Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 02:42:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 70 71 [72] 73 74 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 470175 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1065 skrivet: 2012.02.24 - 08:41:07 »

Ja det är det jag gillar av honom. Men samtidig kan han vara så ehm... näsvis eller något sånt som irriterar mig. vet inte precis vad det är men men. Och ibland säger han att det är enkelt men det är lätt att göra god mat av bra ingridienser som är DYRA... :)
Loggat



Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1066 skrivet: 2012.02.25 - 00:07:21 »

Men vad är det egentligen som är så dyrt? Jo, köttet. Åtminstone här i Sverige. Grönsaker är relativt billigt med tanke på hur mycket mat det blir. Och han använder faktiskt ganska så mycket grönsaker. Just köttdiskussionen har jag haft med en bekant. Hon köpte gladeligen korv, vilken inte innehöll jättestora mängder med kött, men klagade på köttpriserna. Dessutom berättade hon för mig att grönsaker var väldigt dyrt. Något som faktiskt fick mig att gå i taket, för om man lagar mat med lite kött och mycket grönsaker, så blir det billigare än vilken korvgryta som helst ur mättnadssynpunkt. Och förstå mig rätt här här, snälla. Jag älskar korv, men har jag dåligt med pengar och vill äta kött, så köper jag hellre riktigt kött och lägger till en massa grönsaker, än att jag köper korv bara för att det verkar billigt. För det är det inte egentligen.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1067 skrivet: 2012.02.25 - 08:42:37 »

det har du rätt i men korv kan vara fet, och det mättar också bra. hade inte tänkt i dom banorna än. Kött kan vara dyrt, men grönsaker också. Men det beror mycket på vilka grönsaker man äter. Tar man säsongens grönt är det billigare men många gillar inte såna "tråkiga" grönsaker. Typ
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1068 skrivet: 2012.02.26 - 13:16:46 »

Matrevolutionen är en repris. Se den, mycket skrämmande. Var det inte på 7:an den ska gå?
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1069 skrivet: 2012.03.04 - 09:55:48 »

Jag trodde jag skulle ha gått upp i vikt i veckan men i mitten av veckan (jag kan ibland inte hålla mig till att bara väga mig på måndagar utan får en fixidé och väger mig flera gånger i veckan, typ som nu...) låg jag på 79,1 och trodde jag skulle gått upp över 80 igen. Så som jag gjort sista tiden nu. Ner ett kilo, under 80 och sedan upp så jag hamnar över 80 igen. Upp och ner, upp och ner. Men nu idag så låg jag på 78,7!!!  :thumbsup: Ja, jag vet att det inte är så stor skillnad. Men det är hektojakt av stora mått här  :lol1: Så fort jag går ner lite i vikt så blir jag rädd att mina nivåer har börjat stiga igen. Samtidigt som jag vill gå ner i vikt så vill jag ju helst av allt bli frisk. Såklart. Svår balans när de vill "hålla en på en tjockisnivå" och jag vill ligga lite lite högt bara för att kunna gå ner i vikt men samtidigt inte för högt så jag blir mer sjuk. Blev det virrigt? :confused3:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1070 skrivet: 2012.03.04 - 10:07:19 »

 :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1071 skrivet: 2012.03.04 - 22:34:46 »

Den sista tiden har det varit väldigt mycket tjat om lchf i olika medium. Är det bara jag eller innebär inte lchf väldigt olika beroende på vem man frågar? Eller är det en utveckligen som har skett över tid?

Nu tänkerk jag generalisera lite :lol: En del äter gärna knaperstekt bacon och stekt fläsk och korvar i massor. Medan andra som ska "försvara" kosten basunerar ut att sådant äter man inte som lchf-anhängare, när "de" blir trängda. "Vi" äter bara lokalt producerat gräsbetat kött. En del räknar väldigt noga på hur mycket kolisar det är i grönsaker, rotfrukter m.m. medan de som ska försvara kosten basunerar ut att de kolisar de undviker är pasta, ris, potatis och bröd. Förstår ni var jag vill komma? När jag började käka lchf så drog jag ner på allt kolhydratrikt, bröd som grönsaker, och åt mer mat som var fet, gärna bacon.

Artikeln, och följande diskussion som jag syftar på är http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article1611864/LCHF-orsakar-cancer-och-hjart--och-karlsjukdomar.html. Men det var lite samma jargong i kvällsöppet eller vad det nu var för program där jag tycker att Zytomierska gjorde bort sig något. Pinsamt när en privatperson, utan vad jag vet adekvat utbildning, försöker mobba professorer inom ämnet som diskuteras. Kanske bara var jag som uppfattade det så?  :confused3:

Är jag helt ute och cyklar?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1072 skrivet: 2012.03.05 - 05:42:48 »

Det vet jag inte om det bara är du :)
Men en fråga, har du börjat äta MER kött nu när du äter LCHF?  en del av problemet är att många (professorer och dietister mm) inte alls försöker se vad "genomsnitts" LCHF är  och tror att man endast äter kött och fett. Och inte vill lyssna på när man vill förklara vad man egentligen äter, och bara slänger ut sig att "si och så är farligt".

Personligen äter jag bacon och korv regelbundet men det gjorde jag innan också. Min köttkonsumption har inte gått upp, eller jo, förr hade jag vegetarisk dag en gång i veckan. Har jag f.ö. fortfarande men ist för "pasta med svampsås" äter jag något med ägg nu.  :whink:

På tal om farligt... att leva är farligt. Mänskligheten har överlevt i hurmånga hundratusenår var det nu... utan att tänka FÖR mycket på allt den stoppade i sig... Gäller för båda sidor....


Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1073 skrivet: 2012.03.05 - 07:50:58 »

Tycker också det är så som du säger Eknubb. :nod-yes:

Som Marcus sa i den där TV-diskussionen, att det var svårt att diskutera LCHF för alla han pratade med hade sin egen definition. Jag kanske är för kategorisk nu, men jag tycker att det är jättevanligt att folk vill definiera det väldigt snävt till just så som de själva äter.

En LCHFare säger: Inom LCHF ser man grönsaker bara som dekoration på tallriken, för syns skull.
En annan LCHFare säger: På LCHF äter man ju mer grönsaker än man någonsin gjort förut! HUR kan de säga att vi inte äter grönsaker?
Claude Marcus:  :huuh:

Varför kan folk inte säga "Jag äter" istället för "LCHF innebär"? LCHFarens bekräftelsebehov är större än min feta röv.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1074 skrivet: 2012.03.05 - 09:30:15 »

Jag äter inte lchf alls. Jag äter inte enligt ngn speciell diet över huvud taget. Jag försöker trycka i mig så mycket grönsaker och frukt jag kan, alternerar mellan olika tillbehör som quinoa, bovete, bönor o.s.v. Sedan försöker jag, ve och skam  :flirting: , att dra ner på kött- och mejerikonsumtionen lite och skippa allt vad vetemjöl är. Det går bra ibland och ibland inte. Ibland är jag jättesugen på en stooor tallrik grönsaker och andra gånger blir jag inte mätt på det utan tar mig en en "ostmacka" en stund efter, eller två... :whistle: Btw, på tal om mejeriprodukter så nämnde Stig Bengmark i en av sina artiklar att 80% av mjölken kommer från gravida kossor. Är det någon som vet om den siffran stämmer här i Sverige? Han är vad jag vet stationerad i London, tänkte att det kanske är engelska siffror? För jag antar att det ser lite olika ut beroende på var man är?


Va skönt Hemulubb ( :lick: ) att det inte bara är jag som yrar  :lol1:

För så som en del lchf:are vill framställa lchf i olika diskussioner, så har inte jag uppfattat lchf själv. Inte ens när jag själv åt enligt modellen.

Kikar lite i LCHF-Kokbok till fest och helg av Dahlqvist och Airam och konstaterar att det inte heller där är speciellt mycket grönt. Visst finns det grönt i kokboken, men inte så att man får en uppfattning om att det ingår mycket grönsaker i en lchf-diet.

