Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 16:02:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 469543 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #45 skrivet: 2010.03.09 - 22:25:22 »

Den där låten är grymt bra! Det håller jag med om! Snygg sångerska också. Började starkt fundera på att färga håret igen efter 10 års hårfärgningsuppehåll...  :shy:

Köttfärslimpa med ost och pesto lät ju så gott att jag tänker kräva att du lägger ut receptet!!! Det måste jag bjuda folk på! Hade du något annat till än den smaskiga såsen?

Lever innehåller inte mer vitaminer än frukt och grönt. Det innehåller andra vitaminer. Dessutom innehåller det en massa järn, så röd paprika (som bekant innehåller massa c-vitamin) brukar vara en populär ingrediens i levergryta iom att kroppen lättare tar upp järn med hjälp av c-vitamin.
Iom att levern sas innehåller mest fettlösliga vitaminer, så är det inte mycket som försvinner vid tillagning, nej.

Jag tycker förvisso att lever smakar himmelskt gott, men av någon anledning kan jag inte äta så mycket av det. Alltså har jag inte heller så många recept. Men en klassiker är att steka ungnötlever, göra en god gräddsås och sedan servera med lite lingon till. I allmänhet brukar man ju också ha potatis, men du får väl finna ett bra alternativ till detta.

Levergryta kan man göra genom att strimla lever, gul lök och paprika. Stek ihop detta och häll på grädde. Krydda med salt, peppar, lite tomatpuré och mejram eller timjan och låt koka ihop ett tag. Detta ska egentligen serveras med ris och sallad, men det går säkert bra med bara en sallad!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2010.03.09 - 23:09:58 »

Oh yeah! Stekt lever, stekt lök, gräddsås, lingon.  :nod-yes: Och dagens potät.  :biggrin1:

Tjejen var bra. Gjorde inte Elvis den låten också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #47 skrivet: 2010.03.10 - 09:31:54 »

Vet inte om Elivs gjort den med, men vet att aretha franklin och även dusty springfield (ursäkta ev. tokiga stavningar på deras namn :blink: ) har gjort den :smile:

Ang. lever är det väl jag som rör ihop morötterna igen :whistle: Googlade och hittade denna sidan http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/livsmedelsinfo/rekommendationer_och_rad/konsumption_av_lever_och_leverratter/, nu är jag inte ngt mattegeni men som jag förstår det innehåller varje 100g lever 18.000 ug RE av A-vitamin?!. På nästföljande sida http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/livsmedelsinfo/rekommendationer_och_rad/konsumption_av_lever_och_leverratter/konsumption_av_lever_och_leverratter_under_graviditet/ (ja det står för gravida, och nej jag är inte gravid men tyckte iaf att det fanns info för ogravida med :smile:) där står att man ska ligga på runt 700 u(okej inte rätt sorts ut men det får gå)g om man inte är gravid då, samt att det är viktigt att man inte får överdosera. Då tänker jag mig så här...100g innehåller 18.000 ug A-vitamin och man ska äta sisådär 700ug a-vitamin (detta gäller tydligen bara retinoider från djur inte karotenoider från växeter, även fast karotenoiderna omvandlas till retinoider i kroppen), hur liten mikroskopisk bit lever ska man äta då?! Då är det ju inte ens lönt att laga mat om man bara får ta en tugga av det :angry:

Men jag ska ändå testa era tips när jag är ensam hemma nån gång, kanske jag kan lura på det på älskade när han är hemma o se om han känner vad det är :ninja: *mouahaha*

