Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.10.07 - 06:26:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 142 143 [144] 145 146 ... 233   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sorlas nolltolerans mot huvudvärk  (läst 1064136 gånger)
0 Medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2145 skrivet: 2013.02.23 - 08:39:01 »

Enligt PHD är det ju inte särskilt mycket, de anser sig vara en lowcarbdiet och tycker att runt 30% är OK

Citat
Delicious Macronutrient Ratios
In the book, we argue that:
 •The most healthful macronutrient mix is about 30% carb 15% protein 55% fat, with over 90% of the fats saturated or monounsaturated.
 •This healthful mix of macronutrients is also the most delicious, because the reward system of the brain evolved to encourage us to eat healthful food.
 •Paleolithic humans usually succeeded in approaching this optimal macronutrient mix. The Paleolithic diet was typically minority-carb – 15-20% carb much of the time with excursions toward 50% during periods of carb availability – and minority protein – generally 15-30% – and therefore roughly half fat by calories.

Lägger också in den härliga bilden som de har i inlägget.
Om ni inte sett filmen Julie och Julia kan jag varmt rekommendera den
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2146 skrivet: 2013.02.23 - 09:34:08 »

inte sett men står på listan.  Det hon säger är helt rätt!

säkert är det också lowcarb men det som fungerar för den ena behöver inte fungera för den andra  :flirting: Få se vad Sorla kommer fram till!
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2147 skrivet: 2013.02.23 - 10:02:20 »


säkert är det också lowcarb men det som fungerar för den ena behöver inte fungera för den andra  :flirting: Få se vad Sorla kommer fram till!


Precis, vilket också talar för att det inte är kolhydraterna i sig det handlar om utan något annat.

Jag är övertygad om att om man känner oro för att ha ätit 68 gram kolhydrater så kan det ställa till det mer än de faktiska 68 grammen.

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2148 skrivet: 2013.02.23 - 14:18:19 »

det kan nog dels vara rätt också... men inte helt - för om man ätar 5 big macar och oroar sig över kalorierna av den 5e så är det ändå litet för mycketn man fått i sig  :flirting:
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2149 skrivet: 2013.02.23 - 15:02:20 »

Fast 68 gram kolhydrater är bara 1,6 Big Mac... inte 5  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2150 skrivet: 2013.02.23 - 15:07:48 »

hehe ja DET har du rätt i också. men om man vill ligga under t.ex. 50 gr kh om dagen...  :sneaktongue: då är det mycket för bara frukosten...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2151 skrivet: 2013.02.23 - 15:36:06 »

68 är lite högt bara i LCHF-land. Inte i resten av lowcarb-världen.

[EDIT]
Var det bara frukosten? Ja då kanske det inte är en så bra början
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2152 skrivet: 2013.02.23 - 15:43:52 »

Julie & Julia gick på TV härom veckan. Slötittade lite bara, för jag kom ihåg den så väl. Tyckte den var jätterolig första gången jag såg den. Har alltid varit lite kluven till Meryl Streep, har tyckt hon varit lite tråkig. Men det har nog varit rollerna hon fått.  Hon är tydligen en boren kommedienn! Hon var jättebra både i den här filmen och i Mamma Mia, tycker jag. Det är nog typiskt Hollywood. Först när en skådis är äldre får de breda ut vingarna ordenligt. Finns flera som visat sig ha oanade talanger när de kliver utanför den sterotyp de hamnat i.

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1515.0.html





 :clapgrin:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2153 skrivet: 2013.02.23 - 16:20:41 »

Jag hittade en sida som kan kunde räkna ut sitt energibehov på. De tycker att LCHF är 5% kh, 75% fett och 20% protein. Jag antar att det är energiprocent de menar.  :confused3: Och i det perspektivet är mina 68 gr way too much.  :smile: Vilket jag även kände av sent på kvällen när jag kom hem. Jag borde inte ha varit hungrig, men det var jag. Tokhungrig. Och jag vet att för mycket kh gör mig obefogat hungrig och darrig.

