Taubes om motion

Sidor: << < (2/5) > >>

hemul:

Jag är osäker. Snackar man fysik så är det givetvis samma arbete som utförs, om man bara ser till vikten som lyfts. Men jag tycker ändå att en större motor borde dra mer bensin...

Ja, jag tror absolut som du. Har man resurserna så  utnyttjar man dem!

Apropå det, jag har på sistone märkt att min styrketräning faktiskt gjort mig starkare speciellt i ryggen. Har gjort lite halvtunga grejer i icke optimala ställningar, sånt som garanterat hade kännts i ryggen förut. Ingenting! Och då var det ju roligt att göra också! Fast underhållningsvärdet är väl övergående...

hemul:

Kanske träningslära har skrivit något om det här? Hittade en lovande artikel, men där stod bara hur lite energi fett krävde, men inte hur mycket muskler kräver.
http://traningslara.se/muskler-fett-vatska-din-vag-har-noll-koll/

fetsmart:

Citat från: hemul skrivet 2017.04.16 - 13:33:44
--
Jag är osäker. Snackar man fysik så är det givetvis samma arbete som utförs, om man bara ser till vikten som lyfts. Men jag tycker ändå att en större motor borde dra mer bensin...

Ja, jag tror absolut som du. Har man resurserna så  utnyttjar man dem!

Apropå det, jag har på sistone märkt att min styrketräning faktiskt gjort mig starkare speciellt i ryggen. Har gjort lite halvtunga grejer i icke optimala ställningar, sånt som garanterat hade kännts i ryggen förut. Ingenting! Och då var det ju roligt att göra också! Fast underhållningsvärdet är väl övergående...

--

Goda (eller onda) spiraler... det gäller att välja och "hålla i minnet" (menar eg. "tänka på"/ha som inställning). Varje liten insats man gör skapar möjligheter att göra mer senare - "utan besvär"... Positive mindset, typ...

hemul:

Fast det kan bli för mycket också. Tror jag håller på att cykla ihjäl mig. Ligger bättre i toplistan än jag någonsin gjort så här tidigt i månaden och då vill jag ju inte släppa. Tar man en vilodag åker man ju ner rätt påtagligt på den nivån. Har kört över 30 mil redan i april.

fetsmart:

Relaterat till detta: Jag har senaste tiden satsat rätt hårt/medvetet på att undvika att sitta mer än absolut nödvändigt. Generellt skulle jag uppskatta att jag väljer att stå (eller rambla omkring...) istället för sitta kanske tre timmar/ dag i genomsnitt. Det händer att jag undviker helt och hållet att sitta ner vissa dagar, på stående fot non-stop i 12-15 timmar då har man inga insomningsproblem på kvällen kan man säga. Jag inser att detta kan låta löjligt för vissa som har "tvångsrörliga arbeten" men då är man förmodligen också van/vältränad för den aktiviteten...

I mitt Excel-ark bokförss 0,7 kcal/min. i tillägg till RMR (Resting Metabolic Rate). Det är troligen i underkant eftersom man tenderar att inte bara stå still rätt upp och ner när man inte "får" sitta... man går omkring och "gör" saker...

Sidor: << < (2/5) > >>