Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 05:38:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Noras väg ..  (läst 219108 gånger)
0 Medlemmar och 47 gäster tittar på detta ämne.
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #105 skrivet: 2010.01.15 - 20:51:14 »

:wave:  :sleep: natti natti! hoppas du får sova gott och vakna utvilad i morgon!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nora
Hero Member

Smörklickar: 7

Antal inlägg: 532

Hemsida
« Svara #106 skrivet: 2010.01.16 - 07:48:20 »

Tack Kwidell!  :wave:

Har sovit alldeles utmärkt gott .. men vaknade alldeles för tidigt  :blink:  Har ätit en alldeles utmärkt frukost på kokta ägg med smör.. endive med philadelphia och en god kopp oolong te med färsk ingefära  :whink:

Nu ska jag lägga mig en stund i varma goa sängen och läsa lite   :nod-yes:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
kwidell

Hemsida
« Svara #107 skrivet: 2010.01.16 - 17:57:10 »

Det låter som en helt underbar start på dagen tycker jag!  :inlove:..  låter got det där med endive och philadelphia.. endive är väll en form av sallad om jag inte mins helt fel?  :confused3: så det låter som ett knapprigt alternativ tycker jag!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #108 skrivet: 2010.01.16 - 18:29:04 »

Jo, endive http://www.rpfrukt.se/register/register.asp?reg=gront_11.htmär en liten oansenlig sallad som smakar gott och har fina blad att klicka philadelpia på  :nod-yes:

Jag har blivit riktigt förtjust i endivesalladen!  :lick:
Loggat

kwidell

Hemsida
« Svara #109 skrivet: 2010.01.16 - 18:46:34 »

nice!  :thumbsup: där fick man ju också lite receptförslag!.. sånt gillar jag skarpt!  :nod-yes:...

själv har jag fastnat lite för savoy kål.. den är jättegod att strimla ner i lite puttrande gräddsås och servera som tillbehör.  :nod-yes:
Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #110 skrivet: 2010.01.16 - 20:38:03 »

Savoykålen använde jag mycket under december  :lick:

Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #111 skrivet: 2010.01.16 - 20:49:12 »

Så är snart andra veckan överstånden ..

Har redan redogjort för frukosten..

Sen blev det en lugn timme med läsande innan vi behövde fylla på med pellets i källaren ..
Tur då att man har traktorn, så blir det inte lika långt att bära de där pelletssäckarna ..

Lunch idag blev kotlett och sallad, samt kryddsmör ..

Vi åkte iväg strax vi ätit, för att frästa lite pimpelfiske ... jisses vad dött det var... en firre på tre timmar  :sad:
Fast vi hade ju trevligt ändå förståss .. hade med oss kaffe och lite mörk choklad också  :lick:

Väl hemma, kom vi på att vi behövde handla lite .. åkte en sväng in till stan ... och handlade egentligen mera saker än vi behövde.. men så kan vi vänta länge tills nästa gång  :whink:

Under tidig förmiddag hade jag gjort rödbetssallad ... helt från grunden, med majjo och hela köret. Jag hade också gjort en surkål på rödkål som behövde göras något med ...

Så stekte jag en gäng köttbullar i kvällningen, det blev kalvfärs från kalven vi köpte i höstas .. kryddade med vanliga kryddor, läs salt, peppar och kryddpeppar..

I kväll åt jag tyvärr mera än jag borde  :redface:  Jag är riktigt riktigt mätt om man så säger ...
Det har också slunkit ner ett glas rött och några oliver, samt några cashewnötter .. ja, jag sitter och tuggar på en just nu faktisk  :lick:
Men va sjutton ... idag är det min dag att synda ... Gubben min är däremot riktigt duktig idag  :smooch:
Loggat

Ekub
Superhero

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 1471

« Svara #112 skrivet: 2010.01.17 - 11:05:25 »

Nu vet jag inte hur det ligger till med fritering...men friterad savoy kål är riktigt gott!!  :inlove:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #113 skrivet: 2010.01.17 - 12:03:13 »

Fritering är helt ok det .. i rätt olja  :nod-yes:

Skall prova friterad savoykål framöver då, tack för tipset! :clapping:

Loggat

Ekub
Superhero

« Svara #114 skrivet: 2010.01.17 - 12:55:28 »

Okej, så bra  :smile:
Visserligen hade den jag åt en frityrsmet också nu när jag tänker efter, men går säkert att göra utan med...är väl en del kolisar i smeten tror jag?!
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #115 skrivet: 2010.01.17 - 14:04:48 »

Jo, smet får vi låta bli ...  möjligen kan det vara något att synda med på helg någon enstaka gång.. Fast då vill jag nog hellre synda med något annat än frityrsmet  :whink:

Fast det är klart.. smeten skyddar ju kålen .. kan bli endel stänk från frityrgrytan då kanske  :blink:

Va fasen.. det är jättegott med savoykål kokat i lite vatten och dränkt i smör också  :clapping:

Vi kanske ska fritera nåt annat istället.. som ex marinerade (hemmamarinerade alltså!) räkor .. Gött det!!  :lick:
Loggat

Ekub
Superhero

« Svara #116 skrivet: 2010.01.17 - 16:08:15 »

Friterade räkor låter gott med :) Dem man får på restaurang tycker jag man blir proppmätt direkt och sedan hungrig på en gång igen av all frityrsmet :whistle:
Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #117 skrivet: 2010.01.17 - 16:42:47 »

Nänänä  :club:  ingen frityrsmet på räkorna inte .. bort med onödiga kolhydrater!     

:lmao:
Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #118 skrivet: 2010.01.17 - 22:03:56 »

Så är det söndag och sista dagen av andra veckan har passerat snart..

Stod upp ganska tidigt idag och åt äggröra med hackekörv  :lick: :lick:

Gubben tog med sig en matlåda (resten av äggröran och hackekörven) och for på harjakt .. :hunter:
Jag stannade hemma idag, jag kände inte för att pulsa i snö två dar i rad ..  lediga söndagar är dessutom mina käraste dagar vad gäller matplanering för veckan ..  :chef2:

Igår tog jag upp lite högräv ur frysen.. jag var sugen på köttsoppa..  den där soppan blev till slut en kålsoppa med kött.. Inga rotfrukter, endast lök, två purjo och vitkål ... Men med mycket kött och kryddor, blev det en synnerligen god soppa  :nod-yes:

Jag hade bestämt mig att vänta tills gubben kom hem med att äta ...jag hann faktisk bli hungrig kan jag säga ...  blev lite full i skratt då han kom hem och det visade sig att han ätit just en liten tallrik kålsoppa hos svärföräldrarna  :lmao:   ... I övrigt hade han varit ståndfast och inte ätit bullar eller bröd .. Just den biten kan vara svårt hos min svärmor, hon bakar, vad jag tycker, jättegoa bullar ..  :crazy:

Jag hade planerat för en syndfylld stund i kvällningen ... Jag hade nämligen redan under tidig förmiddag lagt nyponskal i blöt.. (tre dl nyponskal och sex dl vatten)  De fick ligga några timmar och sedan fick de ett uppkok (i blötläggningsvattnet)  på några minuter,  innan jag mixade det hela och passerade soppan genom ett durkslag
...  därefter tillsatte jag två matskedar honung .. testade och tillsatte en matsked vitt socker  ....  :max-shock:   :clapgrin:

Ska man synda så skall det banne mig smaka som det brukar när man gör nyponsoppa  :whistle:  ... så kan ekströms gladeligen slänga sig i väggen ... det här var äkta nyponsoppa det  :thumbsup:  Serverades ljummen med massor av grädde ... ej vispad, utan den skall rinna ner i nyponsoppan och blanda sig sådär förträffligt som bara grädde och nyponsoppa kan!
Fy sjuttsingen va det var gött med nyponsoppa  :yay:  .. nu överdrev jag väl lite doseringen av nyponskalen, man kunde klarat sig med 2,5dl nyponskal till de där sex dl vatten.. Den blev tjock å go med andra ord  ... men så spädde jag ju sen med grädde ..  :biggrin1:

Efter nyponsoppahistorien tog vi Siesta i vart vårt sovrum ... Gud så gött jag sovit  :sleep:  vaknade go å gla av att gubben stod och brummade vid min säng  :lol:

Väl nerkommen i köket, kände jag en soppahunger .. jag tog faktisk en liten tallrik ...
Sen gick vi ut med hundar ett slag...

Nu sitter jag och göttar mig med te (assam) med grädde i .. ja, och en liten liten  näve cashewnötter  :nod-yes:

Det har varit en riktigt fin lat söndag för min del ...  så har jag samlat energi inför veckan ...  :yay:

Om man får va så privat, så inser jag just i dag vad mitt bottendjupa godissug berott på ..  :smack_head:   .. det är den där veckan i månaden så att säga ... och jag har inte gått upp ett gram .. helt otroligt  :rolleyes:   :pippi:   :redface:    snacka om att ha koll ..  :sheep2:

Loggat

hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #119 skrivet: 2010.01.17 - 22:53:37 »

Jag ska också äta socker idag. Tänkte att äppelkaka med vaniljsås säkert är bra mot förkylning.  :tongue: Men jag skippar potäten till maten då, så det bli +/- 0.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544