För ett par år sedan lärde mig Mynlen mycket tålmodigt hur jag skulle sy i gummi på maskin (tack!). Jag behövde ett par elastiska remmar till en grej på cykeln och fick för mig att det skulle gå att göra av gammal innerslang. Det gjorde det och blev jättebra. Jag har sedan gjort fler remmar och andra prylar. Tyvärr funkar det inte att sy på maskin längre (tror alla inställningar är uppfuckade) så jag har övergått till att sy för hand. Det är nästan enklare, men blir så klart inte lika snyggt.
Nu är det så att jag tagit upp ännu en gammal hobby, nämligen fågelskådning. Så klart är okularskydden till min gamla kikare borttappade och de som följer med är ändå dumma. Det är tokigt att inte ha något skydd för om det börjar regna när kikaren hänger på bröstet blir okularen våta och man ser inte ett skit plus går man omkring faller lätt en massa smuts och skräp ner från träden och hamnar på olularen och när man torkar bort det repas linsen. Väska är ingen bra lösning för det tar för lång tid att få fram kikaren då. Man vill ju vara beredd liksom.
Vad göra? Jo, antingen köper man ett sånt här, som är betydligt mer praktiskt än två lösa burklock som är det som oftast följer med kikare, och betalar glatt 204 spänn.
http://www.naturbokhandeln.se/sv/articles/2.203.2947/okularskydd-i-lader-for-handkikareEller också tillbringar man kvällen med att sy ett eget till priset av några decimeter sytråd.
Det finns en hel massa man kan göra av slang, väldigt stadiga gummisnoddar om inte annat. Ville bara tipsa, för det är helt suveränt praktiskt ibland. Och gratis. Det gäller bara att komma ihåg att tänka efter om man kan göra det i gummi. Hade fingret på beställknappen nu när det plötsligt slog mig.