Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 16:26:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: restaurering av två gjutjärnspannor  (läst 50735 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #75 skrivet: 2009.10.23 - 18:21:56 »

Och så diskar du inte första gångerna, inte ens med vatten. Bara torka ur.

och det säger du NU :smack_head:, jag diskade dom idag med varmt vatten för dom var hemkt fettiga ( kan tala om att det var ingen idé att
skölja dom med vatten, fettet löste sig inte alls i vattnet utan blev bara  gegga)
men jag använde INTE  diskmedel
och jag torkade dom med papper efteråt.



Om de är geggiga så kan det vara så att de är för feta, har haft det problemet med locket till min gryta. Och locken nöts ju inte så mycket.  :glare:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #76 skrivet: 2009.10.23 - 18:33:15 »

Och så diskar du inte första gångerna, inte ens med vatten. Bara torka ur.

och det säger du NU :smack_head:, jag diskade dom idag med varmt vatten för dom var hemkt fettiga ( kan tala om att det var ingen idé att
skölja dom med vatten, fettet löste sig inte alls i vattnet utan blev bara  gegga)
men jag använde INTE  diskmedel
och jag torkade dom med papper efteråt.



Om de är geggiga så kan det vara så att de är för feta, har haft det problemet med locket till min gryta. Och locken nöts ju inte så mycket.  :glare:
:smack_head:

Så här blir det när det är många kockar  :lmao:
Testas nog i morgon  ... stekpannan
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #77 skrivet: 2009.10.24 - 10:43:05 »



2)  :eeek: salt och mjök  :eeek:, hur då ... full effekt på spisen ? blir saltet svartbränd ? ska man hälla i mjölken samtidigt med salt ? Hur mycket salt, hur mycket mjölk ?
     Hur länge ska man hålla på , så där ungefär ?

ou,jee jag har läst dessa instruktioner "längst upp" flera gånger , men undrar fortfarande frågor ovan.
Dessutom står det absolut IN-gen-ting om mjölk i den sidan  :lick:
Nej,det står ingenting om salt och mjölk från Skeppshult! Så du håller inte på att bli galen, eller nåt. Det är mitt gamla trick... Jag brukar  täcka botten med salt, och sedan hälla på dubbelt så mycket mjölk. Full sprutt på plattan. Det ska koka. Låt det koka tills mjölk- och saltblandningen skär sig. Det ser du genom att det blir vita "gräddaktiga" partier mot ljusblå lättmjölksaktiga. Diska ur i varmt vatten,och olja in om det behövs. 
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #78 skrivet: 2009.10.24 - 20:44:40 »



2)  :eeek: salt och mjök  :eeek:, hur då ... full effekt på spisen ? blir saltet svartbränd ? ska man hälla i mjölken samtidigt med salt ? Hur mycket salt, hur mycket mjölk ?
     Hur länge ska man hålla på , så där ungefär ?

ou,jee jag har läst dessa instruktioner "längst upp" flera gånger , men undrar fortfarande frågor ovan.
Dessutom står det absolut IN-gen-ting om mjölk i den sidan  :lick:
Nej,det står ingenting om salt och mjölk från Skeppshult! Så du håller inte på att bli galen, eller nåt. Det är mitt gamla trick... Jag brukar  täcka botten med salt, och sedan hälla på dubbelt så mycket mjölk. Full sprutt på plattan. Det ska koka. Låt det koka tills mjölk- och saltblandningen skär sig. Det ser du genom att det blir vita "gräddaktiga" partier mot ljusblå lättmjölksaktiga. Diska ur i varmt vatten,och olja in om det behövs. 