Vad jag hade i min köttfärlimpa vet jag inte riktigt :blush: några äggulor, hackad kapris, dijon, vitlök, fond, stekt lök, lite kryddor...har för mig det var koriander och nymald svartpeppar bara. Men i smeten kan man ju trycka i vad man tycker är gott :crazy: Jag hade tänkt fylla den med brie men den hade nog sett sina bästa dagar så tog vanlig ost och hyvlad. Till peston hade det säkert varit godare med parmesan eller pecorino får jag för mig men jag tycker det funkade :lol: Har man brie i kanske man kan ha lite mango chutney med :drool: ...blir lite mer kolhydrater kan jag tänka mig, men blir säkert tokigt gott  :sneaktongue: Hade faktiskt bara såsen till, blev ganska sen mat och hade inte fått in den i ugnen när älskade kom hem lite tidgare från skidåkandet och när han var mätt så blev det bara så...men jag vart mätt ändå  :crazy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #48 skrivet: 2010.03.10 - 12:43:15 »

...glömde ju. Vågen imorse visade 72,9, antagligen bara skit, inte bokstavligt talat då :redface:, som försvunnit men ett steg/kg i rätt riktning är det iaf!! :nod-yes:

Undrar om det är rimligt att komma under 70-strecket innan påsk  :crazy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #49 skrivet: 2010.03.10 - 18:34:31 »

-3 kg på tre veckor ska man väl klara om man ger sig den på det!  :lol: Det går säkert bra!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #50 skrivet: 2010.03.11 - 11:16:08 »

Trots enorma mängder godisfiskar hittade sin väg till min mage (måste ju ha någon att skylla på, så skyller på vår fiskleverantör som skickat med dem  :lol: *s*) så visade vågen nästan ett halvkilo mindre imorse :) Åt godiset fastän att jag var mätt, tom mätt när jag åt min lunch och till kvällsfikat var jag proppmätt efter bara lite mat... Blir som att jag måste äta godiset fastän att jag är mätt  :shake_head: Jag har dålig karaktär 

Blir lite av en drog att väga sig på morgonen när det börjar visa lite minus, men sen får det bli måndagmornar jag väger mig så jag inte blir frustrerad om det inte visar minus någon dag  :whistle: Så nu är det 2, 5 kg kvar innan jag ligger på mitt mål innan påsk  :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #51 skrivet: 2010.03.11 - 21:58:42 »

Nu måste jag få skryta lite, har inte ätit en endaste godis eller kaka på hela dagen fast det stått mitt framför näsn :lol:

När jag kom hem ikväll hade älskade, som inte ens äter low carb eller high fat, gjort lchf-gratäng med blomkål, lök, bacon, grädde, grönmögelost m.m.  :inlove: Riktigt gott var det!!
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2010.03.11 - 22:33:02 »

Bravo!  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #53 skrivet: 2010.03.15 - 10:56:39 »

Helgen har inte varit annat än idiget fuskande. Nästan iaf. Blev inte en öl som det var meningen på fredagen, dock inget annat snacks förutom en ölkorv :nonono: Lördagen däremot hade vi inflyttningsfest. Jag var duktig under dagen men sen efter några cider fingrade jag på godisskålen som jag inte skulle :mad_roll:, och lite annat slank ner med. Söndagen var tycka-synd-om-sig-själv-dag i soffan. Åt ordentlig frukost med stekt ägg och kylskåpsrester men sen hade vi ju fått goa muffins som jag var tvungen att smaka, och sen några mackor med honung på på kvällen. Däremellan var vi ute med några kompisar och gick på mysiga isen och grillade korv.

Idag blev det mandelplättar till frukost. Helt ok men ingen hit. Var tvungen att ha ganska mycket lingonsylt på för att det inte bara skulle smaka mandel. Tänker göra ugnsomelett i muffinsformar att ta med till jobb senare, kanske steka på en karréskiva med så dem inte blir dåliga (hade superpris på 29.90/kg på jobb :smile:).

Veckans resultat var iaf att jag t.o.m. lördagen gick ner till 72,2 och på måndagmorgonen visade den exakt 1 kg mer.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2010.03.15 - 20:23:59 »

Äsch, det är nog bara vatten. På't igen bara!   

