Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 19:06:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kwimuler  (läst 44458 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.06.29 - 01:03:22 »

Jag sa ju att jag skulle testa att baka bullar enligt kwidells idé med lussekattsbröd häromdan, men det blev inte förrän ikväll. Detta var en jättebra idé av kwidell! Farligt nästan! Bullarna döpes härmed till kwimuler!   :bg:

Jag gjorde kardemummakwimuler. Kanel bör funka lika bra.

hemulbrödssmet
Fyllning:
smör
mald kardemumma eller kanel
sötning, t.ex. lite socker + stevia

Jag tog bara lite sötning i smeten och satsade allt på fyllningen istället. Verkar ha varit en bra idé.

Min första ide var att göra som pinnar. Jag gjorde en smal platta av smeten, klickade på fyllningen (som jag rört ihop innan då  :shy:) och försökte sedan bygga vallar av deg runt om för att hålla fyllningen kvar. Idén var nog bra, men bullarna flöt ut och blev rätt stora som ni ser. Övergick till mindre runda bullar och täckte fyllningen med brödsmet. Det var nog hugget som stucket för resultatet faktiskt, man jag tror jag ska satsa på små runda nästa gång och försöka sprida ut fyllningen lite mera. Jag var rädd att fyllningen skulle rinna över kanten, men det gjorde den ju inte. Kanske behöver man inte ens nåt lock. Får testa det med. Att göra dem i nånslags form borde testas också.

 

Nu till det braiga. Smörfyllningen frätte hål i botten på alla bullarna, men bara pyttelite smör rann ut. Jag gjorde 5 bullar. Det kanske var en dryg tsk smält smör på plåten och jag hade i rätt mycket fyllning. Jag tror den malda kardemumman suger åt sig smöret och håller det kvar. Märkte den där effekten när jag gjorde pepparkaksdeg också - malda kryddor verkar funka som mjöl om man har tillräckligt mycket av dem.

Jag sitter och mumsar nu och jag måste säga att det smakar förvillande likt bullar - och är försvinnande gott!  :dribble:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.06.29 - 01:44:52 »

Den som kommer på hur man gör lc-wienerbröd ska få en puss av mig!  :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.06.29 - 01:47:32 »

 :redface: :inlove:  nu blev jag ju nästan lite generad hemulen! att få ett bakverk uppkallat efter sig (delvis) är inte illa!  :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.06.29 - 02:25:38 »

Sitter och funderar lite kring flera saker man kan göra med Kwimuler...
 en tanke jag just kom på är att de borde gå att göra dem lite åt pepparkakshållet!... att krydda dem med pepparkakskrydda.. och sedan låta dem vara inne i ugnen lite längre än vanligt.. så de blir torra!...  :rolleyes: .. kan fungera!.. måste nästan prova nästa gång jag bakar!...

sedan funderar jag kring fyllningen i kwimulerna.. det måste ju gå att göra en fyllning som liknar den som är på Lussekatts längder!.. ni vet den som påminner lite om Mandelmassa!.... ? om man kan få till en sådan, och sedan grädda kwimulerna i muffinsform... så borde det bli väldigt likt lussekatter!  :dribble: 

- nån som vet hur man gör den där mandelmassan tro? :confused3:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.06.29 - 03:13:35 »

Jag hart aldrig ätit lussekatter med mandelmassa. Men om man gör som vanlig mandelmassa men tar stevia? Kanske aningen socker för att förbättra smak och konsistens.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.06.29 - 03:15:51 »

Förresten, jag trodde tjockare bröd på den här smeten skulle bli äckligt, men det blev det inte. Så nån slags formar är nog det bästa för det kwimuler.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.06.29 - 03:24:57 »

undrar om de går att grädda i typ pepparkaksformar?..  bara lägga en pepparkaksform på plåten och smeta ut smeten inuti den och sedan grädda?... det funkar ju med ägg!  :lol: s¨å varför inte med kwimuler!?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.06.29 - 03:26:26 »

jag har aldrig gjort mandelmassa.. :shake_head: så jag vet inte hur man gör! ..

för den delen är det nog inte mandelmassa heller.. men något som smakar sött och lite nötigt!.. så liknande mandelmassa!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.06.29 - 03:30:57 »

 :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.06.29 - 03:35:18 »

vad!?  :glare:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.06.29 - 03:45:11 »

jag e ju nyfrälst på matlagning!... förut var det något som jag helst slapp!.. vet att mamma gjorde mandelmassa förr.. men ingen aning om hur???  :confused3:  :sad:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.06.29 - 04:57:57 »

Det var inte det utan beskrivningen av vad det var. Jag har inte ätit lussebullar med nåt annat än äckliga russin på.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.06.29 - 05:07:08 »

 :clubhead: jamen då förstår jag bättre!  :laugh: .. de som har denna sötnötiga sak på sig brukar vara längderna som säljs på bakeri!.. inte alla tack och lov!.. men några.  :nod-yes: .. brukar finnas även på sommaren!,, men då på vanliga kanel längder!...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.07.04 - 06:53:37 »

Jag har köpt såna där små bullformar, muffinsformar tror jag de hette. Så nästa gång jag gör bröd så blir det några kwimuler som kanske inte bara är goda utan ser snygga ut också.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.07.04 - 13:53:07 »

 :clapping: :yay: yay!.. du måste skriva och berätta hur det går nästa gång du provar!  :nod-yes: .. har tänkt prova snart jag me.. Ostmassan e klar och finns i frysen!.. så det är bara tiden som saknas nu... och Saffran! :tongue: .. måste köpa saffran igen!.. den jag hade var några år gammal!  :redface:.. köppt på IKEA för några år sedan... den höll sig bra!.. men nu e den sluuuut...  :crazy:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544