Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 14:54:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 32 33 [34] 35 36 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 470341 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #495 skrivet: 2011.02.22 - 10:46:54 »

Ingen läkartid för mig idag inte, min läkare var sjuk så jag får vänta i en månad till för att få veta något mer precist  :sad:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #496 skrivet: 2011.02.22 - 22:23:46 »

  surt sa...
Man väntar och väntar och sedan när det är dax får man vänta mycket till, pissigt! :mad_roll:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #497 skrivet: 2011.02.22 - 22:32:05 »

En hel månad! Fy!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #498 skrivet: 2011.02.23 - 11:18:00 »

Hur förbannad blev du då på en skala? Får de göra så? Min svärmor, som är sjuksköterska, men som också varit sjuk en hel del det sista året, har börjat skriva brev till vården om alla fel hon är med om. Vården får veta alldeles för lite från patienter om vilka fel som begås.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #499 skrivet: 2011.02.23 - 20:56:54 »

Pissigt är rätt ord! Är så tråkigt bara, vill veta vad som händer och om jag ska fortsätta på mina medz som nu o.s.v.

Aja, blev ett skönt pass på gymmet ikväll iaf  :cool: alltid något. Käka ett halv paket bacontärning och två ägg ihoprörda när jag kom hem. Vet inte om det är dåligt eller bra men gott var det  :lol: Hade lite hallonsylt på sidan med  :drool:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #500 skrivet: 2011.02.23 - 21:30:06 »

Ofrörskämt tycker jag när det rör en person som just diagnostiserats med en allvarlig sjukdom. Klart du har frågor och du ska väl inte behöva gå själv och grunna så länge!  :evil:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #501 skrivet: 2011.02.24 - 21:56:45 »

Kan man kräva en annan behandling än den läkaren föreslår/ vill? Har ju inte träffat läkaren än men har en stark känsla av att han kommer rekommendera operation framför läkemedel. Jag gillar inte att poppa piller visserligen men alternativet är ju livslång medicinering  :cry:

Utdrag från sjukvårdsupplysningens hemsida:

Hur lång tid tar läkemedelsbehandlingen?
Redan efter två till fyra veckor brukar man känna sig bättre och proverna brukar visa mer normala värden. Den totala behandlingstiden är ungefär ett och ett halvt till två år. Efter den här tiden läker sjukdomen ut. Även om de allra flesta inte får tillbaka sina besvär är återfall inte ovanligt. En fördel med läkemedelsbehandling, jämfört med operation eller radiojodbehandling, är att den inte ger någon bestående nedsättning av sköldkörtelns funktion. Biverkningarna är en nackdel, en annan är att det är ganska stor risk att man får återfall.

Vilka behandlas med läkemedel?
Personer som kan behandlas med läkemedel är

•barn och ungdomar
•gravida
•de som har en måttligt förstorad sköldkörtel och inte är så påverkade av sjukdomen
•de som ska få behandling med radiojod och kan få läkemedel som ett komplement före och efter radiojodbehandlingen
•de som ska opereras, eftersom man måste ha normala hormonvärden innan en operation kan göras. Vanligtvis kan man opereras två till fyra veckor efter att man har fått behandling, när blodprov och symtom i regel har blivit mycket bättre.




Kirurgisk behandling
Kirurgisk behandling, det vill säga operation, sker på sjukhus. Under operationen tar kirurgen bort en del av sköldkörteln på varje sida. Operation är lämplig om man har en förstorad sköldkörtel och om man som ung får ett återfall efter läkemedelsbehandling.

Före operationen behandlas man med läkemedel så att halterna av sköldkörtelhormon i kroppen normaliseras. För det mesta används tyreostatika. När man har normala halter av sköldkörtelhormon i kroppen får man även sköldkörtelhormon i form av till exempel Levaxin fram till operationen för att undvika att man får för låga hormonhalter.

Man kan också få så kallade betablockerare som minskar de besvär som överskottet av sköldkörtelhormon ger. Fördelen med att använda betablockerare före operation är att kirurgen kan operera ganska snabbt efter det att giftstruman har upptäckts. På ett par veckor kan nämligen symtomen minska betydligt. Nackdelen är att dessa läkemedel inte påverkar själva hormonhalten i kroppen.

Finns det risker med operationen?
Bisköldkörtlarna sitter mycket nära sköldkörteln och kan störas av operationen. Ju mer som tas bort av sköldkörteln, desto större är risken. Bisköldkörtlarna styr kalkomsättningen i kroppen. Därför måste läkaren efter en operation alltid kontrollera att kalkvärdena är som de ska vara. Om man förlorar bisköldkörtlar efter en operation måste man få tablettbehandling med vitamin D resten av livet för att reglera kalkhalten i kroppen.

En annan ovanlig komplikation vid kirurgi är att nerven som går till stämbanden blir skadad. Man blir då hes och kan behöva behandlas av en logoped.



Jag kan ju inte påstå att jag uppfyller kraven för att få läkemedelsbehandling men jag VILL INTE operera bort dem!!!!  :cry: :cry: :cry: Det är ju inte så att det inte finns alternativ så som jag känner det...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #502 skrivet: 2011.02.24 - 22:08:12 »

Citat
Den totala behandlingstiden är ungefär ett och ett halvt till två år. Efter den här tiden läker sjukdomen ut.

Men hallå! Det där låter ju jättebra!  :clapping: Jag hade ingen aning om att man kunde bli botad! Det är klart att det är den behandlingen du ska ha då. Vad är det för medicin? Finns det läskiga biverkningar och så vidare?

Jag kände bara till operation eller radioaktivt jod och inget låter ju särkilt kul. Man ska ju ha rätt att bli informerad om alternativa behandlingar, men det vet vi ju hur det funkar. Och jag vet inte om rätten att bli informerad med autimatik innebär att man också har rätt att få en annan behandling än den gängse.

Men stå på dig! Det finns ju alltid andra läkare i värsta fall. Jag tycker det låter som om du passar in på beskrivningen, för du är väl inte så påverkad? Kanske är det så att den här behandlingen inte räcker om det gått för långt? Är det bara frågan om att de inte vill ge den här bahandlingen för att den är dyrare, så stå på dig ännu mera och hjälper inte det så betala själv för medicinen. Herregud, kan du slippa operera bort skölkörteln eller bli strålad så är det värt ett banklån om det krävs!

Det finns ju det där sköldkörtelforumet, turtles nånting (jag har adressen nånstans om du inte vet vilket jag menar). Du skulle ju kunna kolla där om de har någon erfarenhet de kan dela med sig av.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #503 skrivet: 2011.02.24 - 22:12:58 »

Är rädd att jag är lite för gammal, I am 27 going on 28..., och det är klart att risken för återfall är större. Men jag är absolut villig att ta den risken. Jag kan symptomen, jag vet vad som händer i kroppen jag tror jag skulle känna igen dem. Dessutom så känns det som att det är bättre att riskera ett återfall än att få nedsatt funktion av sköldkörteln, kanske problem med rösten (någon som sett den skrattande reportern?) osv.

Tack för tipset om forumet Hemul  :smooch: Blev medlem i sköldkörtelföreningen precis, visserligen Stockholmsbaserad men ändå.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #504 skrivet: 2011.02.24 - 22:21:01 »

Här, jag hittade adressen. De är jättebesvärliga och flyttar runt och jag reggade mig först på ett gammalt forum där ingen är längre.  :huuh:
http://turtles.egensajt.se/board/

Men varför är du för gammal? Funkar det inte över en viss ålder eller är det att man vill ge yngre (som ännu inte fått barn?) en skonsammare behandling? :goggle:

Näe, det här ska du ha och sen ut med alla inflammationsskapande födoämnen och bara fint gräskött för dig! Jag vet inte hur din ekonomi ser ut, men det här måste prioriteras.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #505 skrivet: 2011.02.24 - 22:28:58 »

Oh tack Hemul  :inlove: :bearhug:

Jag tror jag är för gammal för det stod att man skulle vara ungdom och även om min mor gärna kallar mig och min bror (som visserligen precis passerat tonåren) för ungdomar så är jag tveksamt ställd till att vården skulle se mig som en. Jodbehandlingen ger de inte kvinnor i fertil ålder eller vad det var för det kan eventuellt ge fosterskador eller något sådant längre fram i tiden vad jag förstått så då återstår bara kniven eller medzen för mig.

Är vanligt kött inflamationsskapande?!  :max-shock:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #506 skrivet: 2011.02.24 - 22:54:20 »

Omega-6 är det och t.ex. fläsk och kyckling innehåller rätt mycket av den varan.

Jag fattar, men VARFÖR finns det en åldersgräns?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #507 skrivet: 2011.02.25 - 17:00:26 »

Aha, där ser man :sad: Välstekt fläsk är ju SÅ gott  :sad: Vet inte varför det finns åldersgräns. Visserligen stod det att det inte var vanligt att få före 30, så eg. borde jag ju räknas som ung då lr? :whistle:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #508 skrivet: 2011.02.27 - 21:17:38 »

Hey everybody! Jag är väldigt egoistisk just nu och skriver mest i min egen tråd. Ledsen. Jag försöker bara komma på ett sätt, om möjligt, att komma undan operation :sad: Om jag måste käka levaxin, kanske medzen jag äter nu är likadana men det finns iaf risk för benskörhet and I ain´t havin it that way sooo jag försöker ju gå till gymmet regelbundet för styrketräning har bra effekt på skelettet. Även om mitt skelett inte "växer" längre för jag nått den gyllene åldern av 25 redan så kanske det håller benen från att falla ihop totalt. Sedan hittade jag denna videon för vad som är bra att äta http://www.runnersworld.se/tv/ratt-mat-for-skelettet.htm Vad tror ni? Jag är rätt dålig på att hålla en bra diet, utan sitter till slut ändå med mina mackor ibland med bara smör. Men det var inte det som är poängen utan vad ni tror om käket hon rekommenderar minus flingorna och minimjölken. Ska kolla lite på det där med omega-6 nu. C ya 

...glömde, är det någon som har erfarenhet av kelp? Eller liknande?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #509 skrivet: 2011.02.27 - 22:25:14 »

Det förstår vi väl att du är orolig. Jag tycker att det är skräp att du ska behöva vänta på att få träffa läkaren!  :fork_off:

Jag vet inget så mycket om vad som är bra för skelettet, men jag tycker inte du ska äta multivitaminer som de gör reklam för där, för dem kan man få cancer av. D-vitamin äter du väl redan? Det är väl i alla fall klarlagt, att det är bra för skelettet. Det enda andra jag kan komma på är att dr K säger att man ska äta svål och kött med mycket bindväv och buljong så klart. De där gelatinämnena är bra för benbildningen.
Citat
...glömde, är det någon som har erfarenhet av kelp? Eller liknande?
Jo. Jod.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 32 33 [34] 35 36 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544