Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:31:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Farghkardans viktresa - Kom gärna med tips och råd!  (läst 46066 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #45 skrivet: 2009.04.28 - 00:00:19 »

Nej, och det är detta som är det lite knepiga med just konstgjorda sötningsmedel. De gör varken till eller från egentligen vad gäller viktnedgången. Troligen så slutar insulinproduktionen när kroppen inser att det inte är socker den får, utan istället något annat. Om jag inte minns fel, börjar istället då produktionen av adrenalin, för att minska insulinet, och adrenalin hämmar allt annat i kroppen, vilket gör att sakernas tillstånd blir +-0.


Ok tack för förklaringen!
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #46 skrivet: 2009.04.28 - 00:55:37 »

Kan också tillägga att jag har kollat din blogg. Tror aldrig att jag går in där någonsin mer! Blev så hungrig så det inte var sant!  :blush: Allt som du hade gjort såg så himla gott ut!!!  :inlove:  Allt utom din cola zero, då.  :whink: Men det spelar ingen roll i sammanhanget, för jag har aldrig gillat cola så mycket ändå...

Kan du inte lägga ut lite recept till oss andra? Var någon omelett med något slags röd sås som jag undrar lite över. Var såsen i eller utanför omeletten? Recept, tack!  :lol:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #47 skrivet: 2009.04.28 - 18:06:34 »

Kan också tillägga att jag har kollat din blogg. Tror aldrig att jag går in där någonsin mer! Blev så hungrig så det inte var sant!  :blush: Allt som du hade gjort såg så himla gott ut!!!  :inlove:  Allt utom din cola zero, då.  :whink: Men det spelar ingen roll i sammanhanget, för jag har aldrig gillat cola så mycket ändå...

Kan du inte lägga ut lite recept till oss andra? Var någon omelett med något slags röd sås som jag undrar lite över. Var såsen i eller utanför omeletten? Recept, tack!  :lol:


Oj, tack för komplimangen. Själv tycker jag inte alls att jag förtjänar sånt beröm.

Hmm, omoletten/äggröran var nog bara tomatsås, bacon i och lite hickorygrillsås. Den var det massa kolisar i så blev inte så mycket av den såsen. Jag ska försöka skriva ett recept hädanefter. Men vad äter du om dagarna? Hur ser din typiska vecka ut?
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #48 skrivet: 2009.04.29 - 22:12:27 »

Min typiska vecka tycker jag inte riktigt passar in här, eftersom jag inte anser mig vara en LCHF:are. Kommer nog aldrig att bli heller. Åtminstone inte i mina ögon. Dock räknade jag och hemul på det hela, och hon kom fram till att jag lowcarbade "ofrivilligt". ;)
Jag har slutat äta mjöl- och mjölkprodukter, så därför består min frukost av kaffe och eventuellt någon frukt. Oftast banan eftersom det är både mättande, enkel och snabb mat.
Lunchen brukar vara antingen omelett med diverse grönsaker eller en tonfisksallad med dressing. Det är lätt, snabbt och brukar smaka bra.
Middag kan vara det mesta, men som regel har jag ris eller potatis där ni riktiga LCHF:are har underbart feta såser med grädde, och istället någon tomatsås eller någon annan sås utan mjölk. Dessutom brukar jag laga grytor med kött och mängder av grönsaker och rotsaker. För det tycker jag är gott.  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #49 skrivet: 2009.05.07 - 02:12:51 »

Jag har inte skött mig så bra när det gäller att hålla under 20 g kolhydrater på sistone. Jag har inte vägt och ätit ute på kebabställen (utan att veta hur det är med socker och så i såserna), och jag har nte heller begränsat mitt intag av light-läsk. Jag vet inte om det beror på det ovan eller om det är så att man stöter på såna här platåer under viktnedgången.. Har någon av er koll?

För att se vad jag ätit på sensate dagarna, kolla min blogg.

Jag klistrar även med en ny "regelbok" där jag samlar det viktigaste, uppskattar era synpunkter om den..

Regelbok

Det här är en slags lagbok eller regelbok hur jag beter mig under dieten.. Ska försöka hålla det så långt det går. Jag har inte skrivit något tidigare så jag utgår från det jag kör på nu. Nästa gång jag skriver en ny sådan här så tar jag en kopia på den gamla och fyller på/ändrar.

Max-kolhydrater per dag: 20 g

Försöka undvika lightläsk:
Men dricker när det "ingår" i en måltid köpt ute. Alltså undvika att köpa för att dricka hemma eller på filmkväll och liknande.

Jag har fortfarande inte hittat ett tillfredställande svar på varför man ska undvika det vid viktnedgång, de flesta argument jag hört handlar om att aspartam är dåligt för kroppen. Så av den anledningen kan det vara bra att undvika att dricka så mycket, men hur tror ni det påverkar viktnedgången?

Proteinintag:
2g/kg protein per dag - alltså 2*vikt = antalet g protein per dag. Väger jag 77 kg så är det 77*2 = 154 g protein per dag. (Eddier_Vedder)

Men jag undrar hur dåligt det är om jag går över denna gräns?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3610635&postcount=62

Kroppens fett förbränning:

"Man brukar säga att varje kg kroppsfett kan bidra med 70 kcal/dygn. Jag vet inte är en maxgräns eller om det gäller för SNR (= förhöjda insulinnivåer ofta). Om du väger 80 kg och har kroppsfett på 15% har du 12 kg fett på kroppen, och din kropp kan alltså hjälpa till med 840 kcal fett per dag. Det är alltså gränsen för vad som är vettigt vad gäller energiunderskott, per dag. Det är därför feta människor går ned i vikt snabbare när de ger sig på det, och svårare när du blir smalare." (mikaelj)

Nu vet jag inte vad jag ligger på för kroppsfettprocent så det blir svårt att räkna ut. Men utgår jag från (http://www.naturalphysiques.com/cms/index.php?itemid=144) så skulle jag säga att jag kanske ligger på kring 25-30%.

Då blir det ca (77 * 0,27)*70 = 1455,3 kcal per dag kan min kropp bidra med.

Det känns som jävligt mycket, eller är det rimligt? Tycker det är ganska svårt att uppskatta mitt BF.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3611498&postcount=73
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #50 skrivet: 2009.06.01 - 16:29:43 »

här var det dött!
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2009.06.01 - 18:22:44 »

Det är väl klart! Du har ju inte varit här och underhållit oss. :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #52 skrivet: 2009.06.08 - 16:04:12 »

Det känns bara så oeffektivt att posta bilderna på så många olika ställen, :/
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544