Farghkardans viktresa - Kom gärna med tips och råd!
hemul:
Det ligger nog nåt i att FÖR mycket fett totalt sett kan göra att man inte går ner. Men 22 E% låter läskigt lite. Det är ju värre än SLV. Är du säker på att det är rätt? När du beskriver maten låter det inte så fettsnålt.
Äter du så lite fett måste ju kroppen använda protein för energi och då kommer du att bryta ner muskler också. Det är ju det sista man vill liksom. Går det för långt är det till och med farligt. Googla "rabbit starvation".
Ett tips - köp inte kycklingbröstfilé, lårfilé och sånt. Det är dyra bluffprodukter. Det finns inga fileer på en kyckling. :biggrin1: Köp hel kyckling eller kycklinglår med skinn och ben kvar. Då får du mer fett och näring från skinnet och benen. Det är också lättare att hitta lår och fr.a. hel kyckling som inte är sputad med socker- och saltlösning. Billigare blir det också, som sagt. :thumbsup:
farghkardan:
Citat från: Corny skrivet 2009.04.18 - 03:41:47
Vikten stannar alltid när man byter kost, och detta är inget konstigt alls. Kroppen måste ha tid att anpassa sig efter de nya levnadsreglerna, och det kan ta sin lilla tid. Jag tycker att du ska räkna kallt med att gå upp några kilon (2-4 ungefär) på den här dieten innan du går ner många, många mer. Detta för att kroppen älskar fett, och lagrar det för sämre tider. Drar du däremot ner på kolhydrater och i viss mån proteiner, så kommer kroppen att förbränna fett med fett sas. Mer fett behövs, alltså. Minska proteinintaget lite grand. Öka istället på fettet och kanske någon grönsak. Gratinerade grönsaker med en liten/ stor köttbit med gräddsås eller vitlökssmör är en bra början till att öka fettet i kosten tex.
Vitlöksmör äter jag gärna, bara sådära, utan något, mumsigt. Men hur är det med kolhyrdaterna i gräddsåser? Går jag inte lätt över min 20 g gräns?
farghkardan:
Citat från: hemul skrivet 2009.04.18 - 04:10:19
Det ligger nog nåt i att FÖR mycket fett totalt sett kan göra att man inte går ner. Men 22 E% låter läskigt lite. Det är ju värre än SLV. Är du säker på att det är rätt? När du beskriver maten låter det inte så fettsnålt.
Äter du så lite fett måste ju kroppen använda protein för energi och då kommer du att bryta ner muskler också. Det är ju det sista man vill liksom. Går det för långt är det till och med farligt. Googla "rabbit starvation".
Ett tips - köp inte kycklingbröstfilé, lårfilé och sånt. Det är dyra bluffprodukter. Det finns inga fileer på en kyckling. :biggrin1: Köp hel kyckling eller kycklinglår med skinn och ben kvar. Då får du mer fett och näring från skinnet och benen. Det är också lättare att hitta lår och fr.a. hel kyckling som inte är sputad med socker- och saltlösning. Billigare blir det också, som sagt. :thumbsup:
vad är E% ?
dom värden jag skrivit in är slv värden ,på piggelino räknades det ihop automatiskt, jag skriver antal gram och den ger mig hela värdet. men jag har ju lite mer smör än så när jag steker och så , men det är ju så lite så vet inte om det är sån stor skillnad 29 gram fett är 23 g rent fett enligt min tabell, så det är inte så stora mängder man steker med. och jag vet då inte om det är rätt, men jag dokumenterar allt jag tar (förutom olivoljan eller smöret jag steker med (lite måtta får det vara) ;P - om det inte är rätt blir allt mycket svårare att räkna ut ju..
jag ska tänka på det! jag är ung och lat och det här med att laga mat är fortfarnade äventyr. jag är alltid rädd för att jag ska råka ha kycklingen inne för lite och få salmonella eller något, därför jag satsar på filér !
farghkardan:
Dag 16 - Mat - Ägg med bacon
Den gladaste omeletten jag sett!
åt ett helt paket bacon 140 g och 2 ägg.
hemul:
E% = energiprocent.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida