Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.22 - 11:00:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Odla svamp  (läst 67431 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #90 skrivet: 2014.09.12 - 12:26:52 »

Synd att du har så stora fötter, för här hittade jag ett par jättebilligt i storlek 36.

http://www.amazon.co.uk/VIVOBAREFOOT-Shoes-ROAD-WATERPROOF-dark/dp/B00593VVYW

Men med deras ny fraktsystem tillkommer väl ett par hundra. :mad_roll:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #91 skrivet: 2014.09.14 - 04:09:58 »

Är du säker att det finns svampar inom 15km radie från mig?
Det har inte funnit förut... eller sedan finns det galet många svampplockare här som hinner överallt före mig.
Jag fick en sådan svampmulti-kniv som julklapp av maken, så du ser att vi drömmer om dom.
Men självsäkerheten är bara kört till botten.... :blink:

Vi får se....

Här idalinda hittade jag en jättebra sida för dig! Du ser att jag inte bara svamlar. Naturhistoriska riksmuséet ska man väl kunna lita på.  :whink:

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/fyllsvampkorgenmed100atligaarter.1233.html
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #92 skrivet: 2014.09.17 - 22:15:33 »

Nu kommer de, Mynlen!  :cheerleader:

Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #93 skrivet: 2014.09.17 - 22:58:15 »

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #94 skrivet: 2014.09.17 - 23:10:25 »

Dra in din lystna holländska tunga! Så går det när man emigrerar. Du kan ju alltid äta ost! :clapgrin:

Bara små än och spridda skurar. MEN! Jag hittade dem vid mitt gamla träsk där det växte så mycket för två år sedan. Träsket är inte ett träsk nu, men fuktigt i alla fall. Så nu vet jag. Jag behöver inte leta runt utan kan gå dit och kolla bara. :nod-yes:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #95 skrivet: 2014.09.18 - 08:18:46 »

vadå emigrerar? ska jag skylla mina förfäder för vad dom gjorde? ärvssynden eller nåt?  :flirting: Jag har aldrig bott i sverige, så emigrera har jag aldrig gjort... jag har studerat 8 månader på gottland men jag var inte bokförd där.

men härligt att ditt gamla ställe börjar få så mycket nu!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #96 skrivet: 2014.09.18 - 11:19:19 »

Svammel, svammel och bortförklaringar. Man ska ta konsekvenserna av sina handlingar.  :lick:

Jo, toppenbra. Har lärt mig en ny svamp också. Rimskivling (f.d. rynkad tofsskivling). Vet inte varför den har gått mig förbi förut. Den är ivf supergod, helt i klass med de andra toppsvamparna och jag hittade mycket fast det var första gången. Alldeles fräscha, så jag hoppas på mer sån i helgen. Fyllde väldigt bra också, matig och inget gick bort. Lite problem med vädret bara. SMHI säger fint på söndag och Klart säger regn. Har en annan grej på lördag som jag överväger att ställa in, för då säger båda uppehåll. Svamp är ändå viktigast! :mad_viking:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #97 skrivet: 2014.09.21 - 16:03:04 »

Det går trögt, Mynlen. Burkarna är på 4 respektive 3 liter, men skörden är från två turer. Kommer det inte rejält med regn nu så kan jätteskördarna vara körda. Men det ska ju inte bli torka ivf, så mer lär jag få ihop. De var mer trumpet igår än i onsdags och de var större. Trattisar ingen större skillnad, lite större kanske men inte fler. Snart kan det vara kallt också och svårare att ta sig ut. Hoppas, hoppas.

Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #98 skrivet: 2014.09.21 - 21:23:16 »

Håller alla tummar o tår!!!!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #99 skrivet: 2014.09.22 - 00:16:29 »

Har rätt gott om det ändå. Har fått ihop en 23 liter torkad svamp nu om jag räknat rätt. Plus det jag har i frysen. Har aldrig haft så många sorter förut. Det är jättekul! Nu vet jag inte hur jag ska förvarade svampen bara. Brukar ha i källarn, men då har jag ju inte snabb tillgång till att välja mellan sorterna.  :hmm:

Har en ny favorit också, kamfingersvamp. Har plockat den förut men inte så mycket och har nog blandat den med annan svamp. Nu testade jag den för sig själv. Den var supergod, även om lite väl tuggig. Man får skära ner den i mindre bitar.

Den är pytteliten, vitgrå och ful. Men det kan växa hela mattor. Eftersom jag inte hittade så mycket annat tog jag och plockade av hela mattan, 4 potatispåsar. Vilken ryggknäckare det var! För att inte tala om eländet att rensa den. :smack_head: Den är liten och spretig och halva skogen följer med upp. Fick stå och skölja varje liten ruska under kranen. Tog halva natten. Får skylla mig själv för den hade klarat sig fint på balkongen över natten, men är man i tagen så. 4 gurkburkar torkad blev det, så jag antar att det var värt det.
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #100 skrivet: 2014.09.24 - 20:29:47 »

Hemul har gått och blivit en horder. En svamphorder.  :lick:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #101 skrivet: 2014.09.24 - 21:01:25 »

Jag är definitivt en horder, är jag medveten om. Men jag hordar bara specifika saker. jag sparar inte gamla mjölktetror och sånt. Bara papperspåsar. För att plocka svamp i. Förutom svamp är det för det mesta sånt som ingen fattar varför man ska spara, som gamla rep och fina glasburkar och sånt. Och böcker var det förr, nu kör jag så mycket digitalt det bara går. Utom svampböcker.  :biggrin1:

Det är nog gatherer-gener. Jag upplever en enorm tillfredsställelse när jag får ställa ytterligare en burk torkad svamp till de andra. Ju tröttare jag är, desto mer tillfreds känner jag mig. Alla burkarna får stå kvar på bänken tills säsongen är över för maximal njutning. :tongue:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #102 skrivet: 2014.09.24 - 23:24:10 »

är det inte hoarder?

mjölkkartonger kan vara bra att ha :)
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #103 skrivet: 2014.09.25 - 00:51:25 »

Så klart det är! Sorla förledde mig till detta misstag! sorla -> :club_idiot: <-hemul
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #104 skrivet: 2014.09.25 - 10:49:00 »

haha, var mest nyfiken på om det kanske var en annan stavning. samma som color och coulor  eller var det nu colour...  :)
Loggat

Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544