Jag sa ju att jag skulle testa att baka bullar enligt kwidells idé med
lussekattsbröd häromdan, men det blev inte förrän ikväll. Detta var en jättebra idé av kwidell! Farligt nästan! Bullarna döpes härmed till kwimuler!
Jag gjorde kardemummakwimuler. Kanel bör funka lika bra.
hemulbrödssmetFyllning:
smör
mald kardemumma eller kanel
sötning, t.ex. lite socker + stevia
Jag tog bara lite sötning i smeten och satsade allt på fyllningen istället. Verkar ha varit en bra idé.
Min första ide var att göra som pinnar. Jag gjorde en smal platta av smeten, klickade på fyllningen (som jag rört ihop innan då
) och försökte sedan bygga vallar av deg runt om för att hålla fyllningen kvar. Idén var nog bra, men bullarna flöt ut och blev rätt stora som ni ser. Övergick till mindre runda bullar och täckte fyllningen med brödsmet. Det var nog hugget som stucket för resultatet faktiskt, man jag tror jag ska satsa på små runda nästa gång och försöka sprida ut fyllningen lite mera. Jag var rädd att fyllningen skulle rinna över kanten, men det gjorde den ju inte. Kanske behöver man inte ens nåt lock. Får testa det med. Att göra dem i nånslags form borde testas också.
Nu till det braiga. Smörfyllningen frätte hål i botten på alla bullarna, men bara pyttelite smör rann ut. Jag gjorde 5 bullar. Det kanske var en dryg tsk smält smör på plåten och jag hade i rätt mycket fyllning. Jag tror den malda kardemumman suger åt sig smöret och håller det kvar. Märkte den där effekten när jag gjorde pepparkaksdeg också - malda kryddor verkar funka som mjöl om man har tillräckligt mycket av dem.
Jag sitter och mumsar nu och jag måste säga att det smakar förvillande likt bullar - och är försvinnande gott!