Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:03:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bröd på rismjöl  (läst 30214 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.10.19 - 10:55:03 »

Mitt intag av ströbröd har stegrats enormt sedan jag insåg att ättiksströmming är supergott till kokt ägg. En strömmingsflundra med mycket rödlök + 2 kokta ägg + klick majonnäs = MUMS! :drool:

Nu bryr jag mig inte så mycket om kolhydraterna i sånt man bara använder lite av och jag tror inte jag reagerar omedelbart negetivt på spannmål, så jag bryr mig inte om det heller om det bara intas då och då. Normalt kanske jag panerar en eller två gånger i månaden max och det har jag tyckt är OK, men detta riskarar att bli en daglig vana. Har käkat denna frukost i snart två veckor är har inga tendenser att tröttna.

Så, jag gjorde ett miniformbröd på ett ägg, en slatt mjölk, hälften pofiber och hälften rismjöl och bakpulver. Jag tog pofiber för att få lite mer struktur på brödet och det verkade funka som tänkt. Det blev bra! Lite smaklöst, men konsistensen var som den skulle och det är ju det enda som är viktigt här. Jag provåt två skivor med smör och ost, därför jag vet att det var lite smaklöst - men gott! :tasty: Nu ska jag torka resten och stöta till smulor så får vi se hur det funkar, men det ska nog gå bra.

Det kan ju även vara en bra brödvariant om man vill lyxa nån gång, typ kräftskiva. Att halvera kolhydraterna och slippa (vanligt) spannmål är ju inte fel. Man kan säkert ta ännu större del pofiber eller blanda i lite kokosmjöl också. Experimentet visar väl också att hemulbröd och andra kwasniewski-bröd skulle funka med rismjöl i stället för vete och det är ju bra att veta.

Är det någon annan som testat nåt liknande och har idéer att komma med?

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2012.10.19 - 12:53:15 »

Vad är fördelarna med rismjöl framför kokosmjöl?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.10.19 - 13:11:22 »

Bakegenskaperna, tänker jag mig. Jag ville använda något riktigt mjöl så det blir mer riktigt bröd. Bovete har så särpräglad smak. Gillar det iofs, men kanske inte till strömmingen och rödspättan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2012.10.19 - 16:59:25 »

recept. pleace!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.10.19 - 18:33:45 »

Du har redan fått det.  :lol:

Hade ungefär 1/2 dl av pofiber och mjöl vardera, men jag minns inte hur mycket mjölk, mellan 1 och 2 dl tror jag. Jag gjorde ju bara en pytteform för att testa. Jag lät pofibern svälla i mjölken och ägget först. Blandade bakpulvret med mjölet och rörde i det sist. Det blev lite löst, så jag hade i lite mer mjöl. Gjorde så smeten blev så där jättetjock så man nästan får klicka i den i formen, som jag har för mig man brukar göra till bakpulverbröd. Lite fett ska man nog ha i om man gör det för att äta som bröd. Jag struntade i det.

Det är ströbröd nu och det ser bra ut.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #5 skrivet: 2012.10.19 - 19:57:17 »

Det verkar som rismjöl har bättre egenskaper för jäsning. Bovete är svårt att få poröst.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.10.19 - 19:58:55 »

Läste om någon som t.o.m. gjorde surdeg på ris. Inte enbart antagligen, men ändå. Jag tog det för det var det jag hade plus att det är neutralt i smaken.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.10.21 - 20:30:03 »

Det blev jättebra panering, det där. Nästan så det blev bättre än köpe. Problemet med pofiber när man tar det direkt, rent eller blandat med ströbröd, är att det bränns lätt tycker jag och inte suger så bra. Misstänkte att det skulle rätta till sig om det var bakat och det gjorde det.

Jaha, då är det problemet löst också då!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.11.11 - 22:13:40 »

OK, idalinda, jag har bakat mer och den här gången skrev jag upp vad jag tog. Jag tror det här skulle kunna funka till dig. Man kan säkert blanda i lite allt möjligt och ta en mindre del rismjöl. Mjölken funkar ju inte för dig, men om du tar vatten och ett ägg extra kanske?

4 dl mjölk
1 ägg
2 dl pofiber
Vispas ihop och får svälla ett tag. Vispa sedan ner...
2 dl rismjöl blandat med 1 msk bakpulver.

Gräddas i smörad och bröad form. Hade 175 grader av gammal vana, men varmare är nog bättre. Fyller inte en liten brödform, så ska man göra för att äta kanske man ska göra lite större sats. Jag bryr mig ju inte om att det blir små skivor. Smeten blir ungefär som sconesdeg i konsistensen, lös men inte rinnig.

Håller på och torkar brödet nu och tog en nästan torr skiva och åt med smör på. Det var jättegott och lite segt. Det var ju som rostat fast utan yta eftersom jag torkar i svamptorken. Skulle definitivt funka som rostebröd.

Vet inte om jäst funkar med rismjöl, men varför inte? Man kan nog ta vilket brödrecept som helst och byta ut vetemjölet mot rismjöl+pofiber.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2012.11.12 - 11:47:20 »

Men vad använde du till panering då. Jag skulle kunna leva på sådandär ättiksströmming och det vore toppen med en panering som funkar så man kan äta många. Lägger du in med socker eller sötning?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.11.12 - 13:12:50 »

Det här brödet!  :lol:

Det funkar nog för idalinda men inte för dig, om jag förstått det rätt. Jag bryr mig inte om några kolhydrater hit och dit och idalinda har ju blivit paleo och tänker mer på att undvika dåliga saker än kolhydrater, tror jag.

Detta sagt, jag tror du skulle kunna minska rismjölet och änvända mera ägg i stället, eventuellt hårdvispa vitan, så där som vi gör till Kwasniewskibröden. De innehåller ju alltid en liten mängd mjöl och jag tror det är det som gör att de blir så mycket mer lika riktigt bröd än alla äggbröd som mest smakar omelett. Man skulle också kunna testa att köra doktor Ks formbröd med större mängd mjöl och byta ut vetet mot rismjöl. Det ska jag göra själv när jag orkar. Men som originalet är funkar det inte så bra till stöbröd. Det ska ju inte bara bli en yta, utan det ska suga upp smör också och bli rätt konsistens för att jag ska vara nöjd.

Å andra sidan blir det inte så mycket kolisar med riktigt ströbröd heller och med det här brödet blir det ivf hälften och man slipper vete. Ris ska ju vara ofarligt på det viset, innehåller inte gluten och inte större mängder antinutrienter heller.

Förut har jag använd vanligt ströbröd ibland blandat med pofiber när jag panerat fisk. Det har varit så sällan så jag har tyckt det kvittat. Men nu när jag har börjat äta det dagligen känns det inte bra. Gav bort en och en halv påse Änglamark ekologiskt ströbröd igår, så nu är det definitivt slut med det.

Jo, jag använder socker till inläggningen för stevia smakar skit, det har jag testat med sill. Men jag tar mycket mindre. 1-2-3-lag blir 1-½-3-lag, alltså 1/2 dl socker istället för 2. Det kan inte vara mycket som hamnar i själva stömmingen. Jag gillar det ändå inte, men det är mest för att jag oroar mig för tänderna. Samma lag funkar för sill förresten. Man vänjer sig snabbt vid att det inte är så sött. Eventuellt skulle man kunna testa en sådan blandning som i Dansukkers steviasocker, alltså fortfarande rätt mycket socker och bara en liten del stevia. Ska göra det vid tillfälle. Kanske en kvarts dl socker och en dutt stevia skulle funka.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.11.12 - 13:36:04 »

Jag kanske ska förklara min passion för ättiksstömming. Jag slutade ju äta fiskolja och tänkte istället äta lite fisk varje dag till frukost. Men laxbitar och ägg står mig uppi halsen. Stekt makrill, ägg och spenat eller äggröra funkar i all evighet tror jag, men det blir ganska dyrt i längden. Inlagd sill funkar, men blir äckså relativt dyrt och så tror jag saltsillen man köper är lite härsken redan. Kvastår "ättikssill". Går säkert att lägga in stekt sill utan panering, men jag är lite petig med viss traditionell mat, det ska vara som det alltid varit annars blir jag grinig. Samma med julskinkan. Den ska panerad. Senare på året kan jag äta opanerad skinka, men inte till jul.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.11.12 - 13:39:58 »

Det är förresten konstigt att stevia inte funkar till sill. Rödbetor med stevia tycker jag är toppen. Jag använder enbart stevia när jag lägger in såna. Det är ju samma lag liksom.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2012.11.13 - 16:30:47 »

Du har inte testat sukrin? Jämfört med socker är det ju samma skit. Så du torkar brödet och gör skorpmjöl av det, då fattar jag.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.11.13 - 16:54:07 »

Fast jag åt ett par skivor med smör på först. Men de var små.  :blush:

Nej, jag har aldrig provat sukrin. Har hört så mycket negativt om det och har varit ganska nöjd med stevia eller stevia + socker. Det är bara detta med sillen som har varit ett probem. Men som sagt, nästa gång ska jag test med ännu mindre socker och bara LITE stevia, då kanske det funkar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544