Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 07:43:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Has det systemkamera?  (läst 19142 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2015.09.08 - 18:38:54 »

Oh shit! Det kan ta upp till 4 timmar att ladda batteriet.  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2015.09.09 - 02:03:42 »

Jo, tid tog det. Sen tog det ett par timmar till att öht få något att fungera. Jäkla manualer. De hade utelämnat ett viktig steg för att få igång autofukusen. Google hittade snabbt svaret, men jag trodde ju att jag gjorde fel så det tog ett tag innan jag googlade. Har bara hittat några inställningar än, men tillräckligt för att våga ge mig ut i natten. Märkligt att testa en ny kamera med nattfotografering.

Inte så pjåkigt tycker jag, med tanke på min ovana. 6400 ISO - sensorerna har sannerligen förbättrats. På min lilla Canon skulle det här bara ha varit brus - inte för att den kan gå så högt. Mitt bildprogram klarade inte RAW-filerna så jag fick använda det medföljande skitprogrammet med Kalle Anka-kontroller för att konvertera. Har antagligen gjort alla möjliga fel. Hoppas det går att uppdatera programmet jag har.



Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2015.09.09 - 03:30:20 »

En till. Sen ska jag sluta.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2015.09.09 - 05:54:13 »

Inte illa! Bra skärpa är det i bilderna!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2015.09.09 - 08:52:05 »

Skulle klara mig med bråkdelen av alla inställningar dock. Jösses vad många menyer. Fattar inte varför de inte gör dem så man kan gömma allt man inte vill ha. Som såna där olika scene modes och picture modes och vad det heter. Jag vill få den så lik en "riktig kamera" som möjligt. Fanstyget har t.o.m. wifi!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2015.09.09 - 15:07:14 »

Skulle klara mig med bråkdelen av alla inställningar dock. Jösses vad många menyer. Fattar inte varför de inte gör dem så man kan gömma allt man inte vill ha. Som såna där olika scene modes och picture modes och vad det heter. Jag vill få den så lik en "riktig kamera" som möjligt. Fanstyget har t.o.m. wifi!

Brygger den kaffe medan den lägger upp allt automatiskt på instagram också?...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2015.09.09 - 15:31:53 »

Typ. Fast det verkar faktiskt rätt bra. Man kan föra över bilder till sin eller någon annans mobil och man kan fjärrstyra kameran via en app. Kan ju vara bra om man ska smygfota.  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #37 skrivet: 2015.09.09 - 18:19:02 »

Fina bilder!  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2015.09.09 - 20:17:02 »

Tack. Fast jag har fortfarande inte lärt mig inställningarna. Har haft hantverkare hela dagen. I morrn, då! Är nöjd med kameran iaf. Det som blir fel beror nog på mig. Blev lite dagsljusbilder idag i alla fall när hantverkarna hade gått.

Pälsmonster är bra testobjekt! Den här bilden blev faktiskt rätt fin, men jag vill inte lägga ut lägga ut den obeskuren med barnet så snipp-snipp!


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2015.09.10 - 17:22:41 »

Alltså det här med manualer är ett kapitel för sig. Det finns bra och det finns superdåliga. Den här är nåt mittemellan. Viktig information utelämnas (som att för att få igång autofukusen måste man även göra en inställning på objektivet). Obegripliga bilder med pilar hit och dit istället för förklarande text, men det är ju regel.

Sen ödslar de papper på att skriva sånt här.

The shutter button has two positions. The act of lightly pressing the shutter button to the
first position and holding it there is called “pressing the shutter button halfway,” that of
pressing it all the way down to the second position “pressing the shutter button all (or the
rest of) the way down.”

Jamen tack! Trycka ner avtryckaren halvvägs betyder trycka ner avtryckaren halvvägs. Tur att jag fick veta det!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2015.09.10 - 17:24:50 »

 :lulz: :lulz:
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #41 skrivet: 2015.09.11 - 05:37:01 »

Haha! Man undrar vem det är som sitter och skriver manualerna. Ingenjören som konstruerade manicken som ska beskrivas har ju knappast tid. Plus att han tycker att det är så självklart hur den fungerar eftersom han kan hantera den i sömnen. Då kanske det blir en liten sekreterare om inte har en aning hur skiten ska manövreras. Och blir skitlycklig när det äntligen finns något hen begriper. Så som att avtryckaren är halvvägs nertryckt om man trycker ner den halvvägs, och det blir då faktiskt en riktig utläggning om detta.

