Jag blev väldigt besviken på Svartbens böcker dock. Inget större fel på dem, men hon förenklar för mycket, för att läsarens ska hänga med antar jag. Jag köpte tvåan också för det utlovades att man skulle få lära sig mer just om hormoner och sånt där. Den börjar med att hon deklarerar att för enkelhets skulle så gör hon ingen skillnad på adrenalin, glukagon och noadrenalin utan kallar alla tre för adrenalin. Häpp!
De är även lite tjatiga, men låååånga och många patientbeskrivningar, lite amerikanskt pladdrigt så där, mycket upprepningar i kommentarerna till patientfallen. Det var alltså inte de faktaladdade böcker jag hoppats på riktigt. Man vill ju inte ha bara tesen, utan även förklaringen till den.
Jo, det med Atkins stämmer nog. Har inte läst honom, men det är vad jag hört.
Har du läst Bernstein eller vet du hur mycket kolisar han rekommenderar? Jag tror inte det är så många som förordar nolltolernas egentligen. Det vore intressant att veta skälen till att de INTE gör det. Jag har mina misstankar.
Just ja, Kwasiewski ger ju som sagt ingen detaljerad förklaring, men han säger något i stil med att glukoneogenes är ineffektivt och krävande för kroppen. Låter ju i linje med vad Micaw försöker säga där på KiF. Därför ska man äta minst så mycket kroppen behöver. Det blir minst 50 g (enl. K.), beror sedan på kroppslängd och hur mycket protein man äter.
Jag är nog lowcarbare för livet, men exakt på vilken nivå jag kommer att ligga i framtiden, det vet jag inte. Det lär inte bli mindre kolisar än jag äter nu i varje fall.