Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 07:48:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 246331 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #300 skrivet: 2012.10.08 - 21:09:55 »

Vi behöver väl glukos både för hjärnan och de röda blodkropparna och lite annat. Är nåt med njurarna också har jag för mig?

Let me quote Vilhjalmur Stefansson (min fetstil):

While meat eaters seem to average well in heath, we must in our conclusion draw a caution from the most complete modern example of them the Eskimos of Coronation Gulf, when he was anthropologist on my third expedition, that the two chief causes of death were accidents and old age. This puts in a different form my saying that these survivors of the stone age were the healthiest people I have ever lived among. I would say the community, from infancy to old age, may have had on the average the health of an equal number of men about twenty, say college students.

The danger is that you may reason from this good health to a great longevity. But meat eaters do not appear to live long. So far as we can tell, the Eskimos, before the white men upset their physiological as well as their economic balance, lived on the average at least ten years less than we. Now their lives average still shorter; but that is partly from communicated diseases.

It has been said in a previous article that I found the exclusive meat diet in New York to be stimulating - I felt energetic and optimistic both winter and summer. Perhaps it may be considered that meat is, overall, a stimulating diet, in the sense that metabolic processes are speeded up. You are then living at a faster rate, which means you would grow up rapidly and get old soon. This is perhaps confirmed by that early maturing of Eskimo women which I have heretofore supposed to be mainly due to their almost complete protection from chill - they live in warm dwellings and dress warmly so that the body is seldom under stress to maintain by physiological processes a temperature balance. It may be that meat as a speeder-up of metabolism explains in part both that Eskimo women are sometimes grandmothers before the age of twenty-three, and that they usually seem as old at sixty as our women do at eighty.


Jmfr med de vad svartben säger. De kommer till samma slutsats men på olika vägar.



Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #301 skrivet: 2012.10.08 - 22:39:47 »

Sedan kan nog även fettet också vara ngt som bidrog till låg levnadslängd.
Inga andra ursprungsbefolkningar har ätit så stor fettandel.
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #302 skrivet: 2012.10.08 - 22:40:49 »

Vem är svartben?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #303 skrivet: 2012.10.08 - 23:15:15 »

Jag visste att du skulle fråga!  :lulz:

Jag kommer aldrig ihåg hur hennes namn stavas, så jag säger Svartben. Man jag ska kolla... Diana Schwarzbein. Hon är endokrinolog och förespråkar low carb, men inte för low, just av de skäl som Stefansson gissade sig till. Hon menar att det måste vara en balans mellan metabola och katabola hormoner och en diet som är för låg på kolhydrater leder till slagsida åt det katabola hållet. Det i sin tur leder till att vi går på en slags hypermetabolism som gör att vi åldras fortare, man bränner ljuset i båda ändar, så att säga.

Jag tycker det är intressant att både hon och Stefansson drar samma slutsats. Hon genom provtagningar på sina patienter och han genom att iakta eskimåerna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #304 skrivet: 2012.10.09 - 07:06:08 »

Jag gillar Dr. Schwarzbein (hon var en av de första jag började läsa om post-LCHF) och jag har faktiskt köpt hennes bok. Som jag nog borde läsa om. Vad jag kommer ihåg är att hon inte har jättemycket förklaringar till en del av det hon säger vilket jag hade hoppats på. Men som sagt. Det är nog dags att läsa om. Hon har en intervju på sin hemsida man kan lyssna på om man vill veta lite mer.  http://www.schwarzbeinprinciple.com/pgs/dr_schw/schwarz_bio.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #305 skrivet: 2012.10.09 - 07:50:28 »

Nä, det har hon verkligen inte. Jag köpte den andra boken också för det utlovades mer förklaringar där så jag trodde jag skulle få lära mig mer om hormoner och sånt. Hon börjar med att deklarera att för enkelhets skull kallar hon adrenalin, noradrenalin och glukagon för adrenalin allihopa. Häpp! Jag blev så besviken.

Jag blev verkligen intresserad, men jag orkar bara inte läsa alla tråkiga fallbeskrivningar där man ivf inte får några förklaringar. Avskyr den sortens böcker. Några stycken som exempel, visst, men det är ju flera tiotals. Low Carb Endocrinology for Dummies.  :tongue_wag:

Det är nästan symptomatiskt för lowcarbböcker det där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #306 skrivet: 2012.10.09 - 11:05:20 »

Så som jag kommer ihåg hur tongångarna gick när jag halkade in på LCHF så var den springande punkten att inga kroppar var lika...att den naturliga vikten kunde vara olika
Jag minns att skaldeman ansåg att man efter ett tag fick den vikt man var ämnad för en del är tjockare än andra en del mindre tjocka...

