Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 13:38:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Has det systemkamera?  (läst 19155 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #45 skrivet: 2015.09.15 - 12:22:07 »

Jag hörde talas om det för något år sedan, men då fungerade det så dåligt att jag slog det ur hågen. En massa trassel att få kortet att fungera ihop med kameran osv. Men tekniken har kanske utvecklats sedan dess. Ska kolla din länk vid tillfälle.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2015.09.15 - 13:22:28 »

Jag köpte en kortläsare i helgen. Från min lilla digikamera har jag laddat ner genom att koppla kameran till datorn bara, men det tar ju ström från kamerabatteriet, så det är inte så smart egentligen. Märker hur fort batteriet tar slut på nya kameran ändå. Men det är nog mest för att jag sitter och leker med den en massa nu i början, kollar hur saker funkar, försöker lära mig inställningar o.s.v. Köpte en billig som verkade bra och läste många kort som man pluggar in direkt, ingen sladd alltså. Funkade inte. Har ju XP fortfarande och trodde inte det skulle spela någon roll för en sån sak, men det gjorde det. Så jag fick vackert återvända till Webhallen och köpa en till. Så en sak till att lagra för framtiden som ska ligga och ta plats.

Den nya är lite större, men det är nästan bra så man inte slarvar bort den. Och så har den en kort fast USB-sladd, så man slipper leta sån.

När det slutar regna ska jag gå till Tiger och köpa en korg med lock som jag såg i deras fönster igår kväll. Har gjort en laddstation på ett litet bord i sovrummet. Jag har så jäkla mycket prylar som ska laddas ofta. Använder mp3-spelare med högtalare istället för klockradio. Jättebekvämt. Bättre ljud och man kan ha spelaren bredvid kudden så man kommer åt den utan att ändra ställning. Min har både radio och timer, så funkar super. Men den ska laddas varje dag. Så har jag två lampor till cykeln och två externa batterier till mobilen som alltid ska hållas laddade. En annan högtalere jag har på cykeln, fast den är inte aktuell just nu men det var skitkul i somras! Hatar lurar nämligen och i trafiken tycker jag det är rent farligt. Plus en uppsjö sladdar till allt det där. Och nu kamerabatterierna också och laddaren till dem. Hade precis tänkt jag borde lägga allt i en korg eller nåt så det inte ser så skräpigt ut. Korg med lock är ju perfekt så blir det dammskyddat också. Tycker Tiger är kul, de kan ha rätt fina grejer väldigt billigt, en medelstor korg kostade bara 30 eller 40 tror jag. Nackdelen är att sortimentet hela tiden ändras så man måste passa på - det är väl deras affärsidé. Impulsköpte små huttglas där förut för ett par kronor styck. 3 stycken. Sen kom jag ju på att jag ville ha fler men då var det kört.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2015.09.16 - 14:54:13 »

Korgar is da shit! Mycket mindre dammsamling kommer det att bli här. Ibland är man så himla trög i huvudet. Har tagit mig år att komma på denna superavancerade lösning.  :whistle:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #48 skrivet: 2015.09.16 - 15:19:27 »

Apropå, jag var och köpte färg igår för att måla om bl.a. det där bordet. Fick en chock. Runt 200 spänn för 3/4 liter färg! Och jag ska måla en liten bokhylla blå också så jag måste ha två burkar. Frågade vad färg i hink kostar med tanke på kommande renovering (jo hejsan!). 10 liter kostade runt 1000 spänn och räcker till 60 kvm, en strykning. Så bara för taken skulle jag behöva 3 hinkar - 3000 kr!  :max-shock:

Det var på Flügger det där. Var kan man köpa färg billigare? Ska ju ändå vara bra grejer förstås.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2015.10.11 - 01:50:14 »

Nähä, här får man inga svar inte.  :mad_roll:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2015.10.11 - 02:12:42 »

Nu börjar det här med kamera bli riktigt roligt. Adaptern jag köpte på eBay för £4 ink frakt från Kina kom.  :biggrin1:

Med den kan jag alltså använda mina gamla objektiv. De är riktigt gamla, helt manuella saker, men finfin kvalité. Autofokus funkar givetvis inte. Men det var förvånansvärt lätt att ställa in skärpan manuellt. Jag får ställa in bländare manuellt på objektivet och så väljer kameran tid, det är så automatiskt det blir.

Kunde inte hålla mig från att testa när jag väl grävt fram ett par objektiv, även fast det hunnit bli beckmörkt. Måste säga att jag är imponerad av bildstabiliseringen. Trodde inte det skulle funka så här bra. Dessa tog jag nyss med ett 200 mm Canonobjektiv. Motsvarar alltså 400 mm på den här kameran. Fri hand, 4000 ISO. Vägskylten tagen från mitt köksfönster, exponeringstid 1/5 sek. Böckerna står längst bort i det här rummet och jag stog längst bort i köket, genom två rum och en serveringsgång alltså och bara några glödlampor tända. Det är hela bilderna, inte beskurna.

Det är så klart en massa brus, färgerna blöder o.s.v. på så hög ISO, men inte ser man mycket till rörelseoskärpa va? Det är en klump att hålla och jag är inte längre stadig på handen. Jag tycker kameran kompenserade otroligt bra för mina skakningar!









Kan tillägga att med ett 400-milimitersobjektiv på en småbildskamera ska det till både tur och skicklighet för att få en skarp bild på frihand även med väldigt korta slutartider utan bildstabilisering, så jag hade inte väntat mig så här bra resultat. Ska bli så kul att se hur det blir i ordentligt ljus! Och jag har ett 400 mm också, eller rättare sagt två. Tyvärr är inget av dem av någon högre kvalité. Men de mostvarar 800 mm. Då börjar man se månens kratrar väldigt tydligt. :bg:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2015.10.11 - 09:52:14 »

Nej av mig får du inga svar för jag vet inget om sånt.
Men du får beundrande tillrop av mig. Wow!!!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2015.10.11 - 15:03:38 »

Alltå 400 mm är sånt man har och fotograferar fåglar med. Ju längre brännvid desto högre "förstoring". Skakningarna förstoras också. Har bara lyckats ta enstaka skarpa bilder på frihand med den brännvidden förut.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #53 skrivet: 2015.10.12 - 11:53:14 »

Tyvärr inga intelligenta svar från mig heller. Men det verkar som du är nöjd. Och det är kul att få vara nöjd.  :bg:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2015.10.12 - 13:13:43 »

Ja, hela syftet var ju att kunna använda mina gamla objektiv.

Dagsljusbild från fönstret. Lite darrigt är det nog, för det är svårt att avgöra var skärpan ligger. Men nästan skarp är den. Nu får jag gräva fram stativ. Blir det inte helt skarpt då är det ju illa.  :tongue:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544