Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 06:18:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 49 50 [51] 52 53 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 469966 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #750 skrivet: 2011.08.06 - 23:14:48 »

 :lulz:

Trist med magsjukan. Och det där med operation låter riktigt räligt.  :sosad:

Fattar jag det rätt att du nu är friskförklarad och inte behöver äta medz mer, men de vill operera i förebyggande syfte? Då undrar man ju varför de inte ville operera på en gång dårå. Är det så att man måste blir frisk först? Och varför sa de inget om det här från början när du började med medicin. :confused3:

Usch. Jag känner verkligen med dig. Skulle bli galen själv tror jag.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #751 skrivet: 2011.08.06 - 23:15:44 »

Haha, funderade på raka av det ett tag faktiskt. Men om jag skulle få för mig att överväga det igen ska jag absolut komma ihåg tuppkamsvarianten!!  :crazy: Vet inte hur jag kommer se ut i huvudet när det blir lite längre bara, och stretar åt fler håll  :shock:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #752 skrivet: 2011.08.06 - 23:17:27 »

Men jag vill veta om operation och det!

Och jag skrattade åt att jag lyckades heja innan du postade, inte åt det du sa. Jag ser nu efteråt att det ser lite konstigt ut.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #753 skrivet: 2011.08.06 - 23:22:16 »

Och jag som trodde du skrattade åt Ekub i tuppkam jag  :whistle: :flirting: :lol:

Ekub.. när det blir längre är det kanske dags att överväga att klippa det kort? .. det finns ju en uppsjö av snygga frisyrer med kort hår  :nod-yes: och då ska det ju också gärna vara spretigt!  :nod-yes: :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #754 skrivet: 2011.08.06 - 23:24:34 »

Nä gud nej, jag är inte friskförklarad än men jag ska behålla den dos medicin jag äter nu för den håller värdena i balans. Men tyvärr är det stor risk att jag får återfall, dels för att jag valt läkemedelsbehandlingen och dels för att jag hade så höga värden initialt. Jag fick alternativet att operera i början när jag valde att äta medicin, visserligen var det ingen som påpekade att jag skulle ha högre återfallsrisk just p.g.a. mina höga "ingångsvärden" men jag tror inte det hade påverkat mitt beslut om läkemedelsbehandling. Förutom att jag ser ut som en buddha, köttbullsformad och näst intill skallig så mår jag ju rätt så bra nu. Bara för att risken för återfall är väldigt hög innebär ju inte att jag kommer att bli sjuk igen, eftersom den inte är "total" måste det ju finnas en grupp som inte får återfall med. Får hoppas att jag tillhör den, och gör jag inte det så får jag ta det då. Ibland får man leva på hoppet  :flirting:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #755 skrivet: 2011.08.06 - 23:28:12 »

Men, fattade jag fel? Varnade de dig bara för att operation kan bli aktuellt? Jag trodde de ville operera nu för att undvika att du får återfall.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #756 skrivet: 2011.08.06 - 23:36:42 »

Haha, det såg jag inte ens från början so no worries  :whink:

Ang. kort hår så passar jag inte i det tyvärr  :blink:

Ang. operationen så stod det bara i brevet att eftersom jag hade höga ingångsvärden var återfallsrisken högre för mig och att de ville att jag skulle överväga operationen och om jag hade frågor eller funderingar så var jag välkommen att höra av mig. De vill inte gärna operera om en andra gång ifall det inte ger det resultat man vill, alltså om man får återfall, så då tar de bort hela körteln. Halsen ser tydligen väldigt olik ut att operera på en andra gång. Det är mycket svårare att se "vad som är vad" om man säger så när halsen redan är opererad på en gång. I vilket fall som så leder det till att jag får äta levaxin resten av livet, och just nu i dagsläget känns resten av livet som en väldigt lång stund. Förhoppningsvis.

Läste föresten på Life mojo att personer med Celiaki har lättare att utveckla Graves eftersom båda är autoimmuna sjukdomar, och att man skulle undvika gluten om man hade graves.  :hm-hm: Just nu ska jag ju ärligt erkänna att jag äter en del mjölbaserad mat, men när jag fick min diagnos hade jag ju inte ätit gluten på ett bra tag. Ju mer jag läser desto mer som ett frågetecken känner jag mig.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #757 skrivet: 2011.08.06 - 23:40:52 »

Så då vill de alltså göra det förebyggande? Vaddå andra gång? Du har ju inte gjort det alls än. Nu fattar jag ingenting.

Förresten trodde jag också jod var bra. Jag ska kolla vad Brownstein säger! Beträffande gluten kan du väl ersätta vetemjöl med nåt glutenfritt. Bovete eller så. Rismjöl funkar jättebra till sås (jag köpte en påse bara för att jag var nyfiken).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #758 skrivet: 2011.08.07 - 00:02:35 »

Han säger att det ofta är är en infektion som ligger bakom Graves och en rad andra autoimmuna sjukdomar, speciellt en bakterie som heter mycoplasma som 75% av hans patienter med autoimmuna sjukdomar visat sig ha en aktiv infektion av. De blir bättre med kostbehandling och antibiotika. Han refererar också till nån studie som påvisat att mellan 50 och 70% av patienter med fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom också har mycoplasma.

Graves är vanligast hos kvinnor mellan 20 och 40 och speciell vanligt om man nyss fött barn.

Sjukdomar som gör en predisponerad för Graves:
Addison's disease
Lupus
Pernicious anemia
Rheumatoid arthritis
Type 1 diabetes
Vitiligo

[...]iodine deficiency predisposes the thyroid gland for undergoing
oxidative damage. This oxidative damage is analogous to a small fire
burning in the thyroid gland. The body's defense against this oxidative
damage (or fire burning) is to produce antibodies against its own thyroid
tissue - anti-TPO or anti-TPG.

The cornerrstone of this treatment is to reverse the oxidative damage with
antioxidants and correct iodine deficiency. The supplements most helpful
for achieving this include:

Vitamin B2 (500 mg/day) ad B3 (300 mg/day)
Magnesium (200-400 mg/day)
Vitamin C (3 - 5000 mg/day)
Iodine (dosage varies)


Så ja, han säger att man behöver jod.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #759 skrivet: 2011.08.07 - 00:07:39 »

Nej de vill operera bort körteln för att jag ska bli frisk och för att jag inte ska få återfall. Men jag vill inte opereras, därför jag äter medicin ist.

Sitter och funderar kring kost. Tänker på allt jag måste prioritera bort, inga mer ostfrallor, ingen krämig pasta eller nybakat bröd. Helst ska man inte äta mejeriprodukter heller så inga goda ostar eller grädde  :cry: Känns som att jag har ostfrallor och brieost i ena handen och eventuell hälsa i den andra och ändå så känns det så tråkigt att inte få äta ostfrallor  :clubhead: Funderar på en kombinerad paleo-low carb-diet. Men känns så tråkigt bara, allt det göttia åker ju bort. Tycker inte det är roligt att knapra broccoli och kokt fisk, hur mkt jag än tycker om broccoli och fisk. Får nog titta på den där kossan igen som skulle fylla hela frysen och glömma mitt älskade photoshop och bosätta mig på gymmet istället. Skulle haft en bärbar dator jag kunde ta med mig och photoshopa på rullbandet!!  :thumbsup:

Hittade den här sidan http://www.gravesdiseasecure.com/ men som alltid blir jag väldigt misstänksam när man ska betala massa pengar och få ett "mirakel". Vill väldigt gärna kika i boken, och skulle inte ha ngt emot att köpa den (förutsatt att den har ett vettigt pris såklart...), men vill inte köpa en e-bok. Vill isf ha en fysisk bok. Sedan alla bonusböcker som utlovas, och att värdet på alla bonusarna står men inte priset på boken man faktiskt ska köpa gör mig än mer misstänksam. Hatar när man hittar en sida som den här och man tror att man ska hitta ngt matnyttigt men det är bara stycke efter stycke efter stycke om hur bra deras idé eller uppfinning är men de aldrig kommer till skott att berätta vad det är de egentligen kommit på. Nä för man måste betala för att få veta. Pytsan. Var samma med en sida om hur en kille gjorde kefir på sitt egna "förbättrade" sätt. Man var tvungen att betala för att se hur han gjorde. Buuu säger jag bara  
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #760 skrivet: 2011.08.07 - 00:09:40 »

Men hallå! Att du inte får äta ostfrallor får du nog ingen sympati för här.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #761 skrivet: 2011.08.07 - 00:13:33 »

Det där med infektionen var spännande, har inte hört talas om bakterien innan. Hur tar man prov för att se om man har den då? Vilken antibiotika ska man äta? Hur får man en sådan där mycoplasmainfektion mån tro?

Tillskotten var ju också intressanta, äter (läs har köpt) b-vitamintillskott. Får kika på magnesium och c-vitamintillskott. Kanske får överlägga med min läkare innan jag ger mig i kast med jodtillskott. Lr vad tror ni som testat?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #762 skrivet: 2011.08.07 - 00:14:53 »

Men hallå! Att du inte får äta ostfrallor får du nog ingen sympati för här.  :lol:

 :lulz: Haha, nä det hade jag nog inte förväntat mig heller  :lick: Mer jag som tycker synd om mig själv  :lmao:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #763 skrivet: 2011.08.07 - 00:22:04 »

Jag tycker synd om dig för att du missar dina ostfrallor!  :nod-yes: Det är nämligen något speciellt med just ostfrallor. Det är inte bara brödet, det är känslan av en fralla med ost.  :inlove:
Just det där att jag inte kan äta en frasig fralla med marmelad och ost någonsin mer om jag ska må bra, svär jag faktiskt ve och förbannelse över. För det tycker jag är lyxig lördagsfrukost tillsammans med ägg oxå. Det eller croissanter, som också är underbart gott!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #764 skrivet: 2011.08.07 - 00:27:13 »

:bearhug: Någon som förstår mig :flowers: Det är något visst med ostfrallor  :nod-yes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 ... 49 50 [51] 52 53 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544