Läste lite om dem och hittade ett inlägg. Se särskilt svaret i punkt 3. Jag blir genast skeptisk...
Här är sidan jag hittade texten på. Kommentarsfältet en bit ner.
http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/2012/09/17/keramisk-stekpanna/---------------------------------------------------------------------------------------------------
HÄR ÄR OBH Nordicas svar på mina frågor:
1. Vad är det för typ av keramik-beläggning på stekpannorna?
Svar: Pannans beläggning är gjord av keramiskt material som ej innehåller något halogenerat eller fluorerat. Beläggningen är inte en polymer. Beläggningen består till största del av Kiseldioxid (SiO2), som är en neutral substans fri från gifter. Den består således av det naturligt förekommande mineralet Kisel, samt syre.
2. Varför är den svart (och inte vit) – har något tillsatts?
Svar: Det är ett estetiskt val. Vit beläggning får efter en tids användande fläckar, därför är de flesta stekpannor är mörka. Produkterna uppfyller alla lagkrav samt miljödirektiv uppställda för produkter av Sverige och EU.
3. Är framställningen baserad på nano-teknik?
Svar: Den keramiska beläggningen består av Kiseldioxid som i framställningsprocessens första skede innehåller kolloidala nanopartiklar. När den keramiska beläggningen appliceras på stekpannan och därefter härdas i hög temperatur i fabriksugn, omformas den keramiska beläggningen till en fast massa. Med andra ord kan inga nanopartiklar frigöras från pannans beläggning vid användande.
4. Har det gjorts någon emissionsmätning på materialet under användning? (kan ev. tillsatser eller partiklar mot alla förmodan frisättas)?
Svar: Beläggningen uppfyller alla lagkrav för produkter som används i kontakt med livsmedel.
5. Har keramikbeläggninen sintrats (bränts) fast på aluminiumet?
Svar: Beläggningen har härdats i ugn och fäster därmed på aluminiumet.
—–Ursprungligt meddelande—–
Från: Kirsi Rajalainen
Skickat: den 17 september 2012 15:51