Nej, allt kommer av hektisk läsning sista veckan. Visst har jag försökt förut, men alltid givit upp och jag har ju inte tyckt jag haft råd så jag har inte känt mig så motiverad. Inte så stor anledning heller kanske, iom att jag knappt kom utanför dörren förut. Jag utgick från det där med spegellöst som är en förutsättning och sen kom jag på att bildstabilisering nog är bra och eftersom jag vill använda gammal optik borde det ju då vara bra om den är i kamarakroppen och inte i objektiven som de flesta tillverkara har det. Det var helt omöjligt att googla fram, fick sitta och läsa på varenda modell, så jag ringde en stor fotofirma och bad om hjälp. Vi kom fram till att det bara är Olympus och Sony som matchar de kriterierna. Med så begränsat fält blev det ju mycket lättare att sätta sig in i olika modeller.
Sony har större sensor (APS-C, tror jag det heter). Olympus har four thirds. 1-0 till Sony. Men Sony är också dyrare. Efter att ha kikat på Olympusen igår är jag ganska såld. Det var en sjysst kamera att hålla i, ivf med damhänder. Kunde ha mitt invanda grepp med vänsterhanden under objektivet och den hade nog tyngd för att det skulle kännas stadigt. Samtidigt skulle den gå ner i en hyfsat rymlig jackficka och kändes ju ruskigt bekväm att bära omkring på. Man kanske får se det som en slags byteshandel. Lite sämre bildkvalité (men jag printar inga planscher ivf) och större skärpedjup (svårare att få härligt suddiga bakgrunder) mot lägre pris och större portabilitet?
Om jag tänker på dagliga valppromenader, nog är det väl troligare att den mindre och lättare kameran får hänga med? Jag gillade att ta med kameran på kvällspromenader förr. Nattfotografering är kul. Men då var jag ung och hade stark nacke och rygg och pallade klumpen runt halsen. Kvalitén kommer ju ändå att bli himmelsvitt mycket bättre än vad min gama Canon G5 från 2003 kan producera.
Men nu uppstod ett nytt problem. Kitobjektivet som följer med verkar vara ren skit. Bättre objektiv är för dyra. Men så hittade jag en Olympus "normalzoom" i Pro-serien (utmärkt prestanda och 2.8 över hela linjen) till ett mycket bra pris (nytt men utan kartong). Skulle ändå bli dyrare och över min budget, men jag tänkte att va fan...
Men då hittade jag även flaggskeppet bland Olympus kameror till ett OTROLIGT bra pris. Den modellen är 2 år (tror jag) och man kan väl misstänka att en Mark II är på gång där också, alla deras andra modeller har det redan kommit nya versioner av. Fördelen med den är att den är mer pro. Den har bättre autofukus t.ex. De enklare modellerna har (enligt omdömen) väldigt bra autofokus men klarar inte att följa objekt om man t.ex. följer någon som springer och skjuter av en svärm bilder. Den dyrare kameran ska vara jättebra på det.
Det tragiska var att jag hittade det erbjudandet efter att jag varit på Mediamarkt och kikat. Vet inte om jag jättar gå tillbaks. Dessutom blir det trots det bra priset dyrare, men bara en dryg tusenlapp. Den är nedsatt med 4500, oerhört lockande. För att göra det ännu värre finns det säkert bara en kamera (nån slags demo tror jag, men med full garanti), så den kan försvinna när som helst. De braiga objektiven finns det nog flera av. Toppkameran är så klart större och tyngre, men bara drygt 200 g...
Önskar nästan att nån köper den där nedsatta kameran, så jag slipper grunna längre.
Om du är intresserad så är det dess.
Olympus OM-D E-M10 II sprillans ny, håller på att skeppas ut nu.
Olympus OM-D E-M1 från 2013