Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.16 - 13:23:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 171 172 [173] 174 175 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 941816 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #2580 skrivet: 2012.07.26 - 13:26:22 »

Han var bara vanligt klädd. Snygga mörkblå jeans och en snygg skjorta och jag tror faktiskt att han hade lågskor fast det var blött i skogen. Såg väldigt ren och nypressad ut, inte jobbarkläder alls liksom.

Alla bönder jag tidigare mött på jobbet så att säga har haft om inte blåkläder så ivf slitna jeans och uppkavlad flanellskjorta eller liknande, inte en välpressad tunn skjorta. Den här såg ut som om han skulle på puben, inte ut i skogen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #2581 skrivet: 2012.07.26 - 13:47:41 »

Han kanske bara skulle ta en sväng via markerna innan puben.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2582 skrivet: 2012.07.26 - 13:54:20 »

Ja, vem vet. Men risken att skita ner sig var stor, så blött och jävligt som det är ute nu.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #2583 skrivet: 2012.07.26 - 16:34:22 »

Här är det bara ubervarmt och svettigt!
säkert +30 grader, inget jag önskat i alla fall.
23-25 grader är bra!

Fast jag tror att mina pumpor och majs har saknat värmen... så jag unnar det åt dom!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2584 skrivet: 2012.07.28 - 17:43:37 »

Andra omgången smör blev riktigt bra, nu gjorde vi rätt och kylde ner grädden efter surningen i rumstemperatur.
Sedan hade jag lite frysta saker kring skålet under vispningen.
Perfekt gullengul smör på en kvart!  :yay:

filmjölk, grädde, smör, påläggost, mjukost med bär....
och så billigt!

När jag har tagit grädden( 3 liter)  från 25 liter mjölk har jag fortfarande 22 liter mjölk kvar.
Och det hela kostar ungefär som 3 liter grädde....

Osten, filmjölken, filbyttor rubbet blir gratis!  :inlove: sagoligt detta!

Jag har recept till philadelphiaost ( alltså typ creambonjour) , kaffekaka och turk yougurt sparade.
Dessa ska testas om en vecka!
( ungdomar ska resa bort en vecka olika håll, så det är bäst att dona mycket med mjölken då de flesta är hemma.)

Jag tror att mjukosten fungerar finfint som ost till våra pizzabottnar, men har inte hunnit testa detta än.
Det innebär att vi behöver inte köpa stureost för 80-90kr/ kg till pizzabotten heller, men mjöjligtvis behövs
hårdost till fröknäcken och överst på pizzan.

Detta blir nästan gratis  :max-shock:
Loggat
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #2585 skrivet: 2012.07.28 - 21:52:42 »

Wow! Hur många arbetstimmar har ni fått lägga ner då?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2586 skrivet: 2012.07.28 - 22:20:04 »

Jag försöker bena ut tiden lite: ( även om jag nu anser att det är inte tiden som är det svåra utan utrymme och utrustning)

Hämta 25 liter mjölk 30 minuter
Sedan ställer jag bara alla tre hinkar i ett extrakyl som jag har i förrådet.
Dagen efter tar jag fram alla hinkar i köket och samlar den " simsalabim" grädden som har samlats på ytan. ( 5-6minuter)

Då har jag ca 22 liter mjölk och 3 liter grädde. Man kan nöja sig med det.

Om man vill har smör ställer man grädde på bordet ( jag tar hälften av den samlade grädden, 1,5 liter)
Den får stå där  tills nästa dag.
På morgonen ställer man kannan i kylen och väntar några timmar till att den blir kallare.

Sedan tar man grädden ut och häller i en bunke ( jag tog lite kylklumpar runt så att det hela håller 10-18 grader under vispningen).
Vi ställde inte vispen på den allra högsta utan  2-3 i den 4-gradiga skalan.
Det tog ca. 8-10 minuter tills det bildades smörklumpar, det är facinerande att se det så vi hänger oftast vid bunken och tittar.

I bunken har man nu vit vätska och smörklumpar.
" simsalabam" vätskan heter kärnmjölk och kan översättas till filmjölk ( lite rinnande sådan) och den kan hällas i en kanna i kylen
Smöret  ska sedan tvättas med en träspade och kallt vatten, man rör smöret och frigör kärnmjölk från smöret., häller bort vätskan och fyller på igen rent kallt vatten. man får hälla 2-3 gången sedan är det klart vatten och smöret är redo att saltas.
det blev idag 350g smör och till den satte vi 1 tsk salt. Det hela tog högtst en 15 minuter.

Då har jag
1,5 grädde
350g smör
1 liter kärnmjölk=filmjölk
22 liter mjölk

Mycket väntetid men väldigt lite praktik.

Man kan ta 1 liter mjölk klicka dit 1 msk fil, vispa ihop 15 sekunder och hälla vätskan i små byttor.
Ställ byttorna i rumstemperatur över natten eller dagen. När det har stelnat ställer man byttorna i kylen. Klart.

Jag tycker att hittils har det gått ingen tid alls.
hämtning 30 minuter  5 minuter för att samla grädde + 15 min för smör och 1 minut för filbyttorna. högst en timme sammanlagt.

Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2587 skrivet: 2012.07.28 - 22:35:08 »

Om man sedan vill ha mjukost...

ta fram en 10-liters kastrull och häll i 8 liter mjölk.
Koka till 30 grader ( jag använder en kött-termometer med en lång slang, busenklet att följa tempen, ta bort from värmen
och häll i ostlöpe. Vänta en timme.
Skära den kogulerade ostmassan till kuber och häll alltihopa i en sil med duk i låt vasslet rinna i en bunk och samla ostbitarna.
Typ Klart. samla osten i en bytta i kylen, ev. salta.
Gott med bär, kan användas till hemulbröd. Jag tror att det fungerar till mina pizzabottnar( 2 dl riven ost och 1 ägg), men har inte testat än. Går att frysa in.
SÅ var det kan ta vänta uppvärmingen tog väl inte mer än 10 min och pysslet efteråt högst samma tid , alltså 20min + väntan.

Vi testade en ost som man kokade upp först  och hällde sedan i citronsaft, detta tog jättetid, säkert en timme, för vi vågade inte sätta värmen till stora siffror direkt. Denna osten smaksatte sedan sonen på olika sätt: vitlök, dill, räkor, pepparrot, chili mm.

Jag har inte testat philadelpian där fanns det några olika korta arbetsmoment och ett par längre väntetider ( på ett dygn eller två...) eller yogurt ( måste handla en termos för ändamålet, för yogurten ska hållas ca. 40 gradigt över natten, så folk verkar lyckas med termos) där  värmer man först upp mjölken , låter den svalna till 40 grader, blandar mjölken med färdig yogurt eller yogurtkultur ( kan köpas på nätet) och häller i termosen över natten. På morgonen har man  " simsalabim" en liter turkyogurt
i termosen.

För mig låter det inte så konstigt alls.
Det som krävs är utrymme för mjölkhinkar, stora kastrull ( hälst 15 liter , jag har bara 10 litare) och framförhållning.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2588 skrivet: 2012.07.28 - 23:32:09 »

Jag provade också det där med citron istället för löpe, enligt Kwasniewskis anvisning. Det blev ingen ost, bara nån slags gegga.
Loggat

kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #2589 skrivet: 2012.08.05 - 03:33:50 »

Men gud så underbart med mjölk från bonden!!!  :inlove: det låter nästan som att det är för bra för att vara sant tycker jag!!  :inlove: hoppas verkligen att det håller isig så ni får fortsätta med denna mjölk!. kan inte tänka mig något nyttigare faktiskt  :thumbsup: .. önskar verkligen att jag också hade en bonde att köpa mjölk ifrån!!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2590 skrivet: 2012.08.05 - 21:33:46 »

Vi har haft en ständig ström av vänner och resor och sjuklingar här hemma, men
mår ändå prima och är vid gott mod.  :lol:

Vi hoppas att kunna åka i morgon igen och hämta 30 liter mjölk.
Sonen väntar redan ivrigt att få dricka riktigt go mjölk och sätta fingrar i grädden för att tillverka smör och annat gott.
Jag har nu köpt en termos som ska vara till stor nytta när man tillverkar yogurt ( den ska hållas vid 40 grader över natten...)
Det blir spännande att se om vi lyckas!
Loggat
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #2591 skrivet: 2012.08.05 - 23:35:12 »

:thumbsup: håller tummarna för att ni gör det!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2592 skrivet: 2012.08.07 - 17:59:50 »

Nu får ni jättegärna vara jätteavundsjuka!

Galet vad gott och billigt livet blir!!!!!!!!! :yay:

Jag pratar självklart om MJÖLKEN.
Idag kokade sonen igen 9 liter mjölk till mjukost och vi testade hur osten fungerar i fröknäcken.
 :thumbsup: Kanoners! Godare än av vanlig riven stureost. Konstensen blev lite tjockare.
Jag trodde först att den inte skulle hålla ihop och tillsatte lite mandelmjöl också, men jag tror inte att
det hade någon betydelse.
Så om man göra bautagoda mackor, kokar man först sin mjukost.
( arbetstiden  koka mjölken till 30 grader och tillsätta löpe 5 minuter+ 1 timmes väntetid + 5 minuter arbete när man pressar ut vasslen= klart) Jag använde samma mängd mjukost som riven ost i receptet.

Vi kommer även gå med vinst med våra mejeriprodukter. Mjölken kostar bara 4,50/ liter och då innehåller den även grädden.
I princip kostar mjölken samma som smöret, lite grädde och en hink turkyogurt kostar oss vanligtvis.
Resten ( 80% av råvaran) dvs. mjölken ( 22 liter / 25 liter) ( mjukosten, filmjölken, kärnmjölken, filbyttan, drickmjölken) blir gratis!

Behöver jag beskriva hur den egengjorda grädd-glassen smakade av riktigt grädde.... :rolleyes:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2593 skrivet: 2012.08.07 - 18:21:18 »

Hur går det att vispa grädden? Har läst att grädde man skummar av är väldigt svår att vispa. Varför fattar jag ju inte då.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2594 skrivet: 2012.08.07 - 21:53:00 »

1,2 liter grädde blev snällt vispgrädde till glassen inga beskymmer.
Den har stått i kylen ett dygn innan, kan det ha någon betydelse hur färskt grädden är?
Loggat
Sidor: 1 ... 171 172 [173] 174 175 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544