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Appen finns här https://itunes.apple.com/se/app/naringsguide/id375930430?mt=8

Igår åt jag en knapp dl keso och 1,5 dl turkisk grädde kryddat med kanel till frukost.
Lunch var en omelett på 2 ägg, 1 dl vispgrädde, stekt i 10 gr smör. 1,5 msk osötad äppelmos som krydda med kanel.
Middag blev asiatiskt med 3 msk ris, rotsaker och kyckling.
Under kvällen mulade jag helt fräckt i mig 1-2 dl blandade nötter.
Och när jag kom hem på nattkröken, två skivor Holländsk Gouda.

Och slutresultatet på den dagen blev då 68 gr kh. 13% av dagstotalen.

Det var en dålig dag. Jätte hungrig och skakis. Men då har jag stoppat i mig sega råttor, som jag inte ens gillar, hela veckan bara för att det fanns där. På jobbet. En kväll motade jag bort suget med nötter, men dem överäter jag också om jag inte passar mig. Så igår var väl någon form av avgiftningsdag.

Jag tror att jag mår bättre av färre kolhydrater. Eller, jag vet att jag mår bättre av färre. Fast jag har ju aldrig räknat förstås. Så målet blir färre men framför allt bra sådana. Väl valda. Att äta en knäckemacka här, en seg råtta där och en banan osv funkar inte. Jag får sötsug som heter duga. Och ont i magen. Och får blodsockerfall. Och helt uppenbart går jag upp i vikt. Jag fyllde ju 40 för ett par år sedan.

Jag får se vad jag hamnar på efter den här dagen. Det får ta några dagar att se hur jag ligger, så kanske bara medvetenheten gör att jag håller igen på det som inte främjar mitt mående och vikten.

Enligt PHD är det ju inte särskilt mycket, de anser sig vara en lowcarbdiet och tycker att runt 30% är OK

Citat
Delicious Macronutrient Ratios
In the book, we argue that:
 •The most healthful macronutrient mix is about 30% carb 15% protein 55% fat, with over 90% of the fats saturated or monounsaturated.
 •This healthful mix of macronutrients is also the most delicious, because the reward system of the brain evolved to encourage us to eat healthful food.
 •Paleolithic humans usually succeeded in approaching this optimal macronutrient mix. The Paleolithic diet was typically minority-carb – 15-20% carb much of the time with excursions toward 50% during periods of carb availability – and minority protein – generally 15-30% – and therefore roughly half fat by calories.

Lägger också in den härliga bilden som de har i inlägget.
Om ni inte sett filmen Julie och Julia kan jag varmt rekommendera den


30% kh känns väldigt mycket faktiskt. Men som sagt, eftersom jag inte har räknat förut så har jag ju dålig koll på vad som får siffrorna att dra iväg.

Julie och Julia är en film som jag gärna ser någon gång. Ska bara ramla över den.... var ju typiskt att jag missade att den gick på tv! Vilken kanal, Hemul? Jag gillar Merryl Streep starkt. I Broarna över Madison County (eller vad den heter) är hon suverän tycker jag.




 
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2154 skrivet: 2013.02.23 - 16:30:56 »

Tror det var SVT, men jag är inte säker. Lär inte ligga ute på Play ivf.  :tongue:

Jag tycker du ska räkna ett tag, speciellt som du aldrig gjort det. Och sen tycker jag du sa försöka klura ut vad som ger dig sötsug och inte. Råttor går ju fetbort, men det är ju onödigt att undvika allt med kolhydrater om inte allt ger dig sötsug.

Att du mådde dåligt och hade sug kan ju bero på dagarna innan med råttor snarare än att du åt 68 g relativt bra kolhydrater just den dagen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2155 skrivet: 2013.02.23 - 16:42:53 »

Tror det var SVT, men jag är inte säker. Lär inte ligga ute på Play ivf.  :tongue:

Jag tycker du ska räkna ett tag, speciellt som du aldrig gjort det. Och sen tycker jag du sa försöka klura ut vad som ger dig sötsug och inte. Råttor går ju fetbort, men det är ju onödigt att undvika allt med kolhydrater om inte allt ger dig sötsug.

Att du mådde dåligt och hade sug kan ju bero på dagarna innan med råttor snarare än att du åt 68 g relativt bra kolhydrater just den dagen.

