en liten fundering
anod:
fox terrier så trevligt, jag har en strävhårig jack russel. mycket russel kan man säga att det e med en sån :lulz: . jo de e nog som du säger man får nog dra ner lite på portionerna :worried: , skit oxå det som e så gott med mat. å andra sidan kan jag ju trösta mej med att jag kan äta rejält å ändå stå still i vikt. hur reagerar ni andra på motion ? jag har närstående (bla maken o syrran) som märker av det direkt , som kan klara en hel del fusk utan att gå upp i vikt om dom bara tar en timmes rask promenad om dan, konstigt.
hemul:
Jag tror jag reagerar positivt på medellätt motion på så sätt att det dämpar hungern för mig, eller rättare sagt tror jag blodsockret går upp eller fett frigörs, vad vet jag, så jag står mig utan mat nån timme exta. Alltså, medellätt säger jag därför att jag är tung. Om jag går till Willys och handlar t.ex., det tar väl max en timme allt i allt, ingen längre sträcka, kanske 3 km fram och tillbaks, men iom min egen vikt plus varornas på hemvägen så blir jag lite lagom färdig men inte slut. Då brukar jag inte bli hungrig förrän någon timme senare än beräknat och jag känner det också som om jag blir mättare när jag äter.
Nizhoni:
JRT, den kortbenta då eller? Russell-djungeln är inte lätt att hålla koll på med olika klubbar och olika varianter. Innan jag skaffade fox var jag lite inne på JRT men det bidde fox istället. :lol:
Jag tycker inte att motion gör speciellt mycket för vikten, för mig är det kolhydraterna som styr nästan allt märker jag. Kolhydratintaget verkar även styra motionen, utan kolhydrater blir det lättare att motionera och jag verkar slippa svullna och värkande fingrar som jag kan få efter en rask promenad. Just fingrarna är en ny upptäckt (inte själva värken utan frånvaron) som jag inte lyckats få kläm på ännu, men jag ser vissa tendenser till att kolhydraterna påverkar.
Men jag blir vrålhungrig av motion!
anod:
underbart att som du Hemul bli mindre hungrig. tyvärr får jag hålla med Nizhoni, jag bli oxå hungrig av motion!! :thumbdown: . sen e det ju en annan sak att man fattar att det e nyttigt å bra att röra på sig. jag har haft hund i alla år å därför oftast promenerat. men inte så mkt som nu. jag upplever oxå att muskelvärken från min fibromyalgi minskar under promenaden. precis i början gör det svinont men efter ca en 20-30 min lättar det , sen kan jag känna mej riktigt hyfsat smärtfri (nästan i alla fall) länge under gång, så fort jag stannar å står/sitter still stelnar jag till igen.
ja , jag har en ganska kortbent jack russel, tycker att det e en trevlig sort men jäklar i min lilla låda va en terrier e envis, den "svåraste" hund jag haft.
hemul:
Det ska vara en viss nivå på det för att det ska vara så, inte för mycket och inte för lite liksom. Tror inte det gör något för vikten, men något händer med aptiten just för stunden.
Jättesöt vovve! Han ser väl inte kortbent ut?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida