Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 15:21:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 84 85 [86] 87 88 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 460870 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1275 skrivet: 2013.02.04 - 14:49:06 »

Tack Hemul det ska jag göra  :rose: Nä jag behöver verkligen inte diabetes ovanpå allt annat!!  :shake_head: Hur mår du nu? Känner du av det någoting numer?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1276 skrivet: 2013.02.04 - 15:19:57 »

Nix. Jag har bra blodsocker, både HbA1c och glukos. Hur jag skulle må efter ett jättlass socker vet jag inte, men en liten mängd bekommer mig inte alls.

Fasteglukos: 4.8; HbA1c: 4.7

Jag inbillar mig att jag är återställd och skulle kunna äta mer kolhydrater av den anledningen, men dels törs jag inte chansa och sen har jag fått så många andra hälsoförbättingar också och jag vet ju inte vad de beror på. Vill inte riskera något.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1277 skrivet: 2013.02.05 - 20:17:55 »

Jag googlar alldeles för mycket!!  Jag blir så sjukt trött efter att jag har ätit något lite sötare, typ varit och fikat eller haft något sött att dricka till maten, och efter att ha konsulterat google lider jag (i alla fall i mitt huvud) av "prediabetes" :cry:

Behövde inte vara sött. Jag var pigg ungefär en timme efter maten, sen var det koma. Brainfog, fysisk orkeslöshet, håglöshet... trött på alla sätt det går. Tills jag tänkade nästa gång.

Att man får paltkoma efter en måltid kan bero på att man först har för lågt blodsocker som kroppen höjer med hjälp av adrenalinpåslag. När man sen äter så höjs blodsockret naturligt och adrenalinet kan nedregleras och då kommer tröttheten.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1278 skrivet: 2013.02.05 - 20:28:37 »

och vad kan man göra åt det då?
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1279 skrivet: 2013.02.05 - 20:51:39 »

Låt bli att äta det där söta. Ät bara vanlig mat, utan sötma i så blir det inga häftiga blodsockersvängningar. Jag har aldrig paltkoma eftersom jag aldroig dricker söt dryck eller käkar mackor till maten. Någon enstaka potät eller en msk ris bara som lite krydda och såsuppsugare.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1280 skrivet: 2013.02.05 - 21:00:31 »

Om man är väldigt kolhydratskrämd kanske man åtminstone vågar sig upp på Perfect Health Diet nivå på 50 gram som de har räknat ut som ett slags minimum för att tillgodose allt som använder glukos som bränsle som hjärnan och musklerna (tex hjärtat). Safe starches som potatis och ris är en utmärkta exempel.

http://perfecthealthdiet.com/the-diet/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1281 skrivet: 2013.02.05 - 21:02:54 »

Fast de har faktiskt höjt nivån till 150 gram kolhydrater per dag!!!
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1282 skrivet: 2013.02.05 - 21:09:34 »

Noterar att jag käkar så, utan att ha vetat om att det var det nya svarta.  :cool: :nod-yes: Men det var ganska mycket KH. Å andra sidan har jag ingen aning om var jag landar i mängd, eftersom jag aldrig räknar.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1283 skrivet: 2013.02.05 - 21:27:01 »

Paltkoma är väl inte samma sak. Med det menas väl att man däckar direkt efter maten? Det som vem som helt drabbas av när man glufsar i sig för mycket. Just efter maten var ju de enda tillfällen som jag var pigg. Koman kom som sagt en timme efter och blev värre och värre tills jag åt.

Tro vad man vill om lowcarb för andra problem, men om man redan har stora problem med insulinreistens så är det en skänk från ovan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1284 skrivet: 2013.02.05 - 21:49:18 »

Tro vad man vill om lowcarb för andra problem, men om man redan har stora problem med insulinreistens så är det en skänk från ovan.

Men ingen verkar vilja prova om insulinresistensen har blivit lägre  :whink:

Jag kan möjligtvis gå med på att en måttlig low-carb kan hjälpa en att gå ner i vikt och därmed ge en rad hälsofördelar men risken är stor att man drar slutsatsen att om lite mindre funkar bra så måste mycket mindre funka ännu bättre och då tror jag att det inte är ett dugg bättre än vilken hårdbantning som helst.

Nä nu jag ska sluta bråka med er för idag  :lol:
Gonatt!
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1285 skrivet: 2013.02.05 - 22:10:30 »

Grejen med mig är att jag åt lowcarb i 5 år utan att gå ner i vikt. Jag gick tvärtom upp. Men jag blev friska(are), på många plan, inte bara detta med blodsockret. Som vanligt är frågan om det berodde på kolhdyratreduktionen eller på spannmålets bortfall, de enda möjligheterna i mitt fall.

Det enda som förbättrats efter att jag började gå ner i vikt, förutom att det är lättare att gå förstås, är mitt blodtryck. Det gick inte ner nämnvärt av kosten.