Det håller jag helt med om. Råttor är superjätteonödiga och trolig orsak till gårdagens skak.  :whistle: Att räkna någon vecka är nog smart, så jag lär mig lite vad som ger vad. Vad som ger sötsug har jag nog däremot skaplig koll på. OCh så ska jag inte baka några scones igen. Sen spelar det ingen roll att de inte innehöll någon gluten. Kanske jag provar dina små brön framöver om jag får lite extra energi. De ser lovande ut. Bara de inte lurar mig att mula mackor.  :redface:

Nä, den ligger nog inte där. Det är väl bara dåliga tvserier som de lägger ut.  :look_down:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #2156 skrivet: 2013.02.23 - 16:57:00 »

Det är synd att skylla betablockerare för din viktuppgång!  :laugh:
Enklast är att hålla sig borta från socker och mjöl(men det gör du ju inte  :shock:)
Varför fixera sig för vikt och mätningar när man mår bra och har bra vikt- kvinnofällan-?
Jag tycker du ska njuta av att du nu har så lite migrän i stället!  :cool: Lev!!
(68 gr b r a kolhydrater lär du inte gå upp i vikt av)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2157 skrivet: 2013.02.23 - 17:08:25 »

Ja, är det inte så att du varit ganska "lössläppt"? Jag har fått det intrycket ivf. I så fall är det nog bra att räkna och få ordning på grejerna.

Menar du mina koporibröd så är det inte särkilt goda i sig, men de går att göra riktigt tunna och är sega så man inte riskerar att de går sönder när man brer. Det är egentligen det enda jag bryr mig om. Allt smakar ju gott med smör och pålägg. Man behöver bara en bit kartong att lägga det på liksom. Alltså, det är inte äckligt på nåt sätt, men inte smakar det småfranska. Men det smakar inte heller kokos, så för mig funkar de. Kombinationen kokos- och rismjöl var verkligen bra. Och pofiber för att få det lite "grövre". Man får de bra egenskaperna från alla tre utan att använda särkilt mycket av något liksom. :biggrin1:

Varning: Gör man dem tjocka som jag gjorde först (de som det är bild på) tenderar de att kännas torra. Vill man ha dem så ska men nog ha i lite fett i smeten. Men tunna och torra är helt OK. Glömde några framme över natten en gång. De var halvvägs kex och det var nästan godare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2158 skrivet: 2013.02.23 - 17:15:54 »

En biverkan av betablockerare kan vara viss viktuppgång. Därför att hjärtat jobbar lugnare. Vadvetjag, skönt att ha något att skylla på.  :flirting:

Mjöl och socker har jag hela tiden hållit kort. Fast det har blivit mer och mer. Har varit skönt att inte bry sig liksom. Men den här sista veckan kände jag att det barkade iväg. Och kläderna sitter inte skönt. Det valkar sig när jag sitter och skumpar när jag joggar upp för trappen. Ovant och obekvämt och onödigt. Gluten bestämde jag redan för ett par veckor sedan att det fick räcka med. Men att börja mula i sig glutenfritt var inge bra alternativ. Det gav ett jäkla sug på knäckemacka efter knäckemacka. Knastret i tänderna och smaken... :rolleyes:  :bang_head: Dumt. Och när jag ser vågen sega sig lite uppåt varje vecka, så inser jag att jag inne på fel spår. Det måste ta stopp. Kanske inte nödvändigtvis ner en massa kilo. Men något litet kan gott och väl få dra dit pepparn växer. Så att kläderna känns sköna igen. Så att det inte känns valkigt och knöligt.

ja, är det inte så att du varit ganska "lössläppt"? Jag har fått det intrycket ivf.

Det är nog ett ganska talande uttryck för vad som har pågått här. Lite kalv på grönbete efter allt kontrollerande och funderande.  :tongue: Jäkligt skönt, men nu är det nog.  :kungfu:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #2159 skrivet: 2013.02.23 - 17:52:10 »

Du är en fuskis!  :spank_u:

Jag tror inte lite socker eller mjöl då och då är hela världen för en sån som JAG, men antagligen är det inte bra för en sån som DU, för den ena råttan ger den andra, eller hur?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 142 143 [144] 145 146 ... 233   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544