Kefirsvamp
<< < (11/15) > >>
Ekub:
Gjort på vanlig mellanmjölk, förutom den sista som jag gjorde på vanlig standardmjölk. Får plocka fram vispen, försökte vispa lite med teskeden men resultatet blev väl sådär  :lmao:
Lisbeth:
1 Lägg svampen i en glasburk häll över mjölk röd eller gammaldags varianten, Ställ mörkt i 24 timmar. Inget lock på det m¨ste komma in syre
2. Sila av mjölken,går utmärkt i en metallsil, pressa lite lätt på grynen
3.Skölj svampen i Kallt vatten. och starta om på nytt
Läs mer på www,kefirsvampe.webbyen,dk eller   www.heidisvanborg.dk
Tina:
Mellanmjölk  :max-shock: så fett som möjligt ska det va, gammeldags och så en rejäl skvätt grädde. Jag sköljer inte mina gryn, läste någonstans att det kunde störa grynen.
Ekub:
Hur länge håller sig kefiren i kylen? Den efterfermenterar väl i kylen lite med? Är er kefir drickvänlig eller äta-med-sked-vänlig? Har fått några olika varianter här, tycker nog den drickvänliga är den godaste hittills. Den sista stod nog lite väl länge i skåpet, så blev lite tjockare och lite mer ljus vätska än vad jag önskat. Testar mig fram lite. Tyckte nästan svampen blivit mindre sedan sist, kan den det? Krympa alltså.

Jag sköljer inte heller grynen, läste att det skulle stressa kulturen. Den fick inte stå i kylskåp stod det också, men läste i ett annat forum om en som gjorde sin i kylen och tyckte att den blev tjockare och godare då. Vågar inte testa än, måste få en lite större kultur först så jag kan ha en liten testburk i kylen.

Satsen jag satte precis använde jag standardmjölk till och en rejäl skvätt grädde, får se hur resultatet blir. Spännande  :nod-yes:
Tina:
Den håller sig länge. Min är skedvänlig.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida