Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:08:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mjölksyrade grönsaker - hur göra?  (läst 65268 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.04.02 - 00:43:29 »

Tycker mycket, mycket om mjölksyrade grönsaker, men hittar inte någonstans hur man ska göra för att få till det! Har tom frågat en av mina svärmödrar (jag har två -arma mig!  :crazy:) om recept. Hon är tyska, så jag hoppades på hjälp där, men det händer inget. Så nu skickar jag vidare frågan till alla er matkunniga här! Hur gör man mjölksyrade grönsaker? Finns det någon här som vet? För jag älskar att äta mjölksyrade grönsaker!  :inlove: Dessvärre vet jag inte hur jag ska gå tillväga för att fixa det själv.  :blush:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.04.02 - 01:37:31 »

Mitt första försök med surkål blev jättebra trots olyckskorparna här!  :tongue_wag: Nästa gång gjorde jag väldigt mycket på en gång och glömde bort det lite och... det smakade inte illa, men lite konstigt så jag hällde ut det. Men snart blir det ett nytt försök!  :thumbsup:

Det lyckade gjorde jag efter Katz recept nedan (har boken), men det är lite för mycket salt i min smak. När jag misslyckades använde jag vassle. Kollade lite olika recept, bl.a. I Nourishing Traditions.
http://www.wildfermentation.com/resources.php?page=sauerkraut
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #2 skrivet: 2009.04.02 - 10:21:05 »

Hemul, den tråden du skrev i om mjölksyrning skrev ju jag in ett recept på hur man kan mjölksyra. Men jag hittar det inte nu  :sad:. Du kan väl hjälpa mej hitta det och hänvisa dit  :inlove:
Loggat

Vira
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.04.02 - 14:51:40 »

9 trådar under den här.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #4 skrivet: 2009.04.02 - 16:06:01 »

Tack Hemul  :flowers:

Klipper in det jag skrev i den andra tråden.

Jag lärde mej göra surkål av en som höll vegetariska matlagningskurser för ca 25 år sen.

Till varge kg kål: 2tsk salt, kryddor som kan ta vilka man vill av, 2tsk kummin, 5-6 enebär, 1tsk koriander, 1tsk senapsfrö,
Vitlöksklyftor och/eller gul lök i hela skivor till packning i burkarna.


Mät upp salt och kryddor i en skål. Strimla kålen fint och varva i en rostfri bunke med kryddorna. Stöt sönder kålen tills den vätskar sej. Packa sedan kålen väl tillsammans med vitlök och/eller lökskivor i en glasburk med patentlock och gummiring. Lämna ett par cm till kanten och se till att vätskan står över kålen. Täck med ett kålblad och pressa hårt samman innan locket sätts på. Ställ burken varmt 22-23* i 2 dygn innan du flyttar den till svalare plats 16-18*. Låt stå orörd i 2-3 veckor, sedan förvaras den i kylskåp.


Gör du så här får du gättefin surkål. Har fortfarande en burk i kylen som jag gjorde i november.


Kan tillägga att den sista burken åt jag upp i februari.

Detta kan praktiseras på alla grönsaker.
Loggat

Vira
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2009.04.02 - 18:48:36 »

Vira, du är grym!!!  :clapping: Det här var ett enkelt och bra recept! Det ska jag prova. Tack för hjälpen!  :flowers:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
bodinomalm
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« Svara #6 skrivet: 2010.09.13 - 10:54:23 »

 :wave:
Mjölksyrade grönsaker,  mm

Vi kan erbjuda ett specialtillverkat krus för ändamålet, några recept medföljer
*****
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.09.13 - 11:52:26 »

Så bra då, men var snäll och spamma inte här.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.09.13 - 16:45:12 »

jag har total surkålspassion just nu

kan inte få nog  :inlove:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #9 skrivet: 2011.02.19 - 22:15:00 »

Om man inte har några specialburkar, hur kan man göra då? Någon som har tips?
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.02.19 - 22:28:04 »

Tycker du de på min bild ser ut som specialburkar?  :lol:
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,2414.msg31859.html#msg31859

Du måste ju ha en lite större burk eller krus. Men min plastpåsemetod funkar bra. Jag ställer en vattenfylld majjoburk i den stora som tyngd. Sen sätter jag en fryspåse över det hela med en gummisnodd som håller fast den.

Katz (länk i gamla inlägget ovan) har 1.5 msk salt per kg grönsaker. Men det blir för salt, även fast jag har grovsalt vilket borde väga mindre. Sista omgången som snart är klar vågade jag mig på att ta bara knappt 1 msk grovt salt och än så länge ser jag inget mögel och det luktar som det brukar, det som pyser ut.

Om du kör med fuskburk så här, så koka lite saltlag och slå på så att det står några cm över kålen (när den är packad och nedtyngd). Nivån sjunker nämligen på saften under jäsningen och grönsakerna ska helst vara täckta av lag hela tiden. I början slog jag på lag när det behövdes. Men jag VET ju att det kommer att behövas, så då måste det ju vara bättre att hälla på det från början så man slipper störa jäsningen och släppa in syre sen. Dessutom tycker jag att spadet är det allra godaste, så jag vill gärna ha mycket! :tasty:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.02.19 - 22:29:49 »

Just ja, du ska ha ojoderat salt också. Helst havssalt. Fast jag tror att det går med vad som helst, men det står att jod kan sabba.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #12 skrivet: 2011.02.19 - 23:28:13 »

Men jag är lite trög :byecry:

Är det stor burk med kål och lag, mindre burk med vatten som tryck och plastpåse med gummiband över? Skulle man kunna köra glasskålar (av typen salladsskål)?

Behöver man ha ekologiskt odlad kål (läste det någonstans)

Talk to me like I'm a four-year-old. :blush:

Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.02.19 - 23:47:05 »

Ja, precis. Skål tror jag inte är så bra. Det ska ju helst inte komma in nåt syre liksom. Nån stor burk har du väl? Eller en plastbytta, en sån där det har varit yoghurt i kanske? Coop Forum brukar ha såna där konservburkar med gummipackning, men det kanske bara är när det är säsong och de har säkert inte så stora.

Du kan ju köpa en sån där dyrburk och testa om det hjälper för dig. Om de har där du bor alltså. Jag har aldig sett nån här, bara pastöriserade eller helfejk med ättika i.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #14 skrivet: 2011.02.20 - 14:49:23 »

Du tror det funkar med yoghurt-burk? Det har jag ju några.

Ska det vara lock på eller är det bara sen när den är klar?

Jag ska testa idag! Tror jag...
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544