Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 15:05:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kwimuler  (läst 44550 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.07.11 - 17:30:54 »

Taa-taa!  :thumbsup:

 

Asså! Det här blev jätte-jättegott!  :yay: Bullarna blev alldelses frasiga på ytan. Jag vet inte hur det gick till. Kanske för att smöret flöt ut?

Jag ställde in smör- och kardemummablandningen i kylen att tag så det gick att ta bitar och trycka ner dem i bullarna med fingrarna. Tryckte ner dem en bra bit men inte ända i botten. Smöret läckte inte igenom. Detta måste ju gå att variera jättemycket. Kanel, mandelmassa, bär, tosca, vanilj... :tasty: Borde funka till sådana där baconmuffins jag sett recept på men inte provat än också. Bra när man kan ha samma smet till allt.

Men! Det är ett jätteproblem som jag måste ha hjälp av er bakvana med. Bulljävlarna fastnade i formarna!  :angrywife: Vaffö? Brödet fastnar ju inte på bakpapperet fast man smetar dit det. Ska det vara mer smör i smeten? Köpte jag sekunda formar tro? ICA Muffinsformar är det. Finns det nåt knep att ta till annars? Bullarna var så goda så jag vill prova flera varianter bums på studs, men det är ju inget kul om man måste gnaga ur dem ur formarna.  :cry:

Visst är de fina?  :inlove: Jag hade inte förväntat mig att de skulle se så bra ut. Undrar om man ska testa att pensla de vanliga bröden med smält smör kanske. Fasiken, man kanske kan göra småfralla!  :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.07.11 - 18:59:05 »

 :clapping: De ser jättegoda ut!! ...  jag tänker prova med Saffran i morgon! :nod-yes: .. e helt slut efter bakandet i dag.. blev fyra satser hemulbröd.  :lol: .. så nu e hela långpannan fylld med brödkakor på svalning! .. luktar mumsigt!  :lol: :inlove:.. så nu får det vara tills morgondagen med bakandet.  :nod-yes:
hade gärna fortsatt mera i dag egentligen... men fötterna har sagt ifrån. :so_mad:.. så nu e det bara att vackert sitta ner och ta det lungt...  maken lagar middagen! :lol: Chorizo (utan e-nr) i Hemulbröd!  :lick: nam nam!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.07.11 - 19:05:53 »

det här med att bullarna fastnade i formarna kan nog ha att göra med själva formen... första vändan jag bakade Hemulbröd så fastnade de något så in i norden på Bakplåtspapperet!  :so_mad: .. men nästa gång jag bakade så fastnade de inte alls.. då hade jag köpt nytt bakplåtspapper! :lol:... ska se om jag får samma resultat som du i morgon när jag bakar!... i så fall får vi fundera ut någon annan lösning.  :nod-yes: ... för kwimulisar ger vi inte upp i första taget! :lol: :dribble:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009.07.11 - 19:06:29 »

Skulle det kunna vara dåliga formar alltså? Bullar fastnar väl aldrig va? :goggle: Hur är såna där silikonformar? Är de giftiga och farliga? :goggle:

Jag har sån karaktär! Jag har bara smakat en halv. Ska äta middag nu så blir det väl riktigt provsmak frampå nattkröken.  :cool:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2009.07.11 - 19:10:26 »

Undrar dom inte i affärn varför du plötsligt börjat köpa så mycket gammaldags mjölk?  :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2009.07.11 - 19:14:32 »

 :lmao: :redface: går på olika affärer varge gång!  :whink: .. Det bor så mycket konstigt follk här i krokarna.. så att någon köper några liter Gameldags Mjölk per dag är ingenting gämtemot de andra! :lol:

silikonformar har jag inte provat... måste ju köpa så många ju!  :glare: ..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #21 skrivet: 2009.07.11 - 19:14:44 »

Bullar fastnar ju visst! Eller ja, i allmänhet följer lite av degen med bullpappret.
Silikonformar i ugn vet jag inget om, men köpte en silikonform för is, och bättre isform har jag aldrig haft! Man bara trycker ut isen. Så häftigt!!! Vill ha fler!  :thumbsup:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2009.07.11 - 19:17:27 »

Alltså, de här bullarna sitter som limmade runt hela formen.  :sad:

Kolla här.
http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=2155
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #23 skrivet: 2009.07.11 - 19:22:10 »

En del bullformar är alltså pappersbullformar, en del är av plåtpapperskonsistens. Vilka anv. du?
för övrigt ser de SÅ mumsiga ut. Ska jag få lov att testa dessa också.?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2009.07.11 - 19:23:49 »

Papper. Plåt har jag aldrig sett. Ser ut som såna vanliga det är på köpebullar.

Ja!!! Du ska testa! Och lösa formproblemet!  :wave:

Jag bakade 8 bullar. Ska spara några i kylen och frysa ett par stycken också. Kan ju vara bra att veta hur det funkar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #25 skrivet: 2009.07.11 - 19:29:31 »

Asså!!!!  :club: Formen är av papper, men det är  samma sorts papper  som plåtpapper. Vanliga muffinsformar är i vanligt papper där allt verkar fastna.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #26 skrivet: 2009.07.11 - 19:32:18 »

Jag tror att silikonformar kommer att funka utmärkt för de här bullarna. Som jag sa, de lossar direkt! Helt suveräna! De går ju att böja och vända en massa också, vilket kan vara en fördel.

Plåtformarna är väl sådana man har på köpemuffins??? Eller har jag missuppfattat?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.07.11 - 19:32:44 »

Asså!!!!  :club: Formen är av papper, men det är  samma sorts papper  som plåtpapper.

Jag fattar ingenting!  :huuh: :huuh: :huuh:

Citat
Vanliga muffinsformar är i vanligt papper där allt verkar fastna.


Aha! Så det kan vara att jag köpte muffinspapper som är problemet alltså? Jag troddeju det var samma och ville ha små...   :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #28 skrivet: 2009.07.11 - 19:36:57 »

Nu får vi reda ut begreppen. Först finns det metallformar, hård plåt alltså
Sen finns det folieformar, mjukare plåt
Sen finns det pappersformar, vanligt papper med fastna kvar effekt
Sen finns det pappersformar som är av samma sort som vanligt bakplåtspapper (stora ark eller på rulle) där risken för fastkletning har eliminerats genom någon slags ytbehandling. Tror att man ska använda den senare sorten om man inte har silikonformar förstås.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #29 skrivet: 2009.07.11 - 19:38:46 »

Ursäkta att jag säger det, men nu blev jag helt förvirrad!!!  :confused3: Vad är vad? Fattar ärligt talat ingenting!  :whistle:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544