MEN behöver detta manöver göras för en SANDBLÄSTRAD  torr stekpanna ??
Det är det jag och Hemul undrar ...
Som en enkel människa tänker man ju att salt bränner bort att som har bränt fast,
men här behöver jag ju fetta pannorna från grunden.
ELLER är det så att saltet gör att fettet fastnar bättre ( någon sorts primer före limmet alltså ? )

Under väntan på svar p åden stora frågan ovan och jag nu testat den större stekpannan idag.
Jag stekte 1kg fina ekonötkött och det gick jättebra.
Den enda skillnaden på pannan är att den bruna fettad området är nu mindre och den blanka delen av botten är större  :crazy:,
inget fastnade  och maten blev go.
Jag saltade och kryddade maten i en skål för att inte kryddorna skulle bränna fast nu i början .
Efter ett par omgångar tänker jag börja även med salt och kryddor.
Loggat
Tjockis
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #79 skrivet: 2009.10.24 - 21:10:16 »

Kör på du om det gick bra! Så försiktig behöver du inte vara. :lick:

Konstigt med det bruna. Kan det helt enkelt vara någon slags beläggning? Bildad av oljan du använde kanske? Att det blev mindre brunt efter matlagningen tyder väl på det kanske. Jag har då aldrig haft en brun gjutjärnspanna ivf - om den inte stått och rostat då.
Loggat
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #80 skrivet: 2009.10.27 - 12:10:18 »

Jag har nu också återinfettat min ärvda stekpanna, den har genomgått en del elände för att bli fri från fastbrända matrester innan jag började använda den men det har inte blivit av att återinfetta den ordentligt. Men jag blir inte riktigt klok på den, fick också en botten som till viss del var brun och en liten, liten del var blank. Efter lätta undersökningar visade det sig att det bruna var torkad olja, men när jag skrapade bort det såg pannan likadan ut som tidigare.  :crazy:

Har kört salttricket och väntar på att grytan som är i ugnen för återinfettning ska bli klar så jag får köra stekpannan en vända till, med mindre olja denna gång. Detta med kökstjänst är inte riktigt för mig märker jag, det går bara åt skogen hela tiden.  :fork_off:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #81 skrivet: 2009.10.27 - 13:08:16 »

Men om oljan börjar lacka sig, är den inte tillräckligt infettad då? Mättad liksom.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #82 skrivet: 2009.10.27 - 18:56:55 »

Man skulle kunna tro det ja, men den är lika gråblek som innan.  :crazy:

Blev en vända med svinto i pannan och sedan stekte jag in den med bacon, grytan fick en omgång med grädde som puttrade en stund. Nu ser de lite, lite bättre ut båda två. Men jag tänkte försöka steka in dem mer med vanlig fet mat, det verkar bli bättre än med den :fork_off: oljan.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #83 skrivet: 2009.10.27 - 19:02:54 »

Jo, men att den är rätt blank är väl normalt? Svart blir den väl med tiden. Det är så länge sen jag stekte in nån panna så jag minns inte riktigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #84 skrivet: 2009.10.28 - 09:16:13 »

Fast när jag skrapade bort den kletiga oljan så var pannan gråblek och torr under, ungefär som att oljan bara torkat fast på ytan.  :crazy:

Kanske kokar jag grädde i stekpannan också, det var riktigt bra för grytan i alla fall. Hur länge håller en gräddeförpackning om den står oöppnad i kylen? Och öppnad?  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #85 skrivet: 2009.10.28 - 09:19:03 »

lite olika.. men lukta på grädden innan du använder den!.. ibland kan den hålla nästan 2 veckor över datumet.. och andra gånger blir den dålig direkt.
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #86 skrivet: 2009.10.28 - 09:55:55 »

Felet är att jag inte tycker att grädde luktar gott även om den är färsk, så jag nosar, sniffar och luktar på den tills jag är vimmelkantig men slänger den oftast i alla fall.  :bang_head:

Att ha grädde i matlagningen går bra, men vispad är den svår att få ner.  :puke1:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #87 skrivet: 2009.10.28 - 13:20:28 »

Men smaka då.  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #88 skrivet: 2009.10.28 - 15:06:14 »

Om jag inte klarar av vispad grädde, tror du då jag kan smaka på grädden direkt ur förpackningen.  :puke1:
Annars hade det ju varit ett alternativ.  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #89 skrivet: 2009.10.28 - 17:35:35 »

Vad ska du med grädden till då om du inte äter den? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544