Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 14:40:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 467583 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #765 skrivet: 2011.08.07 - 00:28:44 »

Frallorna är väl det minst väsentliga i sammanhanget.

Eenfeldt säger ju att antioxidanter är nys. Eller det säger han väl inte, bara att det aldrig har bevisats att det funkar. Vad gäller C vet jag i varje fall att ska man äta stora doser ska det vara i form av askorbat (saltet av C-vitamin), t.ex. natriumaskorbat. Det är neutralt till skillnad mot askorbinsyra som så klart är surt och kan sabba magen i sådana doser.

Man kan köpa det i påsar som man mäter upp med kryddmått. Hade en adress förut, men har nog tappat bort den. Har sett att hälsokosten säljer askorbat nu, men då är det ju i lågdostabletter som lär ruinera dig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #766 skrivet: 2011.08.07 - 00:32:59 »

ostfralla ÄR gott  :dribble: men ställt mot ens egen hälsa så blir valet (för min egen del iaf) rätt enkelt.
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #767 skrivet: 2011.08.07 - 00:35:25 »

Det är det!  :inlove: Men du kanske inte måste avstå hela livet?  :whink: Någon gång måste du ju få lov att fuska!? (Jag kan inte göra det, för då är jag indisponibel i flera dagar!)
Iaf vill jag tipsa om en sida, eller kanske snarare bok, som ligger ute på nätet. Det har inte med Graves att göra, men med något som heter basallergi att göra. Jag tänker på detta med mat. Man ska inte äta något med gluten eller några mjölkprodukter om man lider av detta. Kanske det kunde vara något att tänka på för dig tillfälligtvis?
Sidan som jag ville länka till fanns tyvärr inte. Bara en massa reklam på den, tråkigt nog!  :mad_roll: Den var bra, annars.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #768 skrivet: 2011.08.07 - 00:38:26 »

Men herregud, Ekub måste kanske operera bort sin sköldkörtel. Vad är frallor mot det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #769 skrivet: 2011.08.07 - 00:45:14 »

Det har jag också hört, att det aldrig blivit bevisat att antioxidanter skulle fungera irl. Askorbat har jag knappt hört talas om, men det är askortbat Brownstein syftade på med vitamin C i listan du kopierade på tillskott som var bra? Det som är mest förvirrande för mig är joden, en del säger ät mer jod och andra säger undvik jod. Okej sen är mycoplasman lite förvirrande, för när jag googlade den så stod det att den låg bakom lunginflamation m.m. m.m. Men det verkade vara infektioner som alla haft en gång eller en annan. Visserligen hade jag en väldigt läbbig hosta som satt i ett bra tag innan jag blev sjuk, men känns lite väl långsökt och otroligt...

Yeayh  :banana: en till som förstår ostfrallans storhet!!  :worshippy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #770 skrivet: 2011.08.07 - 00:52:30 »

Heter boken ngt med basallergi lr? Ja, självklart kan jag tänka mig att utesluta spannmål och mejeriprodukter men tycker det blir lite tråkigt i längden utan dem men om det skulle förbättra hälsan så är det ju tokigt att inte åtminstonde testa!! Nej, självklart kan man inte väga en ostfralla mot körteln men det är så lustigt att jag fortfarande i det här läget tycker det känns tråkigt att inte få äta ostfrallor. Borde tycka det var ett billigt pris att betala, d.v.s. om det nu hjälper.

Måste bara, innan jag kryper till kojs, få meddela att regnet nu gjort entré. Efter en supersolig och fin (vädermässigt) vecka med diarré kommer regnet nu när jag äntligen haft en "frisk" dag. Härligt härligt! Just when it couldn´t get any worse...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #771 skrivet: 2011.08.07 - 00:56:18 »

 :lmao: :smooch: efter regn kommer  _ du vet...  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #772 skrivet: 2011.08.07 - 01:17:03 »

Heter boken ngt med basallergi lr? Ja, självklart kan jag tänka mig att utesluta spannmål och mejeriprodukter men tycker det blir lite tråkigt i längden utan dem men om det skulle förbättra hälsan så är det ju tokigt att inte åtminstonde testa!! Nej, självklart kan man inte väga en ostfralla mot körteln men det är så lustigt att jag fortfarande i det här läget tycker det känns tråkigt att inte få äta ostfrallor. Borde tycka det var ett billigt pris att betala, d.v.s. om det nu hjälper.
Jag kan intyga att maten inte blir trist. I vissa fall blir den tom roligare. Bara det att man måste tänka om en massa, och det är det som är det jobbiga. När det kommer till joden, så har det såklart en viss betydelse för sköldskörteln. Antingen är det för lite jod eller för mycket. Kan du inte prata med din läkare om det? För är det för lite, borde du kunna häva det hela med jod. Eller snarare få bättre resultat.
När det kommer till basallergiboken, så vet jag inte vem som har skrivit. Förr var det bara att knappa in det på nätet så hade man en hel rulla med olika tips, men nu så var det bara reklam. Skittråkigt! För det var dessutom ganska så matnyttiga saker, och när jag blev tvungen att sluta med både mjölkprodukter och mjöl, så fick jag massor med tips där. Det var därför jag ville länka sidan. Hursomhelst, så levde jag utan mjöl- och mjölkprodukter i nästan ett år, och maten har väl aldrig varit roligare egentligen. Man får tänka till lite, men idag har vi ju bra ersättningar för allt!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #773 skrivet: 2011.08.07 - 01:18:00 »

Men herregud, Ekub måste kanske operera bort sin sköldkörtel. Vad är frallor mot det?
Inget! Men nu fokuserade vi på de små glädjeämnen som skulle tas bort!  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #774 skrivet: 2011.08.07 - 01:20:45 »

Brownstein skriver bara C-vitamin, han kanske säger mer om det någon annanstans. För (eventuell) effekt lär det kvitta i vilken form man tar det, men inte för magen. Du får tänka på att det är rätt stor dos.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #775 skrivet: 2011.08.07 - 01:27:06 »

Men om man vräker i sig frukt och grönt, vilket är basiskt, så bör man väl också kunna ta en rejäl dos askorbinsyra per dag utan att magen pajar? Det är ju just i tablettform som det visar sig att det är syra.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #776 skrivet: 2011.08.07 - 02:48:44 »

Du får inte i dig i den mängden och framför allt inte den koncentrationen och allt förekommer nog inte som ren citronsyra i frukt och grönt heller. 5000 mg motsvarar ungefär 1.5 kg citroner. Och det där med syra-basbalansen i kroppen är en helt annan grej. De dillar om om saker är syra- eller basbildande, inte om de är sura eller basiska i sig. Citron är ju uppenbart surt, men enligt den där teorin är det basbildande.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #777 skrivet: 2011.08.07 - 02:59:47 »

 :blink:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #778 skrivet: 2011.08.07 - 09:42:41 »

Okej, jag får luska i basallergi lite då  :nod-yes:

Håller med Kwidell.  :blink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #779 skrivet: 2011.08.07 - 09:50:42 »

Vaddå?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544