Men det låter jobbigt att ha godissug. Tänk på att det antagligen ger sig bara du lyckas hålla ut tillräckligt länge.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #55 skrivet: 2010.03.15 - 21:11:23 »

Så länge jag inte är småhungrig är jag ju inte sugen, om jag inte skulle börja tänka på hur gott det är med choklad eller tänker på att jag inte ska vara sugen på eller äta choklad  :smack_head:  :rolleyes:

Idag låg det en ny sorts kladdkaka i kylen så var ju tvungen att testa, men biten var teskedsstor och jag åt riktig mat efter det så kände inte av ngt sug efteråt :cool:

Blev inte bästa kvällsfikat men gott var det!  :lol: Yoghurt, matlagningsvarianten, med ringlad honung över och rejält med rostade hasselnötter. Till det en omelettmuffins med bacon, lök och ost och en slät kopp te. Ska försöka dricka mitt te utan honung eller mjölk, tycker ju det är så gott med lite sött te :inlove:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #56 skrivet: 2010.03.15 - 21:26:21 »

Kan du alltså äta sötsaker innan maten? Det har jag aldrig fixat, för om jag är hungrig vill jag ha mat och inte godis. Så ärligt talat, så är jag lite impad av människor som klarar av det!  :clapping:

Jag förstår inte riktigt här. Om du känner att du behöver sött varje dag, varför då försöka dra ner på socker i teet? Det är ju oftast ganska så lite socker i te, jämfört med mycket annat. Dricker du teet med honung, så kan du likagärna fortsätta med det! Nog är det sött, men oj, så nyttigt!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #57 skrivet: 2010.03.15 - 22:02:32 »

Jo, är jag hungrig kan jag mycket väl äta godis :blink: men var inte speciellt hungrig när jag åt lunch idag, var tvugen att äta då för annars skulle jag inte hinna ta rast :glare: och då skulle jag vara vrålhungrig vid hemgång och köpa godis :blink:

Nja måste inte äta sött varje dag, men ibland blir jag sååå sugen varje dag så kan äta hur mkt godis som helst varje dag i en veckas tid ungefär  :bang_head: Tänkte om man drar ner på alla "småutgifter" kanske det blir lite lättare :rolleyes: Honungen i teet är inte speciellt nyttig, det nyttiga i honugen försvinner när man hettar upp den tyvärr :sad: Kom bara o tänka på att jag skulle försöka dricka "rent te" på tal om te  :whink:

Ang. att hålla ut tillräckligt länge så lyckades jag för några år sedan att inte äta godis på nästan ett år, sen kom nyår och jag skulle bara ta EN chokladkula eller vad i hela helvetet det var....har inte slutat sedan dess :cry: Lyckas jag hålla mig i ett år igen ska jag inte förstöra det med en jävla chokladkula :angrywife:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #58 skrivet: 2010.03.15 - 22:18:38 »

Nu vet jag inte vad du gillar för sötsaker, men häromdagen blev jag så godissugen att jag höll på att gå upp i atomer. Dessvärre (bättre?) orkade jag inte knata ner till affären och shoppa loss, så jag slängde ihop en härlig variant hemma. Ska man äta sött så ska man!  :whink:

Jordnötter, honung och kakao. Lägg ner så mycket jordnötter du tror dig kunna äta (tror att jag hade ungefär ½ dl), ringla över honung, och sikta sedan över kakao. Rör sedan ihop detta tills honungen och kakaon ser ut som chokladsås. Ät och njut och skräm kolismonstret på flykten!  :lol: För det här orkar man inte mycket av, men sött var det och gott smakade det. Dessutom lite nyttigare än vanligt godis. Alltså utan färgämnen, E-nummer osv.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #59 skrivet: 2010.03.16 - 15:12:19 »

Bara det är sött kvittar det nästan vad det är när man är i atomupplösningstillstånd :crazy: Ska testa jordnötsröran nästa gång  :lol: tnx :lol:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544