Så för egen del vet jag faktiskt vad som beror på kost och vad som beror på viktminskning. Rent generellt tror jag också att det blandas ihop. För de flesta är det ju omöjligt att särkilja eftersom de till skillnad mot mig går ner i vikt. Lyckliga jävlar.

Du vet att jag inte tror på detta med ju mindre desto bättre, ketonräkning, att detta skulle vara vad vi är "designade för" o.s.v., men man ska inte slänga ut ungen med badvattnet. Det är nog rätt få, speciellt i Sverige, som ens provat moderat lowcarb och speciellt inte med kolhydraterna från stärkelse. Här har vi ju LCHF eller också är man sockerkramare. Det dyker upp enstaka ibland som säger att de äter mer kolhydrater, lite i förbigående, men när de börjar rabbla upp vad de äter får jag det inte att gå ihop. Inte om de inte äter kilovis med coleslaw och blomkålsmos. :tongue:

:potato:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #1286 skrivet: 2013.02.05 - 22:55:30 »

Då tillhör jag de få..  med mina fysiska förutsättningar finns det ingen anledning att gå via ketoner för att ge kroppen glukos.
Paltkoma sätter jag i förbindelse med mjölmat och/eller för mycket mat. Men nu har jag aldrig varit i riskgrupp för D2.
Hemul; Frågan är om lchf eller bättre standard på din kost har hjälpt dej. Även du måste ju ha ändrat din kost radikalt när du gick över till lchf.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1287 skrivet: 2013.02.06 - 00:00:09 »

Ja, jag tog bort spannmålet och drog ner på kolhydraterna. Det säger ju sig själv liksom. Som jag sagt massor med gånger åt jag "riktig mat", hemlagad, förut också. Det mest oriktiga var väl brödet och kanske var det det som var boven.

Om jag åt pizza en gång var tredje år, drack två läsk per år, åt kakor när jag var på kaffekalas men aldrig hemma o.s.v. tror jag inte det kunde ställa till så himla stor skada. Det var i den storleksordningen skräpmaten (förutom bröd om det ska räknas dit) höll sig. Jag har aldrig tyckt om det. Kakor kan iofs vara gott ibland, men av nån anledning blir jag inte sugen på det innan jag har det i käften så att säga, så jag har aldrig varken köpt eller bakat.

Summa summarum så har jag aldrig i hela mitt liv ätit snabbmat, skräpmat, chips, godis, kaffebröd eller druckit läsk mer än undantagsvis, för jag tycker inte speciellt mycket om det och vill alltid hellre ha riktig mat. Jag tror jag ska lägga det här i min sig.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1288 skrivet: 2013.02.06 - 14:25:34 »

Låt bli att äta det där söta. Ät bara vanlig mat, utan sötma i så blir det inga häftiga blodsockersvängningar. Jag har aldrig paltkoma eftersom jag aldroig dricker söt dryck eller käkar mackor till maten. Någon enstaka potät eller en msk ris bara som lite krydda och såsuppsugare.

jag dricker inget sött och det enda söta jag äter är en bit mörk choklad till kvällsteet.
Det jag syftade på var :

"Att man får paltkoma efter en måltid kan bero på att man först har för lågt blodsocker som kroppen höjer med hjälp av adrenalinpåslag. När man sen äter så höjs blodsockret naturligt och adrenalinet kan nedregleras och då kommer tröttheten."

dvs hur kan man se till man inte får adrenalinpåslag!
Loggat



Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1289 skrivet: 2013.02.07 - 12:02:42 »

Paltkoma är väl när man har ätit på tok för mycket och blir tokseg och degig? Oavsett vad det är man har ätit?

På tal om något helt annat så har jag experimenterat lite i köket idag :smile: Ganska ofta tycker jag att resultatet blir sådär men idag lyckades jag med två av två fullträffar!!  :thumbsup: Har varit sugen på testa att juica rödbetor ett tag och idag gjorde jag slag i saken (säger man så, låter konstigt  :blink: ) och juicade blodapelsiner och rödbetor ihop. Visserligen mer apelsiner än betor men hur eller hur blev det SÅ gott!! Hade nog t.o.m. kunnat ha i mer beta i. Mumma  :drool: Sedan har jag försökt göra ett glutenfritt knäcke. Jag har ett jättegott majs- och fröknäckerecept som jag försökt modifiera till ett spannmålsfritt knäcke. Igår testade jag med bovetemjöl men resultatet blev sådär så idag ställde jag mig och mortlade quinoa till ett grövre mjöl men lät resten av receptet vara detsamma. Smeten blev lite lösare och det var kladdigare att få ut en ljämn kaka av det men oj så gott resultatet blev! :thumbsup:

Sedan fick jag mina kosttillskott igår och testade algomegan och någon antioxidant som jag inte kommer ihåg vad den heter men det är den som ger laxen dess röda färg. Tog en av varje ihop när jag käkade tidig lunch innan. Undrar om det är därför min mage är bråkig idag? Har läst att en del kan få magproblem initialt...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 ... 84 85 [86] 87 88 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544