Min dator har inte wifi (trådad desktop). Men kan ju vara kul att skicka till någon mobil nån gång. Men bäst verkar vara att det finns en app som gör att man kan fjärrstyra kameran från mobilen. Har ju tagit upp mitt gamla fågelintresse och jag kan tänka mig att ställa upp kameran riktad mot tänkbar sittplats för fågel och själv gömma sig bakom en buske kan vara praktiskt. Eller man kan ställa upp kameran i ett fönster och själv sitta dold inne i lägenheten och fota grannarna. Eller över huvud taget om ens närvaro stör objektet, som barn och valpar kanske.
Jo, jag börjar nog känna mig nöjd med kameran. Jag har hittat hur man snabbt ändrar de för mig viktigaste inställningarna, så nu känns det lite bättre. Hade verkligen supertur. Fick helt nya grejer med full garanti, kameran låg t.o.m. i den riktiga kartongen, bara att plomberingen var bruten. Totalt 6300 kr billigare! Själva kamerahuset var nedsatt 4500. Bara 1000 kronor mer än den billigare modellen jag tänkt köpa. Aldrig att jag hade tagit mig råd att betala så mycket mer om jag inte hittat den här dealen. Nu är den har inte så mycket större, men ändå inte fickformat som jag var lockad av. Men det beror delvis på att objektivet jag valde är betydligt större än det som satt på den jag fick prova. Men den tynger inte runt halsen, so inga problem där. Känns tryggt att veta att den är välbyggd och vattenskyddat. Sabbar jag den den lär jag ju inte ha råd med en ny i brådrasket och garantin täcker nog inte sånt som att kameran blivit blöt. Garantin tar ju dessutom slut.
Elektronisk sökare är ivf inget att rädas för. Känns precis som vanligt, bara ljusare och bättre. Fast nu vet jag ju inten hur ljus sökaren är i moderna spegelreflexer. De kanske är ännu brightare, men jag tvivlar.
Men en miss blev det asså! Jag har köpt en nano-produkt! Ävla förbannade skit! Vill verkligen undvika det i görligaste mån. Jag dör väl inte av enda liten nanosak, men vill inte uppmuntra genom att köpa.
Deras sajt funkar skitdåligt för mig. Tar minuter för sidorna att ladda. Så när jag pratade med dem om paketet jag ville ha lät jag honom beskriva de få tillbehör jag skulle ha och valde så. Jag ville ha ett UV-filter för att skydda objektivet och hade bara hittat ett märke jag inte kände till. Han sa att det hade B+W också och det vet jag är fina grejer, så då valde jag det. När jag redan brutit förpackningen ser jag att det står Nano på.
Visar sig att de gör tre kvalitéer. Amatör, Pro och Nano typ. Enda skillnaden på pro och nano är ett extra nanoskikt för att hålla bort fukt, damm och smuts och göra det lättare att rengöra. Säkert jättepraktiskt, men jag hade faktiskt försökt byta det om jag kunnat. Nu får jag väl leva med det och andas in de dödliga partiklarna.
Första gången jag åker dit på något där det faktiskt står angivet. Har nobbat mockaimpregnering bl.a. Högljutt, så alla i skoaffären skulle höra. Tänkte köpa en bättre kamera för en 5 år sen, men inte en systemkamera då. Den jag var mest sugen på sorterades bort därför att hela kameran var nanobehandlad. Då blev det ingen kamera alls och det var nog lika bra för då hade det inte blivit den här som så klart är bättre. Om det sen finns nano i tvättmedlet och hudkrämen, det vet jag ju inte.