Den tar verkligen jätte fina bilder. wifin är jag avis på. Makens kamera har inte wifi, utan man måste koppla till datorn med sladd för att få tag i minsta lilla bild. Och det blir ju inte av. För det första ska sladden lokaliseras, datorn bli ledig och ffa ska man vara hemma med tillgång till dessa bägge. Ute på språng kommer man aldrig åt bilderna. Så var du glad åt din wifi.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2015.09.11 - 10:52:35 »

Min dator har inte wifi (trådad desktop). Men kan ju vara kul att skicka till någon mobil nån gång. Men bäst verkar vara att det finns en app som gör att man kan fjärrstyra kameran från mobilen. Har ju tagit upp mitt gamla fågelintresse och jag kan tänka mig att ställa upp kameran riktad mot tänkbar sittplats för fågel och själv gömma sig bakom en buske kan vara praktiskt. Eller man kan ställa upp kameran i ett fönster och själv sitta dold inne i lägenheten och fota grannarna. Eller över huvud taget om ens närvaro stör objektet, som barn och valpar kanske. :tongue:

Jo, jag börjar nog känna mig nöjd med kameran. Jag har hittat hur man snabbt ändrar de för mig viktigaste inställningarna, så nu känns det lite bättre. Hade verkligen supertur. Fick helt nya grejer med full garanti, kameran låg t.o.m. i den riktiga kartongen, bara att plomberingen var bruten. Totalt 6300 kr billigare! Själva kamerahuset var nedsatt 4500. Bara 1000 kronor mer än den billigare modellen jag tänkt köpa. Aldrig att jag hade tagit mig råd att betala så mycket mer om jag inte hittat den här dealen. Nu är den har inte så mycket större, men ändå inte fickformat som jag var lockad av. Men det beror delvis på att objektivet jag valde är betydligt större än det som satt på den jag fick prova. Men den tynger inte runt halsen, so inga problem där. Känns tryggt att veta att den är välbyggd och vattenskyddat. Sabbar jag den den lär jag ju inte ha råd med en ny i brådrasket och garantin täcker nog inte sånt som att kameran blivit blöt. Garantin tar ju dessutom slut.

Elektronisk sökare är ivf inget att rädas för. Känns precis som vanligt, bara ljusare och bättre. Fast nu vet jag ju inten hur ljus sökaren är i moderna spegelreflexer. De kanske är ännu brightare, men jag tvivlar.


Men en miss blev det asså! Jag har köpt en nano-produkt! Ävla förbannade skit! Vill verkligen undvika det i görligaste mån. Jag dör väl inte av enda liten nanosak, men vill inte uppmuntra genom att köpa.

Deras sajt funkar skitdåligt för mig. Tar minuter för sidorna att ladda. Så när jag pratade med dem om paketet jag ville ha lät jag honom beskriva de få tillbehör jag skulle ha och valde så. Jag ville ha ett UV-filter för att skydda objektivet och hade bara hittat ett märke jag inte kände till. Han sa att det hade B+W också och det vet jag är fina grejer, så då valde jag det. När jag redan brutit förpackningen ser jag att det står Nano på.

Visar sig att de gör tre kvalitéer. Amatör, Pro och Nano typ. Enda skillnaden på pro och nano är ett extra nanoskikt för att hålla bort fukt, damm och smuts och göra det lättare att rengöra. Säkert jättepraktiskt, men jag hade faktiskt försökt byta det om jag kunnat. Nu får jag väl leva med det och andas in de dödliga partiklarna. :shy:

Första gången jag åker dit på något där det faktiskt står angivet. Har nobbat mockaimpregnering bl.a. Högljutt, så alla i skoaffären skulle höra. Tänkte köpa en bättre kamera för en 5 år sen, men inte en systemkamera då. Den jag var mest sugen på sorterades bort därför att hela kameran var nanobehandlad. Då blev det ingen kamera alls och det var nog lika bra för då hade det inte blivit den här som så klart är bättre. Om det sen finns nano i tvättmedlet och hudkrämen, det vet jag ju inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2015.09.11 - 10:59:05 »

Men du, det finns väl kortläsare med wifi? Och jag såg att det t.o.m. finns minneskort med inbyggd wifi!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2015.09.11 - 11:03:15 »

http://google.com/search?q=minneskortl%C3%A4sare+wifi
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544