Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:52:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gummisömnad  (läst 16583 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.05.14 - 03:41:47 »

För ett par år sedan lärde mig Mynlen mycket tålmodigt hur jag skulle sy i gummi på maskin (tack!). Jag behövde ett par elastiska remmar till en grej på cykeln och fick för mig att det skulle gå att göra av gammal innerslang. Det gjorde det och blev jättebra. Jag har sedan gjort fler remmar och andra prylar. Tyvärr funkar det inte att sy på maskin längre (tror alla inställningar är uppfuckade) så jag har övergått till att sy för hand. Det är nästan enklare, men blir så klart inte lika snyggt.

Nu är det så att jag tagit upp ännu en gammal hobby, nämligen fågelskådning. Så klart är okularskydden till min gamla kikare borttappade och de som följer med är ändå dumma. Det är tokigt att inte ha något skydd för om det börjar regna när kikaren hänger på bröstet blir okularen våta och man ser inte ett skit plus går man omkring faller lätt en massa smuts och skräp ner från träden och hamnar på olularen och när man torkar bort det repas linsen. Väska är ingen bra lösning för det tar för lång tid att få fram kikaren då. Man vill ju vara beredd liksom.  :hunter:

Vad göra? Jo, antingen köper man ett sånt här, som är betydligt mer praktiskt än två lösa burklock som är det som oftast följer med kikare, och betalar glatt 204 spänn.
http://www.naturbokhandeln.se/sv/articles/2.203.2947/okularskydd-i-lader-for-handkikare

Eller också tillbringar man kvällen med att sy ett eget till priset av några decimeter sytråd.   :lick:

 



Det finns en hel massa man kan göra av slang, väldigt stadiga gummisnoddar om inte annat. Ville bara tipsa, för det är helt suveränt praktiskt ibland. Och gratis. Det gäller bara att komma ihåg att tänka efter om man kan göra det i gummi. Hade fingret på beställknappen nu när det plötsligt slog mig. :biggrin1:





Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.05.14 - 04:31:06 »

Produktutveckling! När jag provgick inne med kikaren runt halsen insåg jag att skyddet ville åka upp lite ibland. Materialet är ju ganska lätt och sladdrigt, inte som styvt som läder. Nu sitter det kvar. Det är det som är så häftigt med gummi. Kommer man på att man behöver en ny detalj så klipper man bara till bitarna man behöver och sätter dit dem.  :clapgrin:



Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.05.14 - 08:47:42 »

Jag är IMPONERAD!!!
fin tycker jag också den är. Mer än den i läder!

Älskar produktutveckling!!



Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.05.14 - 14:09:58 »

Fin vet jag inte, men den fungerar. För att få det riktigt bra borde man sy in nåt som styvar upp den. Eller kanske göra den i dubbelt gummi, men då blir det jobbigt att sy. Funkar som den är också. Men jag funderar på att klä den med tyg på insidan så den glider på lättare. Limma dit det bara alltså.Ska kassera några gamla flanellskjortor, kanske provar med det.

Det är kul med gummi, för det liksom formar sig. Hela locket består av bara två bitar (förutom de där små fästöglorna). En bit som tak och en enda lång bit som utgör sidorna. Behövde inte klippa och konstra i hörnen eller nånting. Kanske hade blivit stadigare om jag gjort den i flera bitar med sömmar i hörnen, men en jäkla massa mer jobb också.

Du som är så duktig på att sy borde testa. Kommer du ihåg de där läckra väskorna och grejerna vi såg förut?
http://www.alchemygoods.com/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.05.15 - 04:53:52 »

Nu med flanellfoder. Grönrutigt så klart.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.05.15 - 05:46:35 »

För sent, ville säga du först skulle limma dit ett lager gummi för att se om det blev styvare....

bild på den med fodret tack!!

jag borde så mycket.. men jag vet att det kan, det får räcka så länge :)
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2015.05.15 - 11:45:42 »

Blev först lite besviken när jag såg vad du hade sytt. Hade förväntat med en helkroppsstrumpa i gummi.  :biggrin1:

Men jäklar vad smart! Att använda innerslangen från cykeln!  :clapping: Det vart ju snyggt! Även jag vill se bild med den gröna flanellen som foder.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.05.15 - 18:11:54 »

Mynlen, jag kom på vad som hade varit perfekt att styva upp med! Flanellskjortorna jag köpte hade sån där avlånga plastbitar under kragen som skjortor är packade med ibland. Någonting sånt innanför tyget borde ju var perfekt. Dem har jag ju slängt, men man kan nog klippa till nåt av t.ex. CF-burkar eller liknande. Men nu får det vara som det är. Tyget styvade faktiskt upp lite fast det är tunnslitet.





Ska renklippa i kanterna sen, men jag har haft bort min lilla sysax och jag kom inte åt med stor sax.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.05.15 - 18:20:47 »

Men jäklar vad smart! Att använda innerslangen från cykeln!  :clapping: Det vart ju snyggt! Även jag vill se bild med den gröna flanellen som foder.

Tror nog du kan ha nytta av det också, det var bl.a. dig jag tänkte på. Det gäller bara att komma på att det går. Önskar jag fick till det med symaskinen igen, för för hand orkar man inte göra några längre sömmar. Det tar tid och fingrarna blir rätt förstörda. Det enklaste man kan göra är remmar av olika slag. Bara att vika en ögla i ändarna och sy fast. Där kan man sedan fästa t.ex. en metallring och en karbinhake, ett spännband eller vad som passar.

Slang får man hur mycket man vill om man går in och frågar på en cykelbutik som har verkstad. De har soptunnorna fulla så här års. För det mesta är lite bredare slang bäst. Slangar till räserdäck är väldigt smala, så de är inte så bra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.05.15 - 19:06:23 »

Nästa projekt är små "burkar" till de två okular jag har till min tubkikare. Locken är så klart borta och förvaringsväskor har jag aldrig haft. Tänkte man kan göra som två små fickor eller snarare kuvert. Bara sy igen slangen i ena ändan och klippa som en flärp i den andra som man viker över med än sån där fästögla på och sen någon slags band eller snöre runt. Fast nu slog det mig att det räcker ju men en sådan. Ena okularet sitter ju alltid på.

Kunde jag få ordning på symaskinen skulle jag sy ett fodral till hela kikaren, för det har jag inget heller. Inget som passar just den här kikaren ivf.

I gryningen ska jag ut och fågelskåda är det tänkt, så då får jag testa mackapären.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.05.16 - 01:03:10 »

Blev först lite besviken när jag såg vad du hade sytt. Hade förväntat med en helkroppsstrumpa i gummi.  :biggrin1:

 :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2015.05.16 - 08:17:01 »

vad är problemet med symaskingen? dvs vad gör den fel?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.05.16 - 10:47:24 »

Minns inte riktigt, men jag tror det blir ett råttbo vad jag än syr i. Den är ju från Lidl och det visade sig att graderingen runt alla vred bara var papper och det har lossnat, så jag vet inte vad jag ställer in för något. Orkar inte fixa med den. Tror jag ska lämna in min gamla gröna Husqvarna på service istället. Folk här sa att det är supermaskiner.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015.05.16 - 11:01:18 »

Grön husquarna  :inlove: jo lämna in. Värt det! absolut. Mamma har också en sån, jag lämnade in den här för några år sen, dom sa samma!

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2015.05.16 - 11:21:23 »

Är nog det jag borde ha gjort från början. Den väger ett ton, det är väl det som är nackdelen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544