Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:35:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Farghkardans viktresa - Kom gärna med tips och råd!  (läst 46077 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« skrivet: 2009.04.07 - 01:24:11 »

Hej på er alla!

Jag är nybörjare i LCHF och tänkte ha en liten dagbok för mina måltider och min viktnedgång här. Ni får mer än gärna tipsa mig om måltider, fel jag gör och vad jag borde undvika och vad som är knasigt.

Jag tänkte sätta upp en sammanställning först för hur jag har ätit senaste dagarna, själva dieten utgick från en strikt VLCD diet som därefter blev en VLCD diet med grönsaker och nu har jag börjat ge upp VLCD och har läst på massor om LCHF och tror det blir mycket lättare att leva med det än längre tid. Jag har för några år sen testat Atkins och det gick bra men kände mig ganska dåsig och trött men jag gick ner flera kilo på en vecka däremot (kan ha varit vätska och lite vikt). Hursomhelst så tänkte jag seriöst testa på LCHF nu och se om det fungerar bättre och är lättare att hålla.

Min utgångsvikt när jag började med allt 80,6 och jag är 170 lång vilket ger mig en BMI på 27.9 som klassas som övervikt (jag är ingen kroppsbyggare så det mesta är fett)

Dag 3
------
Kyckling - (färdiggrillat, upptäckte att det hade socker i efterhand men vet inte hur mycket det kan vara)
Revbenspjäll (färdiggrillat, upptäckte att det hade socker i efterhand men vet inte hur mycket det kan vara)
Blåmögelost
marquisost
avocado
mjölk
turkisk yoghurt
cola zero

Värt att nämna, jag åt inte upp all mat. tog kanske en tredjedel av varje ost och halva delen av den halva kycklinge och halva revbenspjället och 1/3 av yoghurten och en hel liter mjölk. Detta var den enda måltiden denna dag och jag kände mig inte alls särskitl hungrig efteråt. Kan berot på att det är mättande eller på att jag är sjuk eller på att jag egentligen är laktosintolerant och satte i mig 1 liter mjölk.


Dag 4
------

Måltid 1 ------
Avocado kyckling (typ ett lår)
revbenspjäll ( 6-7 spjäll (korta)
turkiskyoghurt
colazero
blåmögelost
marquisost

Jag känner mig fortfarande sjuk och förkyld så jag gissar att jag inte har så mycket aptit pga av det

Måltid 2 ------ Mellis
En st avocado och några klunkar cola zero

Måltid 3 ----- Middag
Åt upp en halv kyckling med turkisk yoghurt och Cola zero

Måltid 4 ---- Kvällsnack
Åt upp det sista av blåmögelosten och nästan allt av marquiesosten. Tror inte riktigt det är bra att sätta i sig så mycket ost. Är det verkligen ok bara för att det inte är några (eller få) kolhydrater?
 
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #1 skrivet: 2009.04.08 - 00:13:57 »

Verkar inte vara så mycket folk här ? Jag tar gärna tips på min kost. Jag är helt nybörjare i det här :)

Jag passa på att ta mått på mig själv idag

Mage: 108 cm
Bröst: 104 cm




Dag 5 - Frukost


4 ägg (två av dom drack jag gulan rått, muuuums!)
olivolja
2 tomater
1 lök
en halv chilipeppar
salt och peppar
2 glas mjök.


Dag 5 - Middag



50 g - Böngroddar, mungbönor (1,3 g kolhydrater)
88 g - Röd Paprika (3,96 g kolhydrater)
73 g - Stekta champinjoner (0,288 g kolhydrater)
73 g - turkisk yoghurt (2,701 g kolhydrater)

Och en längd med revbenspjäll med X kolhydrater med tanke på att den köptes färdiggrillad i butik.

