Tja, det skördade jag igår,
fast egentligen var det förra årets sista skörd
.
Nu är det nästan tomt i växthuset, men jag ska börja så nu chili och kanske några blommor och göra beställningar.
Det finns så många spännande varianter på frökataloger så att man smäller av !
Pumpor som man kan lagra hela vintern, sallad som går att odla tidigt på våren i växthuset , ojojojojo, det här blir svårt!
Vi äter fortfarande egna lökar, vitlökar och morötter. vitlöken räcker lätt året om, de andra tar snart slut.
Nästa sommar blir det definitivt kålväxter (även om de är svårodlade), spaghettipumpa (fungerar som spaghetti ... helt underber) squash, selleri, palsternacka, kinesiska kål-salladväxter, purjolök, lök, fenkoli, kålrötter , stevia, rädisa, spenat, kryddor.
Bär har vi rätt mycket : Hallon, jordgubbar, vinbär, krusbär, massa björnbär, taybär och förra sommarens nykomligar stora blåbärsbuskar och hjortron
Jordgubbar räcker tyvärr bara till färskpplock... även om vi säkert får 20 liter.
jag köper 120 liter varje sommar , det räcker i princip året om .
Om någon vet någon jordgubbs eko-odlare , tipsa mig gärna ! jag kan åka rätt långt för att köpa dom !
Jag tror att jag måste ut nu och skörda de sista purjolökarna... här lär det bli vinter nästa vecka