Nu börjar det här med kamera bli riktigt roligt. Adaptern jag köpte på eBay för £4 ink frakt från Kina kom.
Med den kan jag alltså använda mina gamla objektiv. De är riktigt gamla, helt manuella saker, men finfin kvalité. Autofokus funkar givetvis inte. Men det var förvånansvärt lätt att ställa in skärpan manuellt. Jag får ställa in bländare manuellt på objektivet och så väljer kameran tid, det är så automatiskt det blir.
Kunde inte hålla mig från att testa när jag väl grävt fram ett par objektiv, även fast det hunnit bli beckmörkt. Måste säga att jag är imponerad av bildstabiliseringen. Trodde inte det skulle funka så här bra. Dessa tog jag nyss med ett 200 mm Canonobjektiv. Motsvarar alltså 400 mm på den här kameran. Fri hand, 4000 ISO. Vägskylten tagen från mitt köksfönster, exponeringstid 1/5 sek. Böckerna står längst bort i det här rummet och jag stog längst bort i köket, genom två rum och en serveringsgång alltså och bara några glödlampor tända. Det är hela bilderna, inte beskurna.
Det är så klart en massa brus, färgerna blöder o.s.v. på så hög ISO, men inte ser man mycket till rörelseoskärpa va? Det är en klump att hålla och jag är inte längre stadig på handen. Jag tycker kameran kompenserade otroligt bra för mina skakningar!
Kan tillägga att med ett 400-milimitersobjektiv på en småbildskamera ska det till både tur och skicklighet för att få en skarp bild på frihand även med väldigt korta slutartider utan bildstabilisering, så jag hade inte väntat mig så här bra resultat. Ska bli så kul att se hur det blir i ordentligt ljus! Och jag har ett 400 mm också, eller rättare sagt två. Tyvärr är inget av dem av någon högre kvalité. Men de mostvarar 800 mm. Då börjar man se månens kratrar väldigt tydligt.