Så är det söndag och sista dagen av andra veckan har passerat snart..
Stod upp ganska tidigt idag och åt äggröra med hackekörv
Gubben tog med sig en matlåda (resten av äggröran och hackekörven) och for på harjakt ..
Jag stannade hemma idag, jag kände inte för att pulsa i snö två dar i rad .. lediga söndagar är dessutom mina käraste dagar vad gäller matplanering för veckan ..
Igår tog jag upp lite högräv ur frysen.. jag var sugen på köttsoppa.. den där soppan blev till slut en kålsoppa med kött.. Inga rotfrukter, endast lök, två purjo och vitkål ... Men med mycket kött och kryddor, blev det en synnerligen god soppa
Jag hade bestämt mig att vänta tills gubben kom hem med att äta ...jag hann faktisk bli hungrig kan jag säga ... blev lite full i skratt då han kom hem och det visade sig att han ätit just en liten tallrik kålsoppa hos svärföräldrarna
... I övrigt hade han varit ståndfast och inte ätit bullar eller bröd .. Just den biten kan vara svårt hos min svärmor, hon bakar, vad jag tycker, jättegoa bullar ..
Jag hade planerat för en syndfylld stund i kvällningen ... Jag hade nämligen redan under tidig förmiddag lagt nyponskal i blöt.. (tre dl nyponskal och sex dl vatten) De fick ligga några timmar och sedan fick de ett uppkok (i blötläggningsvattnet) på några minuter, innan jag mixade det hela och passerade soppan genom ett durkslag
... därefter tillsatte jag två matskedar honung .. testade och tillsatte en matsked vitt socker ....
Ska man synda så skall det banne mig smaka som det brukar när man gör nyponsoppa
... så kan ekströms gladeligen slänga sig i väggen ... det här var äkta nyponsoppa det
Serverades ljummen med massor av grädde ... ej vispad, utan den skall rinna ner i nyponsoppan och blanda sig sådär förträffligt som bara grädde och nyponsoppa kan!
Fy sjuttsingen va det var gött med nyponsoppa
.. nu överdrev jag väl lite doseringen av nyponskalen, man kunde klarat sig med 2,5dl nyponskal till de där sex dl vatten.. Den blev tjock å go med andra ord ... men så spädde jag ju sen med grädde ..
Efter nyponsoppahistorien tog vi Siesta i vart vårt sovrum ... Gud så gött jag sovit
vaknade go å gla av att gubben stod och brummade vid min säng
Väl nerkommen i köket, kände jag en soppahunger .. jag tog faktisk en liten tallrik ...
Sen gick vi ut med hundar ett slag...
Nu sitter jag och göttar mig med te (assam) med grädde i .. ja, och en liten liten näve cashewnötter
Det har varit en riktigt fin lat söndag för min del ... så har jag samlat energi inför veckan ...
Om man får va så privat, så inser jag just i dag vad mitt bottendjupa godissug berott på ..
.. det är den
där veckan i månaden så att säga ... och jag har inte gått upp ett gram .. helt otroligt
snacka om att ha koll ..