Kefirsvamp |
<< < (10/15) > >> |
Tina: Jag använder metallsil utan problem. Sen brukar jag pressa kefiren genom silen för att få med det tjocka, låter man det självrinna är min erfarenhet att det blir just så där vassligt som du beskriver. Ja så ska den gärna stå till sig i kylen innan man smakar och den delar sig så man får röra om. |
Ekub: Ja jag pressade igenom det tjocka genom silen, efter att vasslen var bortfiltrad, och den gick ihop sig lite mer då. Smakade lite nu när den stått i kylen i några timmar. Konsistensen är åt det gryniga hållet. Ska den vara så? Smakade varken surt lr jäst... |
Tina: Min är inte grynig men du verkar få med korn. Vet inte om det är bra eller dåligt. |
Ekub: Den sista omgången, inte räknat den som står och kuckilurar just nu, satte jag i gåreftermiddag och tog hand om den tidigt imorse. Då var den rinnig som mjölk men nu när jag kom hem från jobb hade den tjocknat lite. Rörde runt i den och när jag tog upp skeden så var det lite "klumpar" kvar på skeden. Det ser inte ut som korn utan mer som mjölk som skurit sig eller blivit gammal. Den smakar som fil men är rinnig som mjölk i princip, lite tjockare bara, och sedan så har den ff en tendens av klumpar i sig. Vet inte hur jag ska förklara "klumparna", men ser inte ut som grynen alls utan är mer små ansamlingar av tjockare mjölk, typ... Trodde inte det skulle vara så krångligt :lol1: |
hemul: Gör du på gammaldags mjölk? När jag gjorde fil förut så blev det väldigt ojämt sådär, men inget som en visp inte fixade. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |