Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:34:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 87 88 [89] 90 91 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 460497 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1320 skrivet: 2013.06.06 - 20:05:44 »

Bra, bra!  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #1321 skrivet: 2013.06.07 - 13:44:54 »

Bra jobbat! Vet inte vad du vägde från början bara att du gått under 80 en del gånger men du har du ju bra marginal till det!  :smile: :thumbsup:
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1322 skrivet: 2013.06.07 - 19:13:45 »

Tack tack, kortvarit blev det iaf  :lulz: upp över 80 sträcket idag. Ja, jag väger mig varje dag ibland  :lick: :whistle: Ary; när jag kom hem från London för en dryg månad sedan vägde jag drygt 84 kg (närmare 85 än 84) vilket är toppnotering för mig. Uträknat på en månad är det ju inte jättemånga kilon i relation till hur "duktig" jag har varit med det jag stoppar i mig men är nöjd eftersom jag har svårt att gå ner i vikt 
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ary
Gäst
« Svara #1323 skrivet: 2013.06.07 - 19:20:49 »

Jaha ja kan det ha vartit så att du tackade ja till deras pommes som man bara "MÅSTE" ha till allting. Beställde lasagne en dag för att slippa och fick - gissa! pommes till lol. Stekt bröd och toast till massa stekta grejer är ingen avmagringskur heller precis.
Även 80 är tokmycket bättre än 85 iaf!  :yay: :cheerleader: :hurray:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1324 skrivet: 2013.06.07 - 19:39:44 »

Klart man ska väga sig varje dag!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1325 skrivet: 2013.06.08 - 23:02:16 »

Nu ljög jag ju faktiskt  :redface: över 78 menade jag och inte över 80  :shy: :nonono: Jaja men än desto bättre hahaha.

Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1326 skrivet: 2013.06.09 - 08:45:02 »

Sitter och läser gamla inlägg och inser att min höga ämnesomsättning satte igång lååångt innan jag fick diagnosen Graves.

Provade mejeriprodukter igår. Helt oplanerat. Vi var bortbjudna och de hade gjort en mandelkaka för att den skulle vara glutenfri men så var det lite smör i och grädde på. Den såg himmelsk ut så tänkte att det var ett bra tillfälle att testa mejeriprodukterna på. Direkt efter fick jag lite ont i magen vilket jag tror mest var psykiskt  :whistle: Men senare på kvällen märkte jag av odörer jag inte gjort på länge om vi säger så. Idag vaknade jag upp snorig och med en förkylningskänsla. Gårdagens klänning eller mejeriprodukterna?! Dunno.

Kommer inhandla något mjölkigt idag med för att se om jag får samma reaktion idag.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1327 skrivet: 2013.06.09 - 09:04:06 »

Sitter och läser gamla inlägg och inser att min höga ämnesomsättning satte igång lååångt innan jag fick diagnosen Graves.

Får jag vara nyfiken och fråga vad för tecken som fanns?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1328 skrivet: 2013.06.09 - 09:37:57 »

Skrev i början av tråden att jag gick ner i vikt fast jag fuskade mycket med diverse saker som vanligtvis brukar leda till viktökning samt att jag tyckte att jag tappade muskler istället för fett. När jag fick min diagnos var jag en smal tjockis. Jag är 163/164 cm lång och vägde då 61 kg men hade fortfarande ganska mycket fett på mage och lår och var svag som jag vet inte vad. En månad innan diagnosen satte jag mig på huk med famnen full av grejer och jag kom inte upp av egen styrka. Kunde inte trycka ifrån med händerna eftersom jag hade famnen full så fick be om hjälp upp.

Både kraftig viktnedgång samt muskelförlust är symptom på Graves. Antikroppar mot sköldkörteln kan man ha 2-7 år innan det blåser ut i full blom Så att jag hade symptom på Graves över ett år innan jag fick diagnosen är inget konstigt tycker jag.



Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ary
Gäst
« Svara #1329 skrivet: 2013.06.09 - 09:55:48 »

När man utesluter ett födoämne nedreglerar kroppen väl sin förmåga att processa det. Förhoppningsvis har kroppen förmågan att upreglera densamme. Hur länge har du kört utan mejeri?
Vad var det för blodprov du tog och har du fått svar?
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1330 skrivet: 2013.06.09 - 12:20:37 »

Gjorde en elimineringsdiet för att testa vilka födoämnen kroppen reagerar på. Men testade aldrig gluten eller mejeriprodukter efter det. Gluten för att jag länge märkt av en känslighet mot det och att Blum säger att i princip alla med autoimmun sjukdom har problem med gluten. Mejeriprodukter har jag också haft problem med tidigare och verkar också vara väldigt vanligt att man mår bättre utan dem så hade tänkt skippa att testa mejeri med nu har jag testat lite ändå. Kroppsliga odörer och snuvig näsa säger mig att det kanske ändå inte var så bra för mig. Snuvan har försvunnit nu så det var ingen förkylning för att jag hade lite lite kläder på mig i gårkväll. Har varit utan mejeriprodukter och gluten i en dryg månad, sedan slutet av april.

Tar blodprover för att se bl.a. hur min ämnesomsättning är. Vilket ska vara en indikation på "hur jag mår strumamässigt".
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1331 skrivet: 2013.06.17 - 09:31:43 »

Blodprovssvaren har kommit. Det fria T4 ligger nu inom det som anses normalt, fast precis under den övre gränsen. Det som jag tycker är lite exhalterande är att inflammationen i sköldkörteln har minskat :yay: Det är första gången de nämner TRAKen när provsvaren kommer så antar att den har legat mer eller mindre konstant innan. Bra sporre till att fortsätta med det jag gör!  :thumbsup:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1332 skrivet: 2013.06.17 - 09:44:46 »

Beror det på hur du ätit? Det är ju toppen hur som! :bearhug:

Vad är TRAK?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1333 skrivet: 2013.06.17 - 10:00:58 »

Var tvungen att googla  :lol1: Trodde det var en indikation på inflammation men tydligen så står TRAK för TSH-receptor-antikroppar.  Så det måste ju betyda att det är antikropparna mot sköldkörteln som minskat  :yay: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1231 Lr?  :blink: Jag vill gärna tro att det är kostens, och kosttillskottens förtjänst. Eftersom det är första gången min läkare nämner att de har minskat är efter att jag verkligen skärpt mig och ätit glutenfritt, mejerifritt samt mycket, mycket grönsaker. Min läkare var inte lika entusiastisk som jag är utan sa att det som talar för att ämnesomsättningen eventuellt kommer att sjunka är att TRAK-värdena hade sjunkit. Står TRAK-värdena för antikropparna så är det ju just precis det jag har arbetat mot. Nu är det bara att arbeta vidare. Men var verkligen en rejäl sporre att se att det ger lite utdelning. Ibland när det har varit jobbigt och jag vill falla tillbaka i mina gamla vanor så har det varit extra kämpigt när jag inte vet om det jag gör gör någon skillnad. Förstår ni hur jag menar?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1334 skrivet: 2013.06.17 - 10:04:55 »

Åhhhh som jag vill bli frisk nu!! NU NU NU!!!
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 ... 87 88 [89] 90 91 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544