1,3 + 3,96 + 0,288 + 2,701 = 8,249

Så då har jag hållt denna måltids gräns ganska bra. Men jag undrar hur mycket kolhydrater det är i revbenspjällen och i min förra måltid. Ska göra det till en vana att räkna ut kolhydraterna, så jag får bra koll på det.
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #2 skrivet: 2009.04.08 - 14:21:02 »

Dag 5 - Kvällsmål



Böngroddar, revbenspjäll, turkiskyoghurt

Dag 6 - Paprika med lök omelett



Frukost denna morgon blev följande:

91 g - lök (en liten lök) - 4,8/100 * 91 = 4,368
92 g - tomat (en liten tomat) - 3,5/100 * 92 = 3,22
71 g - paprika röd (en halv paprika) - 4,5/100 * 71 = 3,195
219 g - ägg (fyra st och 2 åt jag gulan rått, MUMS!) - 0,4/100 * 219 = 0,876 (vikten för äggen är inklusive skal)

4,368 + 3,22 + 3,195 + 0,876 = 11,659 g kolhydrater


Jag ska även nämna att jag inte jag mår förhållandevis bra, inte nänmvärt dåsig eller tröt och jag är alltid mätt efter maten och behöver inte gå omkring och vara hungrig som på vlcd-dieterna.



Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #3 skrivet: 2009.04.08 - 14:55:02 »

Jag funderar på om du verkligen borde äta som du gör med tanke på att din kropp är utsvulten sen din tidigare kost. Som det är nu försöker antagligen kroppen desperat att fylla på alla reserver som tömts på VLCD, inte bara fett utan även naturliga vitaminer och mineraler. Men eftersom du äter förhållandevis lite mat, räcker energin inte till, vilket kan vara varför du känner dig så seg.

Jag skulle föreslå att du drar ner på grönsakerna, de innehåller ingen näring alls nuförtiden ändå. Öka på fett, inte olivolja utan smör och ännu hellre ekologisk kokosolja. Ät mycket mer kött, tillaga gärna stor sats och frys in i portioner så slipper du laga mat ofta om du nu inte gillar att stå vid spisen. Ät mycket ägg, ägg är perfekt mat, de har verkligen optimal näringsinnehåll, som skräddarsydd för oss. Du behöver äta mer näringsriktig mat, så kroppen kan återhämta sig. Sen när du märker att du piggnar till, kan du ju börja introducera grönt i kosten, om du nu känner att du inte klarar dig utan det.

Det kan även vara bra att dra ner på mjölken och mjölkprodukter i allmänhet, i alla fall tillfälligt. Låglaktosvarianterna är så bearbetade att det är frågan om det kan anses vara människovärdig mat. Om du vill ha mjölk är det bättre att köpa laktasenzymtabletter och köpa ohomogeniserad gammaldagsmjölk att dricka.
Likaså aspartamsötade drycker såsom Cola Zero bör undvikas, nedbrytningen av aspartam producerar bla metanol, och förutom att nedbrytningen sätter press på levern (alldeles onödigt) så lurar sötningsmedlet kroppen och stör insulinproduktionen. Inte alls bra i längden.
Häll upp vatten i en behållare, släng i några citronskivor eller gurkskivor. Håll i kylen så har du alltid kallt att dricka. Det är oslagbar måltidsdryck.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2009.04.08 - 15:19:06 »

Men jag måste säga att jag är imponerad av din rivstart, beräkningar, bilder och massa frågor  :flowers:!

Med den här kosten lär man sig " lyssna på sin kropp" så flummigt som det låter , men sant.
Lova mig att du ger tid för det här , speciellt när du tänker "vända om " så radikalt på en gång.

En mjukare övergång är bättre, som alla andra säger och det behöver inte betyda mindre viktnergång för det.
För mig är boven just nu korv, älskar finsk salami ( tyska och finska korvar innehåller väldigt lite kolhydrater  oftast bara 1 %), men
nitriter eller något annat i dom gör att kroppen samlar vätska och fingrarna svullnar dagen efter.
Någon gång har jag smaskat för mycket ost och vispgrädde med bär och då har det blivit stopp också.

