Jaha, då har man varit på det årliga läkarbesöket då. Han hörde också det där blåsljudet på hjärtat men har inte hört det tidigare, så det är något som uppstått senaste året. Han trodde inte att det var något allvarligt, utan det lät som en förkalkning på en hjärtklaff och det hämmar inte cirkulationen. Men finns det förkalkningar där lär det väl vara förkalkningar på andra ställen också, tänker jag. Jag fick remiss till ultraljud men jag kunde få vänta någon vecka, sa han. Jag tyckte det lät som väldigt snabbt jag...
Sen sa han att jag hade skitdåliga kolesterolvärden förra gången. Han trodde han sagt det, men det har han inte. Fick bara provsvaren hem utan kommentar. Jag märkte att de var högre, men de har börjat med en ny metod här så jag trodde det berodde på det. Förut var det ju Apo som gällde. Men nu har de bestämd att det gamla sättet att mäta kolesterol är bättre ändå, men de har en ny metod som innebär att man inte behöver vara fastande. De räknar fram fastevärden på något sätt. Trodde det var där det blev knas. Apo tags alltså inte förra året iom att de gått över till det här nya, så jag kunde inte jämföra med tidigare värden. Jag begärde att det skulle tas nu.
Sen fick jag veta att jag har en reumatisk sjukdom också. Fast jag kan ju inte påstå att jag lider speciellt av den. För kanske tio år sedan poppade två små "horn" upp på vänstra pekfingret, vid yttre leden. Strax efter fick jag ett på långfingret också. De har med tiden krympt och nu syns de nog knappt utom för mig. För nåt år sedan fick jag en på höger pekfinger och för några månader sen en på höger långfinger. Den senaste gjorde ont, men inte i leden, utan som en finne, när man tog på den och så. Nu har den också sjunkit ihop och slutat göra ont. Har inte brytt mig om dem, men såg ett avsnitt av det där TV-programmet där en bunt läkare åkte runt till olika städer och hade ambulerande mottagning. Någon hade en knöl som jag tyckte såg ut som mina. Det hette ganglion och är nåt med ledvätska som läcker ut. Man tömmer dem bara och sen är det bra. Så jag tänkte att jag visar väl upp det då så blir jag av med knölarna. Men det var inte det utan något som heter Heberdens knutor eller Heberdens artros. Det leder till eller kan leda till, vet inte riktigt, att fingrarna blir knotiga och förvridna och leden till slut stelnar och då slutar det göra ont. Jag har ju inte ont alls och doktorn sa att det skulle jag vara tacksam för. Om det innebär att jag har en lindrig form och att det aldrig blir värre än så här, de första knutorna är ju rätt gamla, eller om det ändå kan reslultera i förvridna fingrar vet jag inte. Får fråga om det sen. Det och det där med stelhet var information jag googlade upp. Det räknas i varje fall som en reumatiskt sjukdom och är ärftligt, men det är mest kvinnor som får det. Vad jag vet har ingen i släkten haft det, men det var tydligen inte ovanligt om det ärvts på fädernet att det aldrig gett sig tillkänna.
Så här kan det se ut, men mina är alltså inte alls så där läskiga.
https://www.google.com/search?q=heberden%27s+nodes&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjP7vvjp4zMAhUFApoKHSN5A78Q_AUIBygB&bSo hi och hej, here we go again. Det roliga tar visst aldrig slut.