Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.22 - 00:04:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Odla svamp  (läst 67294 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #120 skrivet: 2014.10.27 - 23:51:23 »

Tycker engelsmännen har ett bra uttryck - Mushroom Foraying. Låter lite klatchigare än vårt mesiga "plocka svamp".  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #121 skrivet: 2014.10.28 - 06:09:29 »

PLOCKA på du!!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #122 skrivet: 2014.10.28 - 09:02:15 »

:mad_roll:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #123 skrivet: 2014.10.28 - 18:18:32 »

vadnudå? det var snällt menat.. :neutral: :confused3:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #124 skrivet: 2014.10.28 - 19:15:37 »

Det är mesigt att PLOCKA svamp. Som om de vore växter. Jag har gjort en svampräd, så det så. :tongue_wag:

Fick alla tre korgarna fulla, fast en är väldigt liten. Hade inte kunna bära mer ivf. Fick sätta ner dem var femtionde meter eller så på hemvägen.

Jag gick faktiskt lite vilse och sen började det skymma med en jäkla fart. Hade ju inte tänkt på att det blir mörkt en timme tidigare nu! Det var riktigt läskigt ett tag. Så pass att jag funderade på vilket som var mest pinsamt, att ringa 112 eller att leta rätt på numret till människorna där jag får ställa cykeln och be dem gå ut och tuta eller nåt. Och om jag borde göra det innan det blev heltmörkt, för då skulle jag ju inte kunna gå alls inne i skogen. :blush:

Helt slut blev jag, för jag försökte ju gå så fort som möjligt så jag skulle hinna ut innan det blev mörkt och inte ville jag slänga svampen heller. Sen blev jag smart och satt på trackingen på GPS appen så jag kunde se en liten irrande röd linje som växte åt rätt håll.  :lol: Det var faktiskt i gevens tid jag kom ut till stora stigen. Tar kanske en 2o minuter att gå till cykeln därifrån och när jag väl kom dit var det helt mörkt. :ignore:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #125 skrivet: 2014.10.28 - 19:43:33 »

Titta vad mycket blek taggsvamp jag hittade! Har knappt hittat några på hela säsongen och så kommer de nu. Några gula kantareller t.o.m. Trattisarna som ligger där ska jag äta nu. Resten får stå på balkongen till i morgon.

Det är nästan så jag börjar gilla klimatförändringarna.  :lol1:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #126 skrivet: 2014.10.28 - 20:34:06 »

Jösses vilken skörd! Okej, du var på svampräd.. jag är inte SÅ bra på språket att jag vet ALLT :)

läskigt lät det men vad smart du var med gpssen!!  Glad du hittade hem :)
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #127 skrivet: 2014.10.28 - 20:58:22 »

Jag skäms lite, men jag var faktiskt rädd. Kände efteråt att det nog blev lite adrenalinpåsag. Sådär 12 timmar i mörkret känders inte så lockande.

Jo men det heter "plocka svamp", Mynlen. Det är korrekt svenska. Det är jag som tycker att man borde ha ett bättre uttryck. Gillar det engelska, som sagt.
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #128 skrivet: 2014.10.29 - 19:16:06 »

Men vad läskigt!  :shock: Det var ju för väl att du hittade ut ändå i tid. Du borde alltid tänka på att släppa en nål i GPSen om du är på nya ställen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #129 skrivet: 2014.10.29 - 19:23:50 »

Det var inte ett nytt ställe och jag släppte en nål där jag vek av från stora stigen och där jag åt matsäcken. Det hjälpte inte. Jag visste att jag var rätt nära men jag kom liksom ingenstans. Måste ha gått i cirklar. Till mitt försvar kan jag anföra att en klubborienterare jag mötte i skogen en gång sa att den skogen anses vara den mest svårorienterade i landet av de där klubbarna håller till med sina träningar och möljöförstörande tävlingar.

Jag ska nog köpa en riktig, analog kompass. Min gamla har kärvat ihop.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #130 skrivet: 2014.10.29 - 19:54:48 »

Förresten, min nya telefon drar ju inte batterier så förbannat. Skulle ju kunna ha tracking på från början.
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #131 skrivet: 2014.10.29 - 20:44:08 »

Åh, skönt!  Men jag tror inte du kommer vara ute så sent nu längre. Du blev "överfallen" af vintertiden också!
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #132 skrivet: 2014.10.29 - 20:52:08 »

Njaä. Vi har någon slags brittsommar. Det är riktigt ljumt. Cyklade hem med jackan öppen och utan handskar. Fick t.o.m. knäppa upp skjortan i halsen för jag blev svettig. På dagarna blåser det lite väl friskt dock. Det tycker jag inte om.

Ska nog försöka komma ut fler gånger om vädret tillåter. Har så det räcker med trattisar nu, men jag har lärt mig en ny art som jag velat testa länge och nu äntligen hittade jag - och lyckades känna igen den också. Frostvaxskivling. Den kommer först efter första frosten men sen kan den växa länge trots lite minus. Hittade bara två, men det är nog lite tidigt för den än. Den var jättegod! Hade inte riktigt trott det, för man läser ofta att den passar bäst som blandsvamp. Men jag tycker det släktet är spännande och skulle vilja lära mig dem som sagt.

Fin är den också. Ser ut som hatten är oljad, så blank är den.
http://www.naturephoto-cz.com/frostvaxskivling-picture_se-13127.html
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #133 skrivet: 2014.10.30 - 08:14:32 »

skojjig svamp att se!

Här är det också konstigt väder. Gillar det inte riktigt, kallt varmt kallt varmt. Jag har på morgonen vinterjackan på mig men när jag promenerar blir det för varmt och måste ta av den. Men då kan det bli för kallt igen. Suck!

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #134 skrivet: 2014.10.30 - 09:35:48 »

Jupp. Höst och vår är det hopplöst att klä sig.
Loggat

Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544