Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.09.21 - 10:18:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 523249 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
8: Array to string conversion
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Sources/Subs.php
Rad: 2411
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #885 skrivet: 2011.11.17 - 18:34:28 »

men jag blev det av bara att läsa vad du gjort. (men så är jag sjuk juh..)
Loggat



Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #886 skrivet: 2011.11.17 - 22:09:03 »

yeey gruppkram!!  :bearhug:

Guuu va du varit duktig!! :nod-yes: Jag kan inte säga att jag känner mig piggare än vanligt men sen är jag ju tröttare än vanligt p.g.a. struman (skyller på den iaf. :rolleyes: ). Har inte druckit gröna smoothisar så många dagar heller, eller så stora mängder.  Jag gjorde en på cosmopolitan sallat, honungsmelon och en frusen banan ikväll. Gott!!  :thumbsup: Cosmopolitansalladen är en mix av isbergssalld och romansallad. Isbergssalladen ska ju inte vara ngn hit att göra smoothies på vad jag har förstått, så det var väl inte bästa salladen att välja men den hade mkt mörkare grön färg än romansalladen så valde den iaf bara för att variera lite. De salladerna innehåller kanske inte så mkt näring som andra salladsblad men de måste väl ändå innehålla ganska mycket klorofyll (höll på skriva kloroform  :laugh: ) eftersom de är mörkgröna?!! Alltid något  :whistle:

Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #887 skrivet: 2011.11.18 - 11:22:22 »

Har du testat spenat? Det är rätt mild i smaken.
Spana också efter grönkålen, det måste väl börja komma till butiker snart.
Det är en riktigt supergrönsak  och smakar starkt enligt oss i maträtter.
Men i en smoothie blir det riktigt bra!

Det blir spännande att smaka groddar, jag började med mina två burkar igår...
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #888 skrivet: 2011.11.18 - 13:35:04 »

grönkålssmoothien är det då bara att köra bladen i mixern? med litet annat smått o gott? o vatten...
Loggat



Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #889 skrivet: 2011.11.18 - 16:03:13 »

Spenat var det första jag testade  :whistle: Kikade efter grönkål idag men hittade ingen, men tror som du att den nog kommer snart. Är inte jätteförtjust i grönkål som den är faktiskt  :whistle: Vad blandar ni den med?

Jag har ff inte kommit igång med groddarna, har inte orkat pastörisera fröna  :whistle:  :shy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #890 skrivet: 2011.11.18 - 17:56:07 »

Jag ska syra grönkål till jul har jag planerat. Det borde väl bli mums?  :jumplol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #891 skrivet: 2011.11.18 - 18:46:02 »

Vi kör nästan likadant varje gång, varierar bara det gröna.

TEX 2 dl ihoptryggt grönt + 2 dl bär/frukt + 4 dl vatten  ( allt så där ungefär)

Våran portioner är ungefär:
En 2 liters skål rätt fullt packad bladgrönt
1 påse jordgubbar ( lite under en liter)
en lite mindre påse blåbär/ björnbär
1-2 dl vinbär ( olika valörer olika gång)
En medelstor päron
ca. 2 liter vatten

Kör i mixern och häller i en halvstor hink ....  :lmao:
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #892 skrivet: 2011.11.18 - 20:51:11 »

Jag funderar på om jag ska våga mig på en lite mer kryddig smoothie. Vet inte hur jag skulle ställa mig till att dricka kall soppa ur glas. Kan bli fel om inte smak och konsistens matchar om ni förstår hur jag menar  :cool: Haha Hemul, du kan ju göra smoothie på syrad grönkål då ju!!  :flirting: :lmao:

Tycker nästan all smoothie smakar samma nu, har kanske gjort för många liknande :confused3: De är liksom lite tama, funderade på att blanda i lite pulveriserad ingefära eller stött kardemumma. Men frågan är om det blir lite för mkt kanske...

Har varit så trött sista dagarna, har varit för mätt för att äta ordentligt tror jag. Hade huvudvärk och ont i tänderna på jobbet idag, plus att jag fått förkylninsblåsor i munnen utan att vara förkyld. De pratar ju om att man kan få besvär av smoothiesarna men jag äter ju som vanligt annars och inte så mkt smoothie plus att jag inte har druckit dem i så många dagar så tycker inte det borde vara av dem? Lr? Känns ju konstigt om man skulle må fysiskt dåligt av att äta mkt sallad?  :blink: :eeek: Däremot tycker jag min mage har mått lite bättre, alltså nä jag har haft ont i magen men tömningen fungerar bättre om man säger så då  :whistle:

Nu till det jag skulle säga :lmao: Jag har kollat runt lite på oljor och en del härsknar ju väldigt fort, de kan t.o.m. härskna av luften som är kvar i flaskan när den är halvtom. Varför gör man inte en pumpflaska till dessa oljor? Tänker på en nattcreme jag köpte på the body shop, är någon algkrämgrejsimojs. Det är en liten pumpflaska, och när man pumpar ut cremen så följer botten med upp. Förstår ni hur jag menar? Så det inte blir luft kvar i flaskan, plus att man får ju ut allt ur flaskan... Man ser ju inte hur den fungerar på bilden men den här är det jag pratar om http://www.thebodyshop.se/web/ansikte/seaweed/Seaweed_Clarifying_Night_Treatment-654.aspx Då skulle man ju inte ha någon luft kvar i flaskan och oljan håller bättre. Man behöver ju inte göra så stora flaskor heller om det är en olja som oxiderar snabbt när man väl öppnat flaskan...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #893 skrivet: 2011.11.18 - 22:23:43 »

Du kan väl testa smaksätta bara ett litet smakprov, inte mixa den in i hela smoothien.

Jag använder bara lite kräm efter duchen på vinter, så jag har ingen susning om krämer.
Min är något nyare variant och rekommenderas av astma och allergiförbundet, den är sådan pumpvariant.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #894 skrivet: 2011.11.18 - 22:29:29 »

Men visst hade en sådan pumpflaska varit bra för oljor som oxiderar snabbt? Då finns det ju ingen luft i behållaren!

Dagens smoothie gjorde jag på cosmopolitansallad (och några blad roman eftersom de inre bladen på cosmopolitansalladen var så j*vla äckliga, hur leriga som helst och såg ut som det satt en stor ansamling äckliga ägg på ett av bladen plus att bladstjälken var röd  :puke1: så jag tog bladen som var fina och sköljde noga och kasserade resten faktiskt) honungsmelon och en kiwi. Helt okej men rätt tam i smaken, ingen stuns i den. Hittade en till smoothiesida http://www.greensmoothiegirl.com/ . Jag har inte hunnit kolla igenom hela så vet inte hur bra den är men kan ju alltid vara skoj  :whistle:

Idalinda, känner du av någon slags "utrensning" sedan du började dricka smoothiesarna? Du har ju ändå hållt på längre än mig...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #895 skrivet: 2011.11.18 - 22:40:35 »

Du ska inte äta snabboxiderade oljor!  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #896 skrivet: 2011.11.18 - 22:44:54 »

Va? Say whaat? Nääääj, men jag menar att oljor som oxiderar snabbt borde ju ha en annan förpackning så att det inte är kommer in luft i behållaren.  :lick:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #897 skrivet: 2011.11.18 - 23:02:35 »

Nähä, för det borde inte finnas alls!  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig