maten behöver jag inte laga nu på en gång, alla ligger snällt i frysen, men jag måste ju börja använda dom
.
Så i natt har jag tinat upp en mörk 1kg bit av innanlår och nu ligger den i småbitar i en marinad.
Middagen ska bli köttbitar, paprika, pumpa och lök rostade i ugnen + guagamole ... *förväntansfull*
Och ja, grisen eller dess kusin har landat hem till oss.
Den äldste började med huvudvärk och " kanske lite feber" ( visade sig sedan vara över 38 grader)
jag har gått med huvudvärk och lite uppvärmd kropp ( ca 37 grader, vilket är väldigt ovanligt högt för mig) men jag är uppe och fixar mat och tvätt i långsam tempo, men långa vilostunder. jag känner en trygg på bröstet, men hostar bara lite och det är inget som stör mig.
Den äldsta stannade hemma från skolan på måndag.
Mellangrabben landade hem efter skolan på måndag, sade " jag mår skit" och gick och lade sig och somnade på en gång.
jag väckte honom till maten, så han hade också över 38 feber och hosta.
När jag väckte minstingen till skolan idag, svarade han bara att " jag har feber och har huvudvärk" och det stämde.
Så det var bara sjukanmäla folk till skolan och andra aktiviteter för dagen och troligtvis för resten av veckan.
planer att resa bort under kommande höstlovsveckan känns väldigt avlägsna just nu.
Styrmannen är fortfarande vid liv och ska handla lite mat åt oss andra nu på kvällen, på listan finns meze och keso och massa ägg för enkel överlevnad.
jag har bakad 3 plåtar knäcke idag och lyckades bränna en av dom, och nötbröd finns kvar sedan helgens bakning.
Sedan kan man ju ta ut köttfärs ut ur frysen och den som är minst sjuk kan steka och krydda det , så jag är förbered för influenssan !
Vi beställde även läkerol, choklad och lakrisal av Strymannen och det lär blir även finncrip och creambonjour.
barnen käkar värktabletter som godis, så min uppgift är att hålla koll på dosering och tidsintervallen så att de kan tajma en ordentlig dos till natten.
Vi fyller även vattenflaskor på löpande band och alla får en beting att dricka en viss mängd under en viss tid.
När ungarna inte har så mycket feber verkar de ha rätt mysigt; en sitter och spelar onlinespel och lyssnar på favoritlåtar på youtube.
En annan varvar ljudboklyssnandet med att stirra på datorn och den tredje har tappert försökt lösa matteuppgifter inför ett kommande prov efter lovet, men jag
tror att en hel del youtube-dataspel har även sysselsatt honom.
Alla går i myskläder, ibland med en täcke runt ibland halvnakna pga. värmen
Tur att dom är så stora , 11,15 och 17 och kan tala om hur de mår.
Annat va om dom va 1,5 och 7 ... då visste man att man levde när barnen var sjuka, det värsta dagen var alltid den när de höll på att bli friska.
Huja, då fick gärna Styrmannen vara hemma och vabba. Ungarna ville så mycket, orkade ändå inte riktigt och bara gnällde hela tiden och var halv hyper där i mellan
Nu hoppas jag bara att detta var svinisen och att dom klarar sig bra, då kan ingen klaga på oss att vi inte tänker vaccinera oss !