Kan man saltkoka all kött?

<< < (4/8) > >>

Ninnan:
Var sitter den "rullen" någonstans i baken??   :shock:
Ofta blir fetare köttbitar bättre i ugnen, mer smak.

hemul:
Bringan sitter frampå kossan. Jodå, det säljs i butik men oftast färdigrimmat eftersom klassikern är kokt oxbringa med rotmos, vilket är supergott, men det går också att göra grytor på det, då orimmat. Utmärkt till Boeuf Bourguignon, kalops och liknande. CG har alltid färsk. Din bonde mal det nog till färs för att ingen vill ha fett framdelskött längre. Det är ben och massor med bindväv också, så det blir mustiga och simmiga grytor. :tasty:

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,2305.0.html

Nora:
Hejhej  :wave:

Bringan(ex på oxe) är samma sak som revbenen (ex på grisen), alltså bröstkorgen helt enkelt..  Oftast skärs den ner och mals till nötfärs om man inte begär annat när man skickar på styckning..

Visst går det finfint att göra samma sak med ex rostbiffen som saltrullen om man skulle vilja det,  men man behöver ju inte koka den lika länge. Men om man nu gillar lite mera smak så kan man ju göra en tjälknöl av rostbiffen  :nod-yes:

Bland det goaste jag vet är att lägga in tjocka revbenspjäll i saltlag (Kryddar även lagen med hel nejlika och kryddpeppar bland annat..). Koka revbensjpällen och lägg i press mellan två skärbredor med något tung ovanpå över natten... skär i lagom tjocka skivor och njut – så otroligt gott! 

hemul:
Vad är saltrulle egentligen? Vilken köttbit är det?

idalinda:
Citat från: hemul skrivet 2011.08.30 - 07:34:58

Vad är saltrulle egentligen? Vilken köttbit är det?

Våra bitar står det bara " rulle" , något segt bakbit annars, ingen susning var den sitter.

Nora, tack för allt du berättar! Nu vågar jag mig på rostbiffen också.
Jag testade högrev i saltlag. Den låg på laget två dygn i kylen, och det var lite för länge.
Den blev lite för mycket salt bitvis.
Det kan hända att rullen är segare och klarar av längre tid. Men andra bitar kommer jag att köra kortare tid i laget
eller mindre salt i laget ( nu var det 1 dl för 2 liter vatten)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida