Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 10:38:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Passervagga..  (läst 13559 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« skrivet: 2009.08.25 - 14:41:05 »

Hejsan vänner!

jag tänker ge mig på att tillaga nypon!.. och i flera recept så står att man ska passera dem efter kokningen.. Inte köra dem i Mixer! (som jag tänkt göra  :redface:) .. så min fråga lyder.. Är det någon som använt en sk Passervagga nån gång?.. Hur gör jag?  :blink:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.08.25 - 18:05:32 »

Nä, men man kan väl använda ett durkslag och en sked att pressa igenom med. Det gjorde jag när jag kokade nyponsoppa för länge sedan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.08.25 - 18:19:07 »

ja visst borde det fungera? :confused3: .. tycker det borde bli samma resultat... ? men man kan aldrig vara säker!.. för vad jag förstår ska man försöka få bort kärnorna.. eftersom de kan klia!.. därför passera i stället för Mixa... hur blev ditt resultat tro?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.08.25 - 19:40:22 »

Är så länge sen, men det blev nog bra. Jo, en sån där passervagga är nog mest för att den är lättare att arbeta med om man har mycket. Så kanske det finns olika grova galler till den och så.

Passertillsatsen till Assistenten ska funka också.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2009.08.26 - 17:13:04 »

Jag har gjort äppelmos i en sådan, ganska jobbigt. Numera använder jag en potatispress. Kanske funkar till nypon också.
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.08.27 - 14:40:33 »

Jag har ingen passertillsats till min "Mini"assistent tyvärr... däremot en råsaftcentrifug! :lick: .. den används inte så ofta numera! :whink:

jag köppte faktiskt en Passervagga på Coop häromkvällen!.. den kostade ca 80:- så då kan det vara värt att prova!  :lol:.. så nu väntar jag bara på att Nypon och Rönnbär ska bli tillräckligt mogna!  :lol: ... ska bli kul att prova något nytt!  :nod-yes: ...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.08.27 - 22:05:42 »

Jag köper ju torkade "nyponskal". Det är ju inga kärnor i dem men däremot är de där torra hårda blomfästet kvar. Jag kör de kokta nyponen i bulleten och sedan trycker jag massan genom ett durkslag. Varför bulliten inte pulvriserar blomfästena vet jag inte, men silen blir full av dem.

Kärnonrna överlever tydligen köttkvarn också. Kanske värt ett försök med mixer? Du kunde ju testa med bara lite och en klen mixer, typ stavmixer?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.08.28 - 11:17:36 »

ja nog är det värt att testa båda vatianterna allt!.. för det finns tydligen lite olika skolor ang nypon... en del säger att man ska torka dem urkärnade.. andra säger att man ska torka dem hela... några säger att om man mixar dem så kommer alla kliande frön med i det hela och förstör... andra säger att det är ok att mixa??! :crazy: .. blir lätt konfunderad här! :eeek:

kanske det kan bero på villken sorts nypon man använder?!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.08.28 - 12:42:37 »

Min mormor brukade kärna ur och torka nyponen, sen gjorde hon världens godaste nyponsoppa.
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.08.28 - 13:54:51 »

det måste ju ta hundra år att kärna ur nypon!!.. ungefär som att kärna ur Vindruvor ju!    :crazy: .. men man får väll beväpna sig med tålamod, plasthandskar och en dag till övers!  :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.08.31 - 12:38:57 »

Man kan hoppa över torkningen av nyponen om man i stället kör dom i en mixer och sen fryser moset så kan man ta fram och göra nyponsoppa när man så önskar.
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544