Vissa perioder kan man tillåta sig  vila från viktnergången och äta nyttiga saker utan att vikten går upp eller ner.
Men jag förstår att du nu i början vill se resultat , självklart...

Va förlåtande också... någon gång händer det att man av artighetskäl eller något måste ta ett avsteg från kosten.
Gör det då med måtta, återkom direkt till den vanliga ordningen och  undvik vågen ett par dagar... :lick:
Loggat
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #5 skrivet: 2009.04.08 - 15:34:28 »

Det låter vettigt, förstår vad du menar med att jag äter lite mat, men jag trodde det berodde på att jag är förkyld, men sen tänkte jag att det kanske även kan bero på att maten mättar mer nu.

Om jag äter mer kött och fett, kan det inte bara göra det svårare att gå ner i vikt för att kroppen sparar på sig det också? Vilket fett är det kroppen förbränner egentligen, den man äter eller den som finns på kroppen? Eller är det någon balans, typ 20 procent av fett som är lagrat och 80 procent av det som kommer in varje dag? Vad händer med allt extra fett man äter i såna här dieter? Hehe va många frågor hoppas du orkar svara :)

Jag äter mest grönsakerna för att dom ger lite mer variation i smaken, tycker du jag ska dra ner på dom för att jag fyller magen med dom istället för viktig kött eller av någon annan anledning? Jag hängde inte med där :)

När du säger smör,  menar du detta? 

Tack för tipsen om tabletterna för mjölken! Men hur är det med ost då, är dom också så bearbetade eller menade du specifikt Låglaktosmjölken? Då menar jag hårdost mjukost mögelost .. alla typer av ost.

Vad rekommenderar du om man ska köpa ost och vill smör på osten, läste på forumet om Bregott, är det bra smör?

Vad händer när insulinproduktionen störs pga av Aspartamet i Cola Zero? Börjar man lagra fett då?
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #6 skrivet: 2009.04.08 - 15:43:20 »

Men jag måste säga att jag är imponerad av din rivstart, beräkningar, bilder och massa frågor  :flowers:!

Med den här kosten lär man sig " lyssna på sin kropp" så flummigt som det låter , men sant.
Lova mig att du ger tid för det här , speciellt när du tänker "vända om " så radikalt på en gång.

Tack för blommorna :) , jag kanske har fallit lättare in i denna kost för att den tidigare var VLCD och fasta man nästan. Så övergången har varit ganska enkel och snarare bara trevlig. Men vem vet, det kanske blir svårare längre fram när jag får sug efter kolhydrater.

En mjukare övergång är bättre, som alla andra säger och det behöver inte betyda mindre viktnergång för det.
För mig är boven just nu korv, älskar finsk salami ( tyska och finska korvar innehåller väldigt lite kolhydrater  oftast bara 1 %), men
nitriter eller något annat i dom gör att kroppen samlar vätska och fingrarna svullnar dagen efter.
Någon gång har jag smaskat för mycket ost och vispgrädde med bär och då har det blivit stopp också.

Jag är också extremt förtjust i korvar av olika slag, men jag läste på Annika Dahlqvist kostråd att man ska hålla sig borta från dom. Varför vet jag inte däremot, du får gärna förklara lite närmre om varför. Vad är dessa nitriter och varför är dom dåliga? Händer det med alla att fingrarna svullnar?

Hur blev det stopp när du åt mycket visprgrädde och bär? Stopp i magen?  :blink:

Vissa perioder kan man tillåta sig  vila från viktnergången och äta nyttiga saker utan att vikten går upp eller ner.
Men jag förstår att du nu i början vill se resultat , självklart...

Va förlåtande också... någon gång händer det att man av artighetskäl eller något måste ta ett avsteg från kosten.
Gör det då med måtta, återkom direkt till den vanliga ordningen och  undvik vågen ett par dagar... :lick:

Precis, just nu vill jag gärna se resultat för att vara säker på att den här kosten fungerar för mig och så jag kan motivera mig själv för att kämpa vidare. Men samtidigt kommer jag säkert unna mig lite då och då .. men helst senare när jag vet att kosten fungerar och jag har koll. Jordgubbar är sjukt goda men har 8,4 i kolhydrater, så dom får man inte riktigt unna sig så ofta i sommar.

