Farghkardans viktresa - Kom gärna med tips och råd!

(1/11) > >>

farghkardan:
Hej på er alla!

Jag är nybörjare i LCHF och tänkte ha en liten dagbok för mina måltider och min viktnedgång här. Ni får mer än gärna tipsa mig om måltider, fel jag gör och vad jag borde undvika och vad som är knasigt.

Jag tänkte sätta upp en sammanställning först för hur jag har ätit senaste dagarna, själva dieten utgick från en strikt VLCD diet som därefter blev en VLCD diet med grönsaker och nu har jag börjat ge upp VLCD och har läst på massor om LCHF och tror det blir mycket lättare att leva med det än längre tid. Jag har för några år sen testat Atkins och det gick bra men kände mig ganska dåsig och trött men jag gick ner flera kilo på en vecka däremot (kan ha varit vätska och lite vikt). Hursomhelst så tänkte jag seriöst testa på LCHF nu och se om det fungerar bättre och är lättare att hålla.

Min utgångsvikt när jag började med allt 80,6 och jag är 170 lång vilket ger mig en BMI på 27.9 som klassas som övervikt (jag är ingen kroppsbyggare så det mesta är fett)

Dag 3
------
Kyckling - (färdiggrillat, upptäckte att det hade socker i efterhand men vet inte hur mycket det kan vara)
Revbenspjäll (färdiggrillat, upptäckte att det hade socker i efterhand men vet inte hur mycket det kan vara)
Blåmögelost
marquisost
avocado
mjölk
turkisk yoghurt
cola zero

Värt att nämna, jag åt inte upp all mat. tog kanske en tredjedel av varje ost och halva delen av den halva kycklinge och halva revbenspjället och 1/3 av yoghurten och en hel liter mjölk. Detta var den enda måltiden denna dag och jag kände mig inte alls särskitl hungrig efteråt. Kan berot på att det är mättande eller på att jag är sjuk eller på att jag egentligen är laktosintolerant och satte i mig 1 liter mjölk.

Dag 4
------

Måltid 1 ------
Avocado kyckling (typ ett lår)
revbenspjäll ( 6-7 spjäll (korta)
turkiskyoghurt
colazero
blåmögelost
marquisost

Jag känner mig fortfarande sjuk och förkyld så jag gissar att jag inte har så mycket aptit pga av det

Måltid 2 ------ Mellis
En st avocado och några klunkar cola zero

Måltid 3 ----- Middag
Åt upp en halv kyckling med turkisk yoghurt och Cola zero

Måltid 4 ---- Kvällsnack
Åt upp det sista av blåmögelosten och nästan allt av marquiesosten. Tror inte riktigt det är bra att sätta i sig så mycket ost. Är det verkligen ok bara för att det inte är några (eller få) kolhydrater?

farghkardan:
Verkar inte vara så mycket folk här ? Jag tar gärna tips på min kost. Jag är helt nybörjare i det här :)

Jag passa på att ta mått på mig själv idag

Mage: 108 cm
Bröst: 104 cm

Dag 5 - Frukost

4 ägg (två av dom drack jag gulan rått, muuuums!)
olivolja
2 tomater
1 lök
en halv chilipeppar
salt och peppar
2 glas mjök.

Dag 5 - Middag

50 g - Böngroddar, mungbönor (1,3 g kolhydrater)
88 g - Röd Paprika (3,96 g kolhydrater)
73 g - Stekta champinjoner (0,288 g kolhydrater)
73 g - turkisk yoghurt (2,701 g kolhydrater)

Och en längd med revbenspjäll med X kolhydrater med tanke på att den köptes färdiggrillad i butik.

1,3 + 3,96 + 0,288 + 2,701 = 8,249

Så då har jag hållt denna måltids gräns ganska bra. Men jag undrar hur mycket kolhydrater det är i revbenspjällen och i min förra måltid. Ska göra det till en vana att räkna ut kolhydraterna, så jag får bra koll på det.

farghkardan:
Dag 5 - Kvällsmål

Böngroddar, revbenspjäll, turkiskyoghurt

Dag 6 - Paprika med lök omelett

Frukost denna morgon blev följande:

91 g - lök (en liten lök) - 4,8/100 * 91 = 4,368
92 g - tomat (en liten tomat) - 3,5/100 * 92 = 3,22
71 g - paprika röd (en halv paprika) - 4,5/100 * 71 = 3,195
219 g - ägg (fyra st och 2 åt jag gulan rått, MUMS!) - 0,4/100 * 219 = 0,876 (vikten för äggen är inklusive skal)

4,368 + 3,22 + 3,195 + 0,876 = 11,659 g kolhydrater

Jag ska även nämna att jag inte jag mår förhållandevis bra, inte nänmvärt dåsig eller tröt och jag är alltid mätt efter maten och behöver inte gå omkring och vara hungrig som på vlcd-dieterna.

Bookia:
Jag funderar på om du verkligen borde äta som du gör med tanke på att din kropp är utsvulten sen din tidigare kost. Som det är nu försöker antagligen kroppen desperat att fylla på alla reserver som tömts på VLCD, inte bara fett utan även naturliga vitaminer och mineraler. Men eftersom du äter förhållandevis lite mat, räcker energin inte till, vilket kan vara varför du känner dig så seg.

Jag skulle föreslå att du drar ner på grönsakerna, de innehåller ingen näring alls nuförtiden ändå. Öka på fett, inte olivolja utan smör och ännu hellre ekologisk kokosolja. Ät mycket mer kött, tillaga gärna stor sats och frys in i portioner så slipper du laga mat ofta om du nu inte gillar att stå vid spisen. Ät mycket ägg, ägg är perfekt mat, de har verkligen optimal näringsinnehåll, som skräddarsydd för oss. Du behöver äta mer näringsriktig mat, så kroppen kan återhämta sig. Sen när du märker att du piggnar till, kan du ju börja introducera grönt i kosten, om du nu känner att du inte klarar dig utan det.

Det kan även vara bra att dra ner på mjölken och mjölkprodukter i allmänhet, i alla fall tillfälligt. Låglaktosvarianterna är så bearbetade att det är frågan om det kan anses vara människovärdig mat. Om du vill ha mjölk är det bättre att köpa laktasenzymtabletter och köpa ohomogeniserad gammaldagsmjölk att dricka.
Likaså aspartamsötade drycker såsom Cola Zero bör undvikas, nedbrytningen av aspartam producerar bla metanol, och förutom att nedbrytningen sätter press på levern (alldeles onödigt) så lurar sötningsmedlet kroppen och stör insulinproduktionen. Inte alls bra i längden.
Häll upp vatten i en behållare, släng i några citronskivor eller gurkskivor. Håll i kylen så har du alltid kallt att dricka. Det är oslagbar måltidsdryck.

idalinda:
Men jag måste säga att jag är imponerad av din rivstart, beräkningar, bilder och massa frågor  :flowers:!

Med den här kosten lär man sig " lyssna på sin kropp" så flummigt som det låter , men sant.
Lova mig att du ger tid för det här , speciellt när du tänker "vända om " så radikalt på en gång.

En mjukare övergång är bättre, som alla andra säger och det behöver inte betyda mindre viktnergång för det.
För mig är boven just nu korv, älskar finsk salami ( tyska och finska korvar innehåller väldigt lite kolhydrater  oftast bara 1 %), men
nitriter eller något annat i dom gör att kroppen samlar vätska och fingrarna svullnar dagen efter.
Någon gång har jag smaskat för mycket ost och vispgrädde med bär och då har det blivit stopp också.

Vissa perioder kan man tillåta sig  vila från viktnergången och äta nyttiga saker utan att vikten går upp eller ner.
Men jag förstår att du nu i början vill se resultat , självklart...

Va förlåtande också... någon gång händer det att man av artighetskäl eller något måste ta ett avsteg från kosten.
Gör det då med måtta, återkom direkt till den vanliga ordningen och  undvik vågen ett par dagar... :lick:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida