Farghkardans viktresa - Kom gärna med tips och råd!
farghkardan:
Dag 15 - Mat - Kycklinggryta
Det blev att äta på kycklingrytan jag gjorde igår kväll. Jag har lärt mig en läxa, mät ingredienserna före och inte efter. Det är omöjligt att få en bra humm om hur mycket man får på tallriken och dessutom är det riktit krångligt.
147 g kyckling
65 g lök
65 g paprika
65 g ost (1,5 g kolhydrater per 100g)
29 g smör
Jag tycker det är otroligt att jag lyckades pricka 65 på tre av grejerna ;) . Det är också en tomat i hela grytan men jag vet inte när det är tomat eller paprika jag ätit så det blir nog bra såhär
Jag undrar om det är bra eller dåligt att jag äter extra smör med ost, vet någon här det ? Kollar man på gårdagens kalorier så fick jag inte i mig särskilt mycket så jag kanske behöver få i mig en del för att inte börja ta från mina muskler? Finns det någon nedre gräns man inte bör gå under när det gäller fett i en lchf diet?
farghkardan:
Gårdagens kalorier, protein, kolhydrater och fett.
idalinda:
Du skulle behöva mer fett om man tittar bara den där diagrammen.
men det är precis så i början med protein, att man ta det extra mycket för man tror att man måste det och vågar inte satsa fullt ut på fett.
Men det löser sig med tiden.
Gillar du majonäs ,eller någon fet röra av cremfrance eller gräddfil .
Jag säger inte att det är ett måste för dig , men värd att testa!
Om du har tid så testa göra beasås eller gräddsås till kött.
Vitlökssmör är en solklar tips, alla kryddsmören är jättegoda !
farghkardan:
Citat från: idalinda skrivet 2009.04.17 - 20:03:28
Du skulle behöva mer fett om man tittar bara den där diagrammen.
men det är precis så i början med protein, att man ta det extra mycket för man tror att man måste det och vågar inte satsa fullt ut på fett.
Men det löser sig med tiden.
Gillar du majonäs ,eller någon fet röra av cremfrance eller gräddfil .
Jag säger inte att det är ett måste för dig , men värd att testa!
Om du har tid så testa göra beasås eller gräddsås till kött.
Vitlökssmör är en solklar tips, alla kryddsmören är jättegoda !
Jag har inget emot majonäs och creamfraiche, men jag undrar hur mycket man får äta av sånt innan kolhydraterna tar i, jag har läst att en del äter kvarg/kessella men det är ju ganska mycket kolhydrater i det... Jag tycker smör som sig är riktigt gott, och ska köpa lite bacon att ha hemma och så.. så jag sätter nog i mig mer fett snart..
Jag är bara rädd att det ska bli kontraproduktivt, att jag sätter i mig för mycket fet och stannar i vikten istället för att gå ner. Under vilken gräns ska jag hålla mig ?
Corny:
Vikten stannar alltid när man byter kost, och detta är inget konstigt alls. Kroppen måste ha tid att anpassa sig efter de nya levnadsreglerna, och det kan ta sin lilla tid. Jag tycker att du ska räkna kallt med att gå upp några kilon (2-4 ungefär) på den här dieten innan du går ner många, många mer. Detta för att kroppen älskar fett, och lagrar det för sämre tider. Drar du däremot ner på kolhydrater och i viss mån proteiner, så kommer kroppen att förbränna fett med fett sas. Mer fett behövs, alltså. Minska proteinintaget lite grand. Öka istället på fettet och kanske någon grönsak. Gratinerade grönsaker med en liten/ stor köttbit med gräddsås eller vitlökssmör är en bra början till att öka fettet i kosten tex.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida