Jaha, nu blir det skitprat igen!
Jag ska inte ropa hej, men jag tror banne mig att surkålen har botat min mage! Jag har gjort surkål då och då sedan vi pratade om det för ett par år sedan, men inte med nån större regelbundenhet. Nu efter jul blev jag så himla sugen så jag gjorde en större sats och så har det blivit så att jag ätit en tallrik surkålssallad som kvällsmat varje kväll.
Magen började direkt att sköta sig. Tänkte väl inte så mycket på det, slump bara trodde jag. Men nu har det fortgått några veckor, så kanske ligger det nåt i det där med surkålens undergörande effekt ändå. De akuta magproblemen blev ju bra efter antibiotikan, men magen har ändå inte varit sig lik. Det har ofta varit åt det kletiga hållet och ibland för hårt. Ett lustigt problem som uppstod är att jag alltid måste ta i, även om det är löst. Ett tag trodde jag jag hade fel på peristaltiken eller nån slags ficka på tarmen eller nåt.
Nu är det alltid lagom och inte behöver jag anstränga mig för att få ut det heller. Det är ju inte säkert att det kommer att hålla i sig, men jag tänkte att jag skulle tala om det ivf. Det är ju många som har magproblem och det här är ju både enkelt och god medicin.
Tips på urgod och enkel sallad: surkål, lite olivolja, osttärningar eller skivor som man river sönder bara, nymald svartpeppar över.