Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 15:50:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 470034 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #705 skrivet: 2011.06.27 - 12:34:14 »

Blir lite orolig när jag läste detta på Wikipedia (allt som står på Wikipedia är ju per definition sant  :crazy: ) http://sv.wikipedia.org/wiki/Autoimmun_sjukdom . Eftersom graves är en autoimmun sjukdom (vet inte om man säger så...?), vilket hur eller hur innebär att immuförsvaret angriper den egna kroppen, gör det att man lättare kan drabbas av andra autoimmuna sjukdomar så som diabetes typ1. Men enligt wiki-sidan är även MS och vitiligo autoimmuna sjukdomar, och jag har båda i släkten. Plus diabetes.

På Dahlqvist blogg http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/sk%C3%B6ldk%C3%B6rtelsjukdom_hypothyreos finns det en som lämnat denna kommentar  " [...] Han sa till mig att den autoimmuna varianten som jag har (Hashimotos) ofta orsakas av stort intag av transfetter pga deras inflammatoriska egenskaper. När man tar bort transfetterna ur kosten kan sköldkörtelfunktionen spontant förbättras eller rent av normaliseras, sa han till mig. Då - 2006 - slog jag det ifrån mig eftersom jag ätit fettsnålt i hela mitt liv. Sedan började jag läsa på och insåg att transfetter finns i mat som jag inte uppfattade som fet utom t o m nyttig, inte minst alla viktväktarkakor och -kolor som jag stoppat i mig under alla mina viktväktaromgångar. För att inte tala om deras så behändiga färdigrätter med pointsangivelser...Så i min iver att äta vad jag trodde var nyttig (läs: fettsnål) kost kanske jag i stället drog på mig ohälsa? [...] " Har inte hört talas om det innan, men helt klart intressant.

Rent spontant känner jag att jag skulle behöva bli en hälsoguru för att fixa detta...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #706 skrivet: 2011.06.27 - 14:12:39 »

Öh... varför får du inte bara mindre Thacapzol då? Hur funkar det?

Det är definitivt inte alla som får förbättrad sköldkörtelfunktion av lågkolhydrat. En del får det, men så ruskigt många har man väl inte hört om? MiaP fick det, om jag minns rätt. Däremot har jag läst som kritik av lowcarb att sköldkörtelfunktionen försämras. Det är en stor jävla gröt allting.

Jo, att inflammationer dämpas och autoimmuna sjukdomar blir bättre av lowcarb, det har vi ju hört om. Det borde ju då gälla alla autoimmuna sjukdomar, tycker man. Doktor K får ju t.o.m. MS att stoppa upp och bli bättre. Har det inte gått för långt kan patienterna t.o.m. bli helt återställda. Så säger han ivf.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #707 skrivet: 2011.06.27 - 15:04:05 »

Nä jag fattar inte heller hur det fungerar. Håller med om att det är grötigt.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #708 skrivet: 2011.06.28 - 01:19:59 »

Visst är det grötigt, men kan det inte vara så att värdena går upp och ner beroende på hur man äter och vad man kombinerar? Alltså, jag läste följande (vilket jag faktiskt gick på), anledningen att vi blir sugna på olika sorters mat i olika kombinationer just när vi blir det, beror på att kroppen måste skydda sig själv. Författaren hävdade att vi människor aldrig skulle kunna tillgodogöra oss alla mineral- och vitamintillskott som vi inmundigar, just pga detta. Jag hoppas att den här personen har fel, men om det är sant- vad gör vi då?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #709 skrivet: 2011.06.28 - 11:05:28 »

Förstår inte hur du menar  :shy: Att kroppen blir sugen på det den behöver och kan inte tillgodogöra sig annat än det den är sugen på?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #710 skrivet: 2011.06.28 - 11:16:49 »

Provade göra pajskal på mandelmjöl igår, enligt airams recept. Det var ingen hit för mig direkt  :shake_head: Har svårt för smaken som blir  :confused3: En kompis har en jobbarkompis som höll på med lchf och hon brukade ta med lchf-pajer och bjuda på. Han sa att pajskal gjort på ägg och grädde var gott. Får testa det nästa gång  :nod-yes: Toppade min första lchf-dag med mazariner, latte och potatisgratäng till det grillade på kvällen  :redface: Skyller allt på pajen  :whistle: Har börjat dagen lovande med några skivor gräddost till frukost och nyss åt jag riktigt god äggröra med kräm fräsröra  :tasty:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #711 skrivet: 2011.06.28 - 11:37:15 »

Vaddå din första LCHF-dag? :confused3:

Vet inte vad det är för pajrecept, men jag tror bara mandelmjöl blir för mäktigt. Brukar ta mandel till smulpaj, men då tar jag ju inte så mycket, bara så det blir lite kras ovanpå liksom.

Testa det här. Det fick ivf godkänt av idalindas familj.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,2389.0.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #712 skrivet: 2011.06.28 - 12:58:20 »

Ja, min första lchf-dag på väldigt länge  :crazy:

Var ett recept på om jag inte missminner mig 4 dl mandelmjöl, 1 dl riven parmesan, 1 ägg och 25g smör. Blev, som du säger, för kraftig mandelsmak. Får testa mig fram helt enkelt, paj är ju så gott och perfekt picknickmat!!  :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #713 skrivet: 2011.06.28 - 13:23:48 »

Och säkert väldigt mättande! Måste vara typ en miljon kalorier.  :laugh:

Jaså, du hade helt lämnat lowcarb. Jag trodde bara du fuskade en hel del. Tillbaks i fållan då! Tänk på lilla körteln!  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #714 skrivet: 2011.06.28 - 14:31:06 »

 :bearhug:  välkommen tillbaka till lchf ätandet. jag började med strikta varianten för 6 dagar sen, har inte fuskat nämvärt på sista året men ett par månader förra sommaren testade jag att äta både liiite bröd o potatis, en å annan glass slank ner oxå skall erkännas  :redface:. det gjorde att vikten smällde upp ca 15 kg på 2 månader  :mad_viking: . det va ingen vidare! sen har jag ätit normal lchf å då står vikten still. nu blir det alltså strikt max 20 kh om dan. MAX 20 å därmed basta  :nod-yes: . vi får stötta varandra nu då! håller tummarna för dej  :thumbsup:
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #715 skrivet: 2011.06.28 - 16:14:56 »

Tack anod!  :flowers: Ja, glass, potäter och bröd är extra lätt att trycka in i kakhålet över somrarna tycker jag  :shy: Oj, nä 15 kg på 2 månader är inte roligt. Var i samma situation innan i våras, fast i kombination snacksande och plötslig kraftig försämring av ämnesomsättningen. Tillbaka på noll nu. Tappade all motivation just då men jag tror banne mig att den smygit sig tillbaka nu  :nod-yes:

Har någon testat kefirgryn/-svamp? Eller vattenvarianten? Skrev i en annan tråd här på fetbobba, men den var ganska gammal så tjatar om det här med  :lol: Vill gärna testa, förutsatt att vattenvarianten inte smakar som kombucha  :puke1: Jag gjorde flera satser, experimenterade och höll på men fick det aldrig att smaka något annat än vinäger  :angry: Någon som har gryn till övers är jag gärna aspirant på dem  :nod-yes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #716 skrivet: 2011.06.28 - 16:21:08 »

Potäter bör ALLTID tryckas in i kakhålet!

:potato:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #717 skrivet: 2011.06.28 - 16:54:19 »

Ja, kan vara jobbigt att trycka upp dem i näshålet  :crazy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #718 skrivet: 2011.06.28 - 17:07:59 »

 :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #719 skrivet: 2011.06.28 - 21:28:47 »

Jag har själv en autoimmun sjukdom och provar mej fram med maten.
Gluten är det som jag inte äter. Det lägger sig som klister i magen.
Har man tid är det bättre att mala mandelmjöl själv, tror det är en färskvara.  :whink:
Loggat
Sidor: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544