Som Läkare jag träffat sa: En tjockis som rör sig och håller igång lever med största sannolikhet längre en en smalis som inte rör sig...

Jag kommer ihåg på 80 talet när jag arbetade som USK på Karolinska ( Hjärtavdelning) Så var det väldigt sällsynt med tjocka patienter ...däremot vanligt med smala motionärer :crazy:

Annika har så vitt jag vet inte förespråkat LCHF som bantningsmetod dock som en livsstils ändring samt att minska på sockret och minska skadorna som Diabetes ställer till med

eller vad tror ni??
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #307 skrivet: 2012.10.09 - 16:18:13 »

Jag tror Annika också ser lchf som en bantningsdiet, vad jag läst på hennes blogg.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #308 skrivet: 2012.10.15 - 21:14:04 »

Nu rapporterar Margareta att hon vaknar och har svårt att somna om mitt i natten.
De två senaste nätterna har jag vaknat mitt i natten väldigt svettig (inte obehagligt kallsvettig, bara varm) men även pigg. Olidligt pigg med tanke på tidpunkten. Jag har fått övertala mig själv att somna om istället för att ställa mig i duschen och börja dagen.

Det känns väldigt bekant för mig men till skillnad från mig så tolkar hon det positivt då hon känner sig pigg när hon vaknar på morgonen.
När jag sen vaknar igen studsar jag upp och börjar dagen med helt ny energi, precis det där jag saknat under de här veckorna.

Jag kände mig också mer uppstressad när jag vaknade vid samma tid vilket jag upplevde som obehagligt. Det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig för Margareta.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #309 skrivet: 2012.10.16 - 04:14:31 »

Men du åt väl bara vanlig LCHF? Margareta har väl alltid ätit rätt extrem LCHF vad gäller kolhydraterna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #310 skrivet: 2012.10.16 - 18:49:35 »

Men du åt väl bara vanlig LCHF? Margareta har väl alltid ätit rätt extrem LCHF vad gäller kolhydraterna.

På slutet åt jag allt striktare och låg under 20 g per dag. Men du har rätt i att jag inte åt så strikt som Margareta.
Jag fick ju tillräckliga problem på den nivån och det var då jag hittade Matt Stone och även Diane Schwarzbein.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #311 skrivet: 2012.10.16 - 19:20:29 »

Jag menade att för henne har det ju inte blivit någon ytterligare minskning av kolhydraterna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #312 skrivet: 2012.10.16 - 20:32:16 »

Nej det stämmer kanske men hon har dragit ner mer på proteinerna väl?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #313 skrivet: 2012.10.16 - 20:53:28 »

Ray Peat skriver tyvärr rätt komplicerat om olika hormoners påverkan på kroppen men det finns några nedskrivna intervjuer med honom som är något lättare att hänga med i. I en av dem står det bla:
When the thyroid function is low, the body often compensates by over-producing adrenalin. The daily production of adrenalin is sometimes 30 or 40 times higher than normal in hypothyroidism. The adrenalin tends to sustain blood sugar in spite of the metabolic inefficiency of hypothyroidism, and it can help to maintain core body temperature by causing vasoconstriction in the skin, but it also disturbs the sleep and accelerates the heart. During the night, cycles of rising adrenalin can cause nightmares, wakefulness, worry, and a pounding heart.
http://www.thyroid-info.com/articles/ray-peat.htm

Jag tror inte att jag hade/har hypotyreos men jag tror att man med bla strikt LCHF kan få symptom pga av att kroppen pga av glukosbrist frivilligt drar ner på ämnesomsättningen för att skona kroppen så mycket som möjligt. 
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #314 skrivet: 2012.10.16 - 22:05:52 »

Jag är intresserad av olika "händelser" i kroppen.
Vad händer när man drar ner på kolh.? Är det en process i kroppen som har plus eller minus i långa loppet.
Vad händer  när man äter för mycket syra- kontra -bas kost. Är processen skadlig eller bra för kroppen.
Gurus inom lchf säger att kroppen auotomatiskt sköter syra och bas. Men tänk om den processen inte är så bra.
I 25 år har jag hängt med i reumatiska dieter och där bör man helst äta basisk mat.
Loggat
Sidor: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544