Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.30 - 14:07:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 33 34 [35] 36 37 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 247738 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #510 skrivet: 2012.12.05 - 19:03:25 »

Nikolay om Jimmy Moore och "nutritional ketosis".

"If you eat too much protein, it's actually just like eating chocolate cake"

http://freetheanimal.com/2012/12/protein-is-the-new-carbohydrate-and-why-to-ditch-the-low-carb-catechism-sorry-jimmy.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #511 skrivet: 2012.12.05 - 20:47:36 »

då skulle jag nog föredra chokladkakan.. *sockerberoende eller nåt*
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #512 skrivet: 2012.12.05 - 21:55:51 »

http://freetheanimal.com/2012/12/protein-is-the-new-carbohydrate-and-why-to-ditch-the-low-carb-catechism-sorry-jimmy.html
Jag upprepar länken..
Det är ngt som är fel med lchf-und. fetma och diabetes.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #513 skrivet: 2012.12.05 - 22:04:19 »


I'm going to save all I'm learning about the VHC (very high carb) way of doing things for later. For now, I'm officially classifying LowCarb as nothing more than a good diet hack. It's certainly appropriate long term for diabetics and the super metabolically deranged, but for just normal weight loss or weight maintenance? No, and in fact, most are going to find the potato hack far superior for reasons I'll address over the space of time. (I still do think a more meaty, fatty, LC approach is best for the obese or significantly overweight, until you stall—it's more nutritious, plain and simple.)

Men hur tänker han? Först skriver han att de flesta kommer tycka att potatisdieten (som jag uppfattar att han ska skriva mer om snart) är överlägsen. Sen skriver han att LC är bäst för de överviktiga och metabolt skadade till man hamnar på en platå. Men vad är det som händer då? Varför skulle något annat (potatisdieten?) bli bättre då?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #514 skrivet: 2012.12.05 - 22:11:35 »

Vet ej. Nikolay's blogg är en av dem jag brukade läsa förut, men nu är det ett tag sedan så jag har totalt missat hans övergång till high carb. Jag undrar varför det alltid är extremer som verkar locka?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #515 skrivet: 2012.12.05 - 22:19:58 »

med min översättning finner jag inte att han skriver "potatis-diet" utan mer att det inte finns anledning att sluta äta potatis-alltså HC. Har jag helt fel så skriv det här.
Hemul; folk älskar quick fix. Allt ska fixa sig och snabbt ska det vara-så fungerar inget i det mänskliga livet. Min erfarenhet  :sosad:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #516 skrivet: 2012.12.06 - 07:08:19 »

Ninnan, först skriver han att han inte ser LC som mer än ett "diet hack" och senare skriver han att han tror många skulle ha större framgång med "the potato hack" och då tycker jag det är rimligt om än lite raljant att översätta det till potatisdieten även om jag inte tror det kommer att handla om enbart potatis.

Hemul, han hade precis börjat öka mängden kolhydrater och skrev några inlägg om hur han kanske hade tänkt fel när jag slutade läsa hans blogg i samband med Kruse-incidenten. Det blev jättemärkligt för jag hade precis tänkt att wow här är en av de mer machoarroganto lc/paleo anhängare som börjar svänga och tänkte att det skulle bli intressant att se vart det leder. Men jag är inte den som är den så nu ska det återigen bli spännande att se vart han är på väg.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #517 skrivet: 2012.12.06 - 10:43:15 »

Kruse-incidenten? Menar du då för typ två år sedan när han blev hämtad av polisen?

Jag var med så långt att han ganska ofta åt potatis till maten, men det uppfattade jag mer som att han uppfattade som ett brott mot paleo än ett brott mot LC.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #518 skrivet: 2012.12.06 - 14:24:31 »

Jag är ju kluven till Nikoley, men han är underhållande ibland. Och jag gillar att han tjatar om lever.

Men det är ju ett tag som han ätit mer kolhydrater. Ett tag nu har han hakat på "potatisdieten" som några verkar köra. Det är i princip bara potatis, under en begränsad tid, eller någon/ några dagar då och då. Nikoley tycker att en tsk fett per potatis + smaksättning är ok.

Det är väl ett sätt att minska antalet kalorier, kanske i kombination med att det är lite tråkigare/ mindre belönande mat. Hur som, potatis är ju väldigt mättande, man äter inte spontant gärna hela sitt kaloribehov i potatis. 1 kg potatis är bara 760 kcal.

Jag äter mycket potatis nu, närodlad, klimatsmart, god, snäll mot magen. Passar dessutom till lever. ;-)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #519 skrivet: 2012.12.06 - 14:27:05 »

Nä, men form av potatisgratin eller janssons skulle jag lätt kunna låta det tillfredställa alla mina behov!  :dribble:

Kanske t.o.m. pommes med bara salt.  :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #520 skrivet: 2012.12.06 - 14:34:35 »

Haha, Nikoley har receptet för dig.  :loony:

http://freetheanimal.com/2012/11/the-french-fry-diet-for-rapid-weight-and-fat-loss.html

Fast jag kör mest kokt skalpotatis. Det ska inte vara för kul.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #521 skrivet: 2012.12.06 - 14:39:44 »

Two teaspoons of coconut oil - det blir inte mycket till frittar där inte!  :lol1:

Konstigt egentligen. Jag har ju ätit potäter nästan hela tiden jag lowcarbat, men det är inte många gånger jag gjort gratäng eller janssons. Friterat höll jag på med ett tag, speciellt shallow fried, vad det nu kan heta på svenska.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #522 skrivet: 2012.12.06 - 17:10:00 »

Nu gör jag potatisgratäng. Ni inspirerar mig så!  :lol:

Det är förresten sant att potatis är väldigt mättande. Jag kanske skulle öka på mitt potatisintag lite. Det blir nog mindre kalorier än att gå och skära bitar av fläsksyltan hela tiden som jag gör nu. :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #523 skrivet: 2012.12.06 - 19:48:59 »

men det är ju ingan french fries, det är ungsbakade potäter. Gott det med.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #524 skrivet: 2012.12.06 - 20:45:55 »

Pratade ju om både och!   :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 33 34 [35] 36 37 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544