en liten fundering

(1/7) > >>

anod:
 e det inte lite lustigt endå, att om man äter som vi alltså lchf eller åtminstonde åt det hållet, så blir man hela tiden ifrågasatt. min syster som blivit lite rund på gamla dar, ville gå ner några kilo, hon startade med viktväktar diet , det har hon gjort tidigare å tycker att det funkar för henne. konstig tant! hursomhaver , detta har hon sysslat med ett tag, å visst hon har lättat några kilo, var å en blir salig på sin tro. nu har det upptäckts att hon har ett alltför högt blodtryck, men inte att det sägs ett enda ord om att det kan bero på kosten , utan tvärt om att det va istort sett konstigt , hon som äter så nyttigt  :tongue_wag: . hade det varit jag så hade det varit en sanning att lchf e farligt. så här e det ju alltid. det spelar ingen roll va man som lchf:are råkar ut för alltifrån mjäll till skoskav, kosten är orsak! att mitt blodtryck e bra behöver vi ju inte nämna  :clapping:

hemul:
Tror det är väldigt olika. Har nästan inte fått några negativa kommentarer alls. Det beror nog på min vinnande personlighet.  :biggrin1:  :lulz:

Nä, men kanske beror det på att jag var plågsamt tjock, hade svårt att gå och så och såg inte frisk ut. Folk tenderar nog att vara uppmuntrande när man försöker göra något åt ett problem som är uppenbart för envar. Kanske hade jag fått liknande reaktioner om jag börjat med banandieten, bara jag sett piggare ut. Jag tror jag bara fått en hälsorelaterad negativ kommentar, precis i början. "Hur ska det gå med hjärta och kärl?" - och den personen köpte ändå själva idén och har senare bett om tips om hur hon ska äta, även om hon aldrig börjat lowcarba fullt ut. De andra negativa kommentarerna har varit av etisk eller miljökarakter - vi borde inte äta så mycket kött. När man svarar att man inte äter mer kött än förut, blir de lite förvirrade men tycker ju det också är för mycket. En del har väl blivit lite äcklade över fettätandet också, när man berättat om delikatesser som svål och sånt, men inte för att det tyckt det har varit fel.

Inte ens min läkare har varit negativ. Han tror inte på det, men tror inte heller att vi behöver vara så rädda för fett som myndigheterna säger. Han lägger sig inte i det. Oberoende liberal liksom.  :whink:

Vad gäller främlingar som man möter i butiker och så så är det odelat positivt. I början hade jag många trevliga samtal vid gräddhyllan.  :laugh:

anod:
hm , bör nog va din vinnande personlighet  :flirting: . jag har "förlorat" 53 kilo med denna diet ( tyvärr fuskat till mej ca 12 igen som SKA bort) och hade riktigt taskiga värden från sköldkörteln, förhöjt blodtryck o jäkligt ont i knäna. nu e jag mkt bättre i knäna har ett normalt blodtryck samt lägre dos levaxin( sköldkörtelmedicin) e piggare öht, men får ändå höra från olika håll att jaja det va la bra MEN vänta bara snart kanske hjärtat börjar krångla eller så blir kärlen åt fanders blablabla......  det va det jag menade , att man fått hälsovinster räknas liksom inte , för alla "vet"ju att fett e farligt!  äh jag får helt enkelt bli lite trevligare så kanske folk fattar att detta e bra  :yay:

hemul:
Wow! Och det har du hållit inne med. 53 kilo är ju jättemycket!  :worshippy:

Nu blir jag ju himla nyfiken. Var du nere på normalvikt då innan du gick upp igen? Hur lång tid tog det? Hur lång är du? Hur gjorde du? Berätta allt!  :lick:

anod:
 herrenadå jag får la portionera ut lite hemlisar i taget  :flirting:
 nå, jag va uppe i modiga 121 kilo å hade fått tid till magsäcksoperation, eller åtminstonde bedömning. min gubbe tyckte att det va hemskt att jag skulle "stympas" så,å jag sa att jag skulle försöka en sista gång , sen jäklar va det kniven som gällde!
 jag hade redan varin inne å nosat på gi som hade funkat lite sådär, så då tänkte jag att om man blir lite extremare så kanske det funkar. detta va för ca 3 år sedan, då använde jag inte dator å visste ej om lchf.
sagt å gjor jag la ner det mesta av kolhydraterna å började krympa  :yay: . sen hittade jag skaldemans bok å fick saker förklarat för mej.
till att börja med va jag stenhård, inget socker  :nonono: , ingen stärkelse  :nonono: , du vet ABSOLUT INGET av det . bort med frukt , allt bröd osv.
jag käkade inte noll kolisar , men yttepytte lite.
dessutom la jag av med att äta regelbundet, man e ju idiot som i alla år ätit efter klockan istället för att känna efter om man verkligen e hungrig  :smack_head: .
så ibland åt jag tidigt å ibland sent, dessutom la jag ner mellanmålen, tre mål om dan räcker !
detta viktras tog mindre än ett år.
när jag va nere på 68-70 stannade vikten där , så länge jag lät bli stärkelse, potatis o socker va det lungt , jag kunde äta när o vad jag ville  :clapping: .
i höstas började fusket på 2 månader gick jag upp närmare 15 kilo, då frossade jag inte nämvärt utan tyckte att jag skulle väl kunna klara att äta som alla andra, dvs potatis till middagen ibland , nån macka här o där å lite glass osv. funkade INTE, så nu e jag här å det e ju faktiskt himla trivsamt, detta va kortversionen av mina senaste3 år. jo just det jag e 178 cm lång.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida