Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 22:14:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 470402 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #75 skrivet: 2010.03.25 - 12:15:03 »

Det som har blivit över heter vassle och det är där de allra flesta kolhydraterna hamnar. Gamla sättet att återanvända vassle är att exempelvis använda det som vätska i brödbakning, men det är nog inte aktuellt i ditt fall.

Annars är det väl bara att slänga.  :whink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #76 skrivet: 2010.03.25 - 12:55:02 »

Misstänkte det var vassle... good to know :cool:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #77 skrivet: 2010.03.25 - 17:01:27 »

Ja, man kan göra ännu mer ost, ricotta. :dribble:

Annars kan du ge av vasslen till nån bakande kompis. Den är fin att baka på och full med nyttigheter (och kolisar).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #78 skrivet: 2010.03.25 - 17:03:28 »

Oops! Såg inte Bookias inlägg.  :blush:

Gick det bra med ystningen förresten? Tyckte du det var gott? :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #79 skrivet: 2010.03.26 - 17:27:11 »

Läste ricottatråden http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,882.0.html, och undrar om det spelar ngn roll på vad man gjorde färskosten på? Är det där det där med syran spelade in? Jag gjorde på 1 liter filmjölk och 3 dl gräddfil. Har sett recept med grädde eller kräm fräs isf gräddfil, någon som testat dem olika varianterna och har ngn åsikt?

Typiskt nog slog jag ut vasslen igår eftersom jag trodde den var obrukbar  :smack_head: Nästa gång ska jag testa ricottan!! Men om vasslen nästan bara är kolisar och man gör ricottan på vasslen borde inte ricottan bli kolisfull då :blink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #80 skrivet: 2010.03.26 - 17:34:37 »

Ingen aning om det funkar med andra metoder än med löpe.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #81 skrivet: 2010.04.08 - 12:46:41 »

Mitt sockergryn berättade att han läst om en ny studie som visade att lchf ledde till hjärtinfarkter. Någon som vet vad det är för studie?

I övrig har jag snöat in på knäckemackor, någon som har recept på lchf-knäcke? Något lite smakneutralt tänkte jag på.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #82 skrivet: 2010.04.08 - 18:11:10 »

Idalinda har ett favoritknäcke. Det och minst en annan variant finns i receptforumet under bröd.

Var det det här din kille läst kanske?
http://www.kostdoktorn.se/aftonbladet-och-anekdoten
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #83 skrivet: 2010.04.08 - 22:03:59 »

Idalindas knäcke kan jag varmt rekommendera. Snabbakat och himmmmmla gott att göra frukostmackan på..  :thumbsup:
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #84 skrivet: 2010.04.08 - 22:13:06 »

Jupp det var den artikeln han hade läst. Då vet jag att jag kan ta den med en liten nypa salt *s*

Får bli en rajd imorn på fröhyllan i morn! Ska testa Lisbeths knäcke har jag tänkt. Låter smaskigt!! Älskar knäcke och äter lätt lite för mycket bara för att det är gott :redface: Är det lite kolisar i och alla inte är med marmelad och ost gör det kanske inte lika stor skada  :lol:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #85 skrivet: 2010.04.15 - 12:02:44 »

Gjorde eget smör här om dagen :smile: Ska göra fröknäcket i helgen, blev inte av förra :blink: I övrigt är jag en liten jojo  :whistle:, en godisslukande jojo :eeek: Men nu känns det som om jag har lite bättre karaktär iaf :cool: Har beställt en Parisresa med tjejkompisarna i sommar och ska f*n vara fit till dess, iaf i betydelsen av mindre mag- och lårfett  :kungfu:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #86 skrivet: 2010.04.15 - 15:21:11 »

Vispade du grädde?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #87 skrivet: 2010.04.15 - 22:40:22 »

Gjorde airams variant http://airamsmat.webblogg.se/2009/october/pa-g.html, alltså med lite kräm fräs också :nod-yes: Om jag nu gjorde rätt var det busenkelt  :smile: Inte billigare troligen än det på affärn om man inte hittar billig grädde men kul o prova bara  :crazy: Kan det stå framme tro? Det blir ju stenhårt i kylen såklart, nästan lite hårdare än "köpesmör" tycker jag...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #88 skrivet: 2010.04.15 - 22:45:59 »

Ja visst är det gott?  :dribble: Du kan ju lägga upp i en mindre burk som du låter stå framme eller tar fram en stund innan du ska ha det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #89 skrivet: 2010.04.15 - 22:48:54 »

Tänkte jag inte ens på  :clubhead: Hur länge klarar det sig framme ungefär?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544