Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 10:28:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: restaurering av två gjutjärnspannor  (läst 50714 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2009.07.16 - 23:49:25 »

Svenska woken...  menar du Parabolantennen nu eller?!  :sneaktongue:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #31 skrivet: 2009.07.17 - 00:04:52 »

Jajamen! En parabolantenn, det är vad jag ofta har på spisen. Men bara när det är stoooora familjesammankomster! Blir lättare att laga mat i stor panna!  :flirting:
Jag höll ärligt talat på att bli galen där ett tag, men TRAKTÖRPANNA heter det! Det var det jag menade! Fy, vad hemskt det är när saker och ting bara försvinner ur skallen! Blääää!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2009.07.17 - 00:08:14 »

 :laugh: :lmao: .. jamen DÅ förstår jag vad du menar!.. trodde du gjorde dig lustig! :flirting: .. wokpanna kallas också för "Nudelparabol" om du inte viste det!  :lol:..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #33 skrivet: 2009.07.17 - 00:08:37 »

Teflon använder jag fö hos svärmor. Hon har gömt undan gjutjärnspannan under en massa andra saker, så då är det teflon som gäller. Åtminstone om det inte är något som ska brynas fint. För då gräver jag fram gjutjärnet!  :flirting:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #34 skrivet: 2009.07.17 - 00:13:42 »

:laugh: :lmao: .. jamen DÅ förstår jag vad du menar!.. trodde du gjorde dig lustig! :flirting: .. wokpanna kallas också för "Nudelparabol" om du inte viste det!  :lol:..
Men hallååååå! Jag SKREV ju svensk wok! Hur kan en svensk wok vara något annat än ganska så kantig och platt? Vilket en traktörpanna är! Dessutom var faktiskt undermeningen att jag använde den till mat och inget annat!  :club: Suck!  :rolleyes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2009.07.17 - 00:19:31 »

okey okey OKEY!  :club: ... svensk wok... kantig panna.. jag fattar!  :whink: ..  jag tog nog det där med Wok på större allvar tror jag.. :whistle: .. men ja.. en traktörpanna kan vi kalla för svensk wok om du vill.. :rolleyes: :lick: :flirting: ...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #36 skrivet: 2009.07.17 - 00:30:19 »

Jaja. Jag glömde att förklara mig här. Hade en gjutjärnswok förut. Den var faktiskt så kass att slängde iväg den! Trots mitt propagerande om att man ska vara rädd om gjutjärnspannor!  :glare:  :whistle:
Men min traktörpanna är i princip min bästa vän! Allt, nästan, kan jag göra i den utan att något bränner fast. Egentligen ska man kunna steka kött i den också, men det gör inte jag, pga att det inte får någon färg. Men genomstekt blir det. Och "wokar" gör jag vilt med hjälp av den! Älskar min svenska wok!  :inlove:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2009.07.17 - 00:38:24 »

 :lol: okey... traktörpanna kallas härmed för "svensk Wok"  :clapping: ..

mamma har en wokpanna i gjurgärn.. och den är jättebra!.. så jag undrar vad det var för fel på din då..? :blink: .. måndagsEx kanske?! :crazy: .. .. själv så använder jag knappt min traktörpanna... den står inne i skåpet och skämms för det mesta... använder mest teflonpannan just nu... :redface: .. och gjutgärnspannan!.. och även grillpannan!  :nod-yes:... men jag har inte fått in snittsen med traktörpanna ännu...? .. :lick:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #38 skrivet: 2009.07.17 - 01:20:05 »

Jag bodde i kollektiv under den tid jag fick min wok. Woken användes av en kollektivmedlem som stekte sönder den, och sen var inte den något att ha. Eftersom det var en wok (om än i gjutjärn), så tänkte ingen på att steka in den. Senare försökte jag att rädda den på alla sätt, men det gick inte. Eftersom jag heller inte använde den mycket, kanske 5 gånger på alla år (kollektivmedlemmar inräknade, tror att de använde den mer än jag) och den hade stått oanvänd i ca 6 år, så gav jag 17 i grytan. Jag slängde den. Tog ju bara plats ändå!  :whistle:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2009.07.17 - 01:33:23 »

jag förstår dig! :nod-yes: .. om man inte använder den..vad är då vittsen att behålla den?!  :whink:... vi har en riktigt stoor en! i gjutgärn.. maken hade den sedan tidigare.. och den är inte sönderstekt!.. den används inte jätteofta,.. men när den är framme blir det mycket god mat!  :tongue:  kan lätt woka till 10 pers i den!  :lol: sådant älskar jag! :inlove:..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #40 skrivet: 2009.07.17 - 01:44:15 »

Din make har säkert en sån som jag hade. För det var jättestor! Hade min varit bra, hade jag behållt den såklart! Men nu var den inte det, och blev aldrig heller. Håller med dig, mat till många är det bästa!  :inlove: För då får ma umgås också!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2009.07.17 - 02:15:16 »

ja precis! :lol: :inlove: .. och ska man endå laga maten... kan det lika gärna vara till flera! :nod-yes:

våran har två trähandtag på sidorna.. och tar upp i princip hela spisen när man ställer dit den. :lol: .. men attan så gott det blir! :lick:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #42 skrivet: 2009.07.17 - 02:24:11 »

Det är en sån! Fast din gubbes är nog en lite senare modell, för min hade gjutjärnshandtag! De var inte helt bra! Jo, visst blir det gott när man wokar! Älskar sån mat!  :inlove:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2009.07.17 - 02:28:10 »

Jag också! :dribble: .. det är samma fenomen som när man grillar.. det mesta blir gott! :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #44 skrivet: 2009.10.21 - 12:17:15 »

NU behöver ja nya instruktioner !

En 4 liters gryta och två stekpannor landar hem i kväll från blästringen.
De är oljade direkt efter blästringen,
Men vad ska jag göra nu ? :confused3:

1)Ska jag behandla dom på något sätt innan jag börjar använda dom ?
2)Hur steker jag i dom för första gången ?
3)Vaddå steka sönder en stekpannan, kan man göra det med en gjutjärnspanna alltså ?? Hur undviker jag sånt ?

Någon säger att det blir fin stekyta med pannan annan ylar att det inte blir det alls, blandar jag ihop nu olika pannor ?

4) Hur ska jag tvätta och förvara dom på bästa sätt ?

Det finns även tonåringar som steker här så klara och tydliga instruktioner behövs och det snarast  :nod-yes:
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544