Jag håller med dig. Det hade varit bättre om de hade sagt att jag äter si och så än att alla har tio olika definitioner av vad lchf innebär. Sedan att det finns olika studier som talar mot varandra gällande ditten och datten gör ju inte debatten lättare heller. Som han sa, ohhh kommer inte ihåg vem det var, att det inte var lönt att sitta och slänga olika studier på varandra. Så sant!
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1075 skrivet: 2012.03.05 - 09:37:15 »

Jag namner sallan LCHF, eftersom begreppet inte finns i NL. Jo, i mitt bloggnamn men dari skriver jag ocksa ganska ofta att just JAG gor det pa si eller sa satt aven om det kanske inte brukar stamma helt med "definitionen"

Ganska skont egentligen. VAra envis och anpassa det till min egen kropp!
Loggat



Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1076 skrivet: 2012.03.05 - 09:41:12 »

Jag tycker inte det är något fel att säga att man äter lchf. Men när lchf diskuteras så är det så vida och olika definitioner på vad lchf egentligen är så det är svårt att diskutera det över huvud taget. Då är det kanske bättre att definiera lite snävare eller tydligare vad man menar eftersom det finns så många olika åsikter om vad som egentligen är lchf. Annars känns det som om de som diskuterar pratar förbi varandra och diskussionen blir meningslös...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1077 skrivet: 2012.03.05 - 10:10:41 »

Jag kunde väl säga att jag äter LCHF light även om jag inte klarar Magasinets definition och äter underjordiska, men jag VILL faktiskt inte. För mig är så mycket som jag ogillar kopplat till LCHF och nu menar jag inte kosten i sig. Jag vill helt enkelt inte att folk ska tro att jag är sådan eller att jag går på hajpen.  :shy:

Men har du övergett lowcarb helt, knubben? Det har jag missat!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1078 skrivet: 2012.03.05 - 10:29:07 »

Nä känns lite hajpat just nu...

Njaaa... Alltså jag äter inte bröd, pasta, ris och så vidare. Eller jo, risnudlar eller majskex (oldas som i princip innehåller majs och vatten) äter jag när jag vill fixa mat lite snabbt. Men inte ur den synvinkeln att jag undviker grönsaker och frukt. Jag räknar inte kolisar, gjorde jag visserligen inte innan heller. Jag försöker att inte äta så mycket mat som innehåller stora mängde kolisar, jag kommer inte ihåg hur det står till med grönsaker men de struntar jag i hur mkt kolisar det är i för det finns så mycket annat som jag känner är viktigt att få i mig i dem, så tar jag inte så mycket av dem. T.ex. om jag kokar bovete eller quinoa så tar jag inga stora mängder av det. Utan det blir lite mer av en liten mängd bukfylla ungefär. Fett försöker jag ju äta ganska hyfsat mkt av ändå men försöker undvika att det ska komma från mejeriprodukter. T.ex. så försöker (obs jag försöker bara, jag har inte slutat med ngt eller börjat med ngt utan jag försöker bara  :lol: Tänk vad mycket lättare allting är då  :lol: ) jag äta en del hampa- och chiafrön för det är mkt omega-3 i dem och kokosfett, fett som är i grönsaker och frukter äter jag ganska mkt av. Sedan om jag gör dressing så är det ju olja i men det ska ju inte vara det bästa sättet att få i sig fett men men. Men det slinker ner grädde, kräm fräs, ost och lite annat då och då. Som sagt jag försöker,  :laugh: , att inte säga att jag har slutat med något eller börjat med något annat. För min egen del så är det så att om jag säger t.ex. att jag har slutat äta godis och sedan vid ngt tillfälle tar några bitar så hag jag per egen definition misslyckats och fortsätter att äta godis. Nu försöker jag att inte äta godis och tar jag någon bit vid något enstaka tillfälle så är det inte hela världen. Jag har inte misslyckats då. Samma sak med maten.

Ett steg i taget. Jag har märkt att när jag försöker tvinga på mig själv en massa ändringar på en gång så falerar allting efter ett tag. Om jag istället gör små ändringar under en längre tid så är det lättare att hålla fast vid förändringarna.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1079 skrivet: 2012.03.05 - 12:24:50 »

På tal om något helt annat så ska jag strax till optikern och jag är supernervös. Töntigt igentligen men jag hatar att gå till optikern. Jag känner mig så fånig när man står där med fåniga glas på och ska säga vad det står på en tavla när man inte ser vad det står och så står de brevid och undrar om man är klok som inte ser att det är ett G och inte C eller ett H och inte et N.  :bang_head:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 ... 70 71 [72] 73 74 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544