Tack för dina råd, det låter som du har massa erfarenhet att dela med dig! Tackar!
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #7 skrivet: 2009.04.08 - 15:59:05 »

Likaså aspartamsötade drycker såsom Cola Zero bör undvikas, nedbrytningen av aspartam producerar bla metanol, och förutom att nedbrytningen sätter press på levern (alldeles onödigt) så lurar sötningsmedlet kroppen och stör insulinproduktionen. Inte alls bra i längden.
Häll upp vatten i en behållare, släng i några citronskivor eller gurkskivor. Håll i kylen så har du alltid kallt att dricka. Det är oslagbar måltidsdryck.

Jag sökte lite på aspartam och fick fram en text hos Livsmedelsverket.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11372&epslanguage=SV

Där står det att
Citat
Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice. Många frågor har ställts om denna metanol kan påverka synen. Mängderna i livsmedel är dock försumbara.

och
Citat
Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 600 mg/l. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag. Ofta innehåller sötad lågkaloriläsk mindre mängd aspartam än den högsta tillåtna, vilket betyder att större mängder kan drickas utan att ADI-värdet överskrids.

Är dom här grejerna saker som är förlegade och inte stämmer längre eller? Hur kommer det sig att livsmedelsverket godkänner det om det är dåligt?

Jag menar absolut inte att posta det här för att hugga benen av dina råd utan jag vill gärna ha så många källor som möjligt för det jag går så jag kan skapa mig en bra bild av allt. Källkritik mot allt och alla, ta det inte personligt :) - Jag uppskattar den tid du lägger ner för att svara på mina frågor.
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2009.04.08 - 16:10:01 »

Jag misstänker snarare att din kropp har vant sig vid lite kalorier, dvs lite mat pga VLCD. Därför känns det ovant att äta mer, trots att din kropp förmodligen behöver det. Om du äter mer fett och protein, dvs tillför kroppen den näring och de byggstenar den behöver, så kommer du troligtvis märka en viktuppgång. Men efter ett tag, när kroppen har vant sig vid regelbunden och tillräckligt näringstillförsel kommer vikten reglera sig själv.

Kroppens celler och vävnader reparerar sig själva hela tiden, och de byggstenar som behövs för alla reparationerna tas från maten. Proteinet  ger välbehövliga aminosyror för att bygga nödvändiga proteiner, och fett ger nödvändig energi för att alla byggen ska kunna pågå samtidigt som fett är livsnödvändigt för alla celler då varje (cell)membran i kroppen består av dubbelt lager fettcellmolekyler.

Som svar på din fråga om fettintag, om du äter tillräckligt med fett, och befinner dig i ketos, kommer kroppen i huvudsak att använda det lagrade fettet som energi. Detta eftersom det inte finns något behov att spara stora lager fett eftersom ny och bra fett kommer in regelbundet och i tillräckligt mängd med maten. Samtidigt byter kroppen ut allt fett med varierande mellanrum, ett ständigt pågående renoveringsarbete för att hålla allting så fräscht som möjligt. Så fett du äter kommer inkorporeras i kroppens cellmembran, och gammalt fett spjäklas för att användas som energi. Äter du då dåligt fett, tex omättat och fleromättat fett kommer dessa instabila fetter inkorporeras, vilket tvingar kroppen att producera mer kolesterol som läggs mellan fettcellslagren i cellmembranerna för att stabilisera upp dem. Omättade fetter är samtidigt kemiskt instabila och härsknar lättare, vilket gör att deras livslängd är mycket kortare än hos stabila mättade fetter. Därav det ökade behovet av antioxidanter hos folk som äter tallriksmodellkost som propagerar omättade fetter. LCHFare behöver inga antioxidanter, inte fler än de man får i sig med kött.

Hos en frisk kropp, om man äter mer fett än man behöver, kommer detta att brännas upp eller åka ut den naturliga vägen. Kroppen har ingen anledning att spara på fettet om man nu får i sig tillräckligt varje dag. Den ökade förbränningen brukar märkas på att man blir varmare och fryser mindre när man byter till LCHF.
Sen får man tänka på att väldigt få av oss är helt friska. En hel livstid med fel kost samt diverse brister på vitaminer och mineraler, tex jod, skadar också kroppen så mycket att det kan ta lång tid innan kroppen har reparerat alla skadorna mha rätt kost, med eller utan tillskott.

Grönsaker är jättehärliga som smakbrytare, jag är hur svag som helst på philadelphiastuvad spenat.  :dribble: För att inte nämna min kålrotsgratäng, eller för den delen ångkokt broccoli med smält smör över. Ok, nu dreglar jag lite väl mycket, men det jag vill säga är att grönsaker är underbara, men det ville påpeka är att de nuförtiden inte innehåller så mycket näring. Ekologiska grönsaker är näst bäst men för en utsvulten kropp är kött och mättat fett bäst. Lever är också jättebra att äta, då det innehåller alla vitaminer och mineraler man kan behöva. Prova gärna receptet på leverpastej som finns bland recepten här på sidan. Du kommer aldrig mer vilja äta köpepastej när du har testat det receptet.

Smöret på bilden är rätt smör, med smör menar vi fettet från komjölk. Inte diverse margariner, i fast eller flytande format. Det ska vara animaliskt. Arlas smör är det vanligaste förekommande, men smakmässigt föredrar jag personligen Lindahls smör som finns i 250gr förpackningar endast. Arla högpastöriserar grädden som ska användas till smör två gånger, men Lindahls lågpastöriserar sin en gång. Det märks verkligen på smaken. Lindahls smör är mycket rundare och smakrikare än Arlas, men det är bara vad jag personligen tycker.  :whink:

Hårdlagrad ost innehåller knappt laktos, ju mjukare och färskare ost, desto mer laktos. Jag älskar Västerbottensost, brukar riva det i maten som krydda, det är en långlagrad smakrik ost som ger fantastisk kryddning till maten.

Bregott är en lite bearbetad smörprodukt, där man blandat in rapsolja för att det inte ska stelna i kylskåpet. Egentligen helt onödigt, skaffa bara en snygg bytta, fyll med vanligt smör och ha det ståendes i skafferiet. Smör står sig jättebra i svalen, och man behöver inte oroa sig för att det ska bli dåligt. Det hinner aldrig bli dåligt då det går åt som....ja, smör.  :tongue:

Det är mycket spekulationer kring aspartamets egentliga effekter i kroppen, studier (beställda av företag som producerar aspartam) har visat att det inte sker någon insulinutsöndring i kroppen men när aspartam bryts ner bildas bla metanol, dvs träsprit. Träsprit är väldigt giftigt för kroppen och det går åt mycket energi på att bryta ner metanolen i levern, och frågan är hur lockad man känner sig att hälla i sig gift. Ett jättebra tips om man har problem med tex myror, är att hälla Fun Light på myrstacken och/eller deras stigar. De dör fort av aspartamet. Nu har vi ju vi människor lite mer komplext metaboliskt system än myror men personligen känner jag mig inte alls tilltalad av tanken att hälla i mig aspartam. Det finns bättre sötningsmedel, stevia och sukrin är de som är mest vanliga i LCHF kretsar.
Det finns dock misstankar att asparatam i själva verket är ett gift som belastar kroppen och skadar den mycket mer än vi egentligen kan ana. Så bästa rådet är...undvik.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.04.08 - 16:53:13 »

Men är det så lite mat? Lite lite fett kanske. farghkardan är ju nte så lång och äter en del kolisar, så så himla mycket protein behövs väl inte. Väg prylarna en dag så du ser ungefär vad du får i dig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #10 skrivet: 2009.04.08 - 23:35:02 »

Dag 6 - Stekt lax med grönsaker


Till middag blev det stekt lax med grönsaker, sockerärtor och champinjoner. Med MASSOR med smör. Det verkligen glänste om dom.

150 g sockerärtor - 6,0/100 * 150 = 9
60 g champinjoner - 0,4/100 * 60 = 0,24
230 eller 330 g lax.. Laxen har mindre än 0,1 g kolhydrater per 100 g så den behöver man knappt räkna med.

Totalt med kolhydrater 9 + 0,24 = 9,24

Den här portionen var riktigt maffig och jag hade svårt att äta upp all fisk. Jag behöver inte såhär stora portioner fisk.
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2009.04.09 - 19:07:17 »

Hur var det nu.. undviker du mjölkprodukter  :confused3:, men jag skulle definitivt ta med cream france , jag har inte varit någon vänn med kalla röror , men har blivit stor vän just med Cream France !
Det skulle jag ta med i laxtallriken !

Bookia! Har jag sagt förut att du är en pärla... vilka förklaringar om allting ! Jag visste att vi inte skulle behöva så mycket antioksindater  när vi lowcarpar,  och att det inte skulle hända så mycket oxidation i kroppen, men inte visste jag grundena till detta, fantastiskt !

Korvar får du testa dig fram, just sådana som innehåller under 1 g kolhydrater är ok när man räknar kolhydrater, MEN oftast innehåller korvar massa annat också, tillsatser.
Nitriter ska vara farliga, och Bookia kan säker förklara var det gör i kroppen, hos mig svullnar fingarna dagen efter utan tvekan, så jag begränsar mina korvkäk till speciella tillfällen.

"Hur blev det stopp när du åt mycket visprgrädde och bär? Stopp i magen? " njaa, jag har alltid haft problem med magen, men här menar jag mest att det blev stop på viktnergången.

Jag tror att du har inte så stora svårigheter att gå ner i vikt, du är så pass ung. Det underlättar.
Om du även tränar något regelbundet kan det underlätta det att bli av med de sista 5 kilona. Men jag gick ner 15 under den vintern då jag tränade noll och rörde mig väldigt lite överhuvudtaget.
Loggat
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #12 skrivet: 2009.04.13 - 19:26:37 »

Dag 7


Va inte sådära jättehungrig men fick lust att äta lite med familjen när jag ändå var på besök.

Ett glas mjölk, två små mjukostar, lite salamikorv, kaviar. I bakgrunden ser ni det dom andra åt!



Ingen aning om naringsinnehallet på dom har men dom "färdiga" har ju en del kolhydrater. Jag åt ca 10 st. Mums direktimporterade från Iran!



Salladsburgare! eget recept!

244 köttfärs
173 tomat
139 lök
130 ägg

+ beasås istället för ketchup och andra såser




70% Lindt 35 g, jag åt halva alltså 17,5 g. Och en halvliter colazero den kvällen.

Dag 8



110 champinjoner
77 tomat
114 sparris
2,5 sås kolhydrater
Grädde 9 kolhydrater

Jag åt inte upp allt. Så hälften av det ovan. Blev mätt efter halva. Så sparar resten till nästa måltid. Ännu en bra sak med LCHF-kost. Man blir lättare mätt och kan lättare sluta äta.. Iaf för mig!
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #13 skrivet: 2009.04.13 - 19:27:18 »



Åt bara några skivor av varje innan middagen, vet inte riktigt hur mycket kolhydrater det är i men det finns i dom iaf. Så jag chansar inte och äter lite istället.

Fuet korven är mycket godare än Salchichon korven!



Strax innan lunchen påväg hem från butiken åt jag en ölkorv, jag vet inte innehållet på just denna men en annan hade 1% kolhydrater per 100 g och dom här var mindre än 100 g.



Åt några bitar kebab (köttfärs lök zomag salt peppar) med
yoghurt med en form av vitlök och tomat. Kanske en tomat totalt och
två olivbitar. Förutom bilden tog jag en påfyllning med en bit till och två tomatbbitar och mer yoghurt.

Dag 9



110 champinjoner
77 tomat
114 sparris
2,5 sås kolhydrater
Grädde 9 kolhydrater

Åt hälften av det ovan!



Jag blev inte riktigt mätt på resterna från igår, så jag åt ett par skivor ost med smör och korv och cola zero.



Champinjoner
Tomat
Biff
Sparris
Och såser bea och jensens. Det blev ganska mycket sås till maten, kanske lite för mycket av jensens favoritsås. Men bean ska ju vara okey enligt innehållsförteckningen.



Under kvällen så åt jag även en del ost och korv. Daneblue osten var inte alls god. (den triangulära) men salsichon korven och den bjöd jag på till dom andra så den snabbare tog slut.

Dag 10



Till frukost blev det stekt kyckling med tomat, en bit ost och isbergssallad. som sås hade jag en yoghurtsås med vitlök gurka och lite kryddor. Jag tog påfyllning av såsen. Drack vatten till



Tog en sån här vitamindryck, den var sockerfri men hade några kolhydrater i sig men knappt.



Tll lunch/middag blev det fläskkött, med cafe de paris sås och zuchini och lök. En lök och en halv zuchini. jag drack colazero till maten. Cafe de paris såsen var inte alls så god som jag mindes den, den var ok men i samma klass som en currysås.

Dag 11



Till frukost/lunch/brunch blev det ägg med passerade tomater. Med maten drack jag 2 glas colazero. Änsålänge har jag inte så mycket emot colazero för det som jag sett (eller hittat) har inte visat att det påverkar insulinvärdena. Finns en del som påstar att det är dåligt men de flesta argument jag har hört handlar om att kemikaliskt generellt inte är bra för kroppen och att man ska undvika aspartam och sånt, alltså inget som har direkt med viktnedgången att göra.

Dag 11 - vikt 80,3 !!

Jag har gått upp en del sen sist jag vägde mig. Det kan vara att jag inte vägt mig senaste dagarna och just den här dagen är "toppen i veckan". Sånt har man sett i tidigare vägningar, att kroppen gör jojorörelser påvägen ner.

Men samtidigt kan det vara osten jag ätit, korven jag ätit, coca colan, det söta vinet, yoghurten, såserna med kolhydrater. Jag vet inte vilken av dom det är men jag ska dra ner på alla ovan ännu mer. Kanske försöka undvika yoghurt och mer flytande mjölkprodukter ett tag och inte vara så mumsig med korvarna, dom innehållet trots att socker och dextros (är det en sockerform druvsocker kanske?) . Det viktigaste är att inte göra allt samtidigt för då blir det så svårt att veta vilket som är felet.



Åt friterad kyckling på kebabstället i Solna. Det var blandat med sås, rött vitt och aioli. Ett problem var att kycklingen var friterad med mjöl så jag fick i mig en del kolhydrater därigenom. Men hoppas att det inte var så många kolhydrater. Drack cola light med maten.

Dag 11 - Promenad
2 timmar och 30 minuter promenad. Jag gick innan och efter maten på långsam promenad.

----

Sen sist jag skrev har jag gått upp i vikt nu, men sen har jag inte varit sådära jätteexakt med kolhydraterna och dessutom har jag inte vägt mig i några dagar så jag vet inte riktigt när vikten gick upp så jag kan inte utesluta någon enskild händsel.. t.ex. om det beror på vinet (som var en del sött) eller om det var kohlydraterna i såsen jag åt.. men jag behöver nog bli mer restriktiv när det gäller vad jag stoppar i mig hädanefter.
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.04.13 - 19:46:47 »

Men jösses så fin mat du gör! Vad duktig du är.  :clapping: Men man blir ju sugen när man ser bilderna.  :dribble:

Var får du tag i alla läckra korvar och vad är